۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۷:۰۰
کد خبر: 82118897
T T
۰ نفر
خرید تضمینی دام مازاد عشایر در دستور كار دولت قرار گیرد

بیرجند - ایرنا - نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه از توابع خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد كرد: با توجه به آثار و تبعات 18سال خشكسالی در استان ، خرید تضمینی دام مازاد عشایر در سال 1395در دستور كار دولت قرار گیرد.

نظر افضلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: خرید تضمینی دام باعث می شود كه دست دلالان از خرید دام عشایر با قیمت پایین كوتاه شود.
وی با بیان اینكه عشایر قشر زحمتكشی هستند و سهم بالایی در تولید فراورده های دامی استان دارند، یادآورشد: واردات گوشت، فروش دام عشایر را با مشكل زیادی رو به رو می كند، باید دولت از واردات گوشت جلوگیری كند.
به گفته وی امسال فروش دام عشایر استان با مشكل بیشتری رو به رو خواهد شد، در سال های گذشته در مراسم حج تمتع و عمره تعداد زیادی از گوسفندان عشایر برای ولیمه و مراسم قربانی به فروش می رسید.
امسال به دلیل كارشكنی عربستان سعودی، زایران ایرانی به حج تمتع اعزام نمی شوند.
افضلی با تاكید بر اینكه خشكسالی به شدت زندگی عشایر خصوصا در منطقه نهبندان و سربیشه را تحت تاثیر قرار داده است، یادآور شد: با توجه به كاهش درآمد، در كنار دامداری ایجاد مشاغل دیگری برای عشایر باید در دستور كار قرار گیرد.
نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی، اسكان عشایر و حفر چاه آب برای تامین آب و علوفه دام را یكی از راهكارهای حل مشكل عشایر ذكر كرد.
وی عنوان كرد: با توجه به تبعات زیاد خشكسالی در سال 95نیاز است كه توزیع علوفه ارزان قیمت و مقدار آب ارسالی برای عشایر استان افزایش یابد.
وی خواستار كاهش سود كمكهای اعتباری و همچنین افزایش تسهیلات اعطایی به دامداران و عشایر استان شد.
همچنین مدیركل امور عشایری خراسان جنوبی هفته جاری گفته بود: هرماه به طور متوسط 14 هزار مترمكعب آب با تانكر برای عشایر استان ارسال می شود، امسال 20 میلیارد ریال بودجه برای آبرسانی سیار به عشایر نیاز است .
غلامرضا قوسی افزود: هم اكنون آب مورد نیاز هفت هزار خانوار عشایر با تانكر تامین می شود كه در فصل زمستان حمل آب از 14هزار مترمكعب در ماه به 10 هزار متر مكعب كاهش می یابد و در فصل تابستان این رقم به 17 هزار متر مكعب می رسد.
وی میزان بدهی این اداره كل به شركت های پیمانكاری آبرسانی به عشایر استان را دو میلیارد و 300 میلیون ریال ذكر كرد.
به گفته وی مهمترین مشكل عشایر استان كم آبی و كمبود علوفه است كه به دلیل كمبود اعتبار، آب ارسالی نیاز آنها را رفع نمی كند.
جامعه عشایری استان با دارا بودن یك میلیون و 200 هزار راس دام، 34 درصد دام سبك استان را در اختیار دارد.
جمعیت عشایر خراسان جنوبی در سال 1387بر اساس سرشماری عشایر كشور، 81 هزار نفر بود كه از این تعداد، 40 هزار و 933 مرد و بقیه زن هستند.
13 درصد از جمعیت 800 هزار نفر خراسان جنوبی عشایر هستند كه هفت درصد جمعیت عشایر كشور در این استان سكونت دارند، خراسان جنوبی از نظر تعداد جمعیت عشایری بعد از فارس، كرمان، سیستان و بلوچستان در جایگاه چهارم قرار دارد.
در حال حاضر 43 هزار و 489 نفر از عشایر استان در 135 كانون هدایتی و حمایتی اسكان و ساماندهی شده اند.
بیشتر عشایر استان در طول نوار 465 كیلومتری مرز مشترك افغانستان و ایران در شهرستان های زیركوه ، درمیان، سربیشه و نهبندان زندگی می كنند.
2047/7556
۰ نفر