۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۲
کد خبر: 82118000
T T
۰ نفر
توسعه صادرات آبزی ایران به اروپا در گرو تشكیل كمیته مشترك شیلاتی است

تهران- ایرنا- رییس سازمان شیلات ایران گفت: توسعه صادرات آبزی ایران به اروپا در گرو تشكیل كمیته مشترك شیلاتی است كه امیداریم تابستان امسال این كمیته در بروكسل تشكیل شود.

حسن صالحی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره صادرات آبزیان ایران به اروپا پس از اجرایی برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) افزود: در زمان تحریم ها صادركنندگان ما بازارهای جدیدی در آسیای شرقی پیدا كردند و در این مدت بخش محدودی از محصولات نیز به اروپا صادر شد كه انتظار می رود در پسابرجام شرایط تغییر یابد و صادرات آبزیان به اروپا گسترش یابد.
وی تولید آبزیان ایران را كیفی و استاندارد عنوان كرد و هم اكنون یكی از مشكلات در این حوزه را تعرفه های ورود محصولات شیلاتی به ویژه میگو به اتحادیه اروپا ذكر كرد.
صالحی افزود: در سفری كه خانم مورگینی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) به ایران داشت، پیشنهاد تشكیل كمیته مشترك شیلاتی بین ایران و اتحادیه اروپا برای رفع مشكل تعرفه ها، صادرات، انتقال تكنولوژی و فرآوری مطرح شد و این مهم مورد توافق قرار گرفت و امیدواریم تابستان امسال این كارگروه در بروكسل تشكیل شود تا صادرات توسعه پیدا كند.
وی معتقد است، بازار اروپا جای برای واردات محصولات ایرانی همچون میگو، ماهیان خاویاری، شاه میگو و خاویار دارد و این روابط در پسابرجام گسترش می یابد.
رییس سازمان شیلات ایران درباره این كه برخی كارشناسان معتقدند وضعیت بازار اروپا به خوبی بازار آسیای شرقی مانند چین كشش واردات محصولات ایرانی را ندارد گفت: هم اكنون ما با مشكل تعرفه ها روبرو هستیم كه شامل یك اختلاف 12 درصدی بین محصول ابران و رقبای ما همانند اكوادور است.
صالحی گفت: این میزان تعرفه برای صادركنندگان ما گران است، بنابراین تلاش داریم در مذاكراتی با اتحادیه اروپا این مشكل را برطرف كنیم.
به گزارش ایرنا، هم اكنون مجموع تولیدات كشاورزی ایران بیش از 110 میلیون تن است كه حدود یك میلیون تن آن را محصولات شیلاتی تشكیل می دهد كه یك درصد كل تولید است.
مجموع ارزش صادراتی محصولات كشاورزی بیش از 3.5 میلیارد دلار است كه 350 میلیون دلار آن یعنی معادل 10 درصد كل صادرات به محصولات شیلاتی مربوط می شود.
اقتصام**9186 **1561
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد