۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82116597
T T
۰ نفر
هشدار وزیر خارجه آلمان درباره رزمایش های ناتو؛ رژه نمادین تانك ها امنیت به همراه نمی آورد

تهران - ایرنا - «فرانك والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان به رزمایش های ناتو به ویژه رزمایش اخیر در ورشوی لهستان هشدار داد و گفت كه این اقدام ها نتیجه معكوسی برای امنیت منطقه در پی خواهد داشت.

به گزارش تارنمای صدای آلمان، اشتاین مایر در مصاحبه با روزنامه 'بیلد آم زونتاگ' (Bild am Sonntag) گفت كه به جای 'قدرت نمایی نظامی' باید گفت و گو و همكاری بیشتری با روسیه انجام داد.
وی اظهار داشت: 'نباید با قدرت نمایی و جنگ طلبی، اوضاع را بیش از این ملتهب سازیم. كسانی كه معتقدند رژه نمادین تانك ها در مرزهای شرقی ناتو امنیت به همراه می آورد، در اشتباهند. نباید زمینه تجدید رویارویی های گذشته را فراهم كرد.'
وزیر امور خارجه آلمان از گفت و گو و دیپلماسی حمایت كرد و گفت: 'تمركز صرف بر نیروی نظامی و چاره كردن مشكلات از طریق سیاست بازدارندگی مرگبار است.'
وی افزود كه آمادگی برای مذاكره باید در كنار اقدام های احتیاطی نظامی باشد و ناتو باید آماده 'تجدید گفت و گوها پیرامون فوائد خلع سلاح و كنترل تسلیحات برای امنیت اروپا باشد.'
به گزارش ایرنا، روز جمعه رزمایش بزرگ ناتو همزمان با افزایش تنش ها میان غرب و روسیه، در خاك لهستان برگزار شد و وزیر دفاع لهستان، آن را 'موفقیت آمیز' خواند. رزمایش «آناكوندا-16» بزرگترین تمرین نظامی در خاك لهستان طی دهه های اخیر ارزیابی می شود.
آناكوندا-16 در شمال غربی لهستان اجرا شد و 31هزار نیروی ناتو از یگان های پیاده، توپخانه و هوایی در آن حضور داشتند. لهستان و كشورهای بالتیك از آنچه سیاست های خصمانه روسیه می نامند، ابراز نگرانی می كنند. اروپا همچنین روسیه را متهم می كند كه در شورش جدایی طلبان روس تبار در شرق اوكراین نقش دارد.
ولادیمیر پوتین نیز روز جمعه در سخنرانی آغاز نشست اصلی اقتصادی سن پترزبورگ با «حیرت آور خواندن پیشروی نظامی ناتو بسوی مرزهای روسیه»، گفت: هیچ مقامی در نظام حكومت روسیه خواهان ورود جنگ سرد نیست و برغم تنش ها در روابط بین المللی و رویارویی كنونی، نیازی به آن وجود ندارد.
رئیس جمهوری روسیه در این نشست بین المللی با بیان اینكه شوروی از مدت ها پیش از صحنه روزگار حدف شده و پیمان ورشو نیز نابود شده است، ادامه پیشروی ناتو بسوی مرزهای روسیه را حیرت آور خواند.
شبكه دوم تلویزیون دولتی روسیه گزارش داد كه رئیس جمهوری این كشور در ادامه از رویكرد ناتو در مقابل روسیه انتقاد كرد و افزود: پیمان آتلانتیك شمالی مواضع روسیه را نادیده می گیرد. ناتو و آمریكا از سال 2013 در حال اجرای راهبرد توان نظامی خود وارد شرق اروپا (رومانی، لهستان و چك) و كنار مرزهای روسیه در جمهوری های بالتیكی شوروی سابق یعنی لتونی و استونی و همچنین لیتوانی، گرجستان و مولداوی سه جمهوری دیگر شده اند.
مسكو اخیرا به ناتو هشدار داده بود كه نیروهای نظامی خود را در نزدیكی مرزهای روسیه مستقر نكند و با وجود هشدار مسكو در رابطه با فعالیت های نظامی ناتو در دریای سیاه، یك ناوشكن آمریكایی به حضور خود برای گشت زنی در این منطقه ادامه می دهد.
این ناوشكن از اوایل ماه جاری در دریای سیاه پهلو گرفته كه موجب انتقاد شدید روسیه شده است. بنا به گزارش های رسانه های خبری بالكان، یك ناوشكن دیگر آمریكایی نیز روز پنجشنبه گذشته در دریای مدیترانه برای تامین امنیت و تردد راه های دریایی مستقر شده است.
پس از بروز بحران در اوكراین و حضور نیروهای نظامی ارتش روسیه در جزیره كریمه در سال 2014 ارتش آمریكا تمرین های نظامی با ارتش های بلغارستان و رومانی در منطقه دریای سیاه را افزایش داده است.
در این رابطه در سال 2015 رزمایش نظامی بین نیروهای آمریكا، رومانی و بلغارستان تحت عنوان «شیر پلاتین 2015 » در جنوب شرقی بلغارستان برگزار شد كه در آن رزمایش نیز 40 نیرو از ارتش صربستان حضور داشتند.
اروپام**3092**1572
۰ نفر