۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۲۲
کد خبر: 82104262
T T
۰ نفر
مسكو به برلین هشدار داد/ طرح خروج روسیه از فهرست شركای اقتصادی آلمان

مسكو- ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به آلمان هشدارداد كه جوانب مختلف تصمیم گیری های ضد روسی خود را بسنجد، زیرا مواردی هست كه نمی تواند به عنوان خصومت جویی روسیه در مورد اتحادیه اروپا و ناتو تعبیر شود.

به گزارش ایرنا، سخنان لاوروف پس از اعلام اینكه آلمان در حال بررسی خارج كردن روسیه از جمع شركای خود می باشد، بیان شده است، در حالیكه مسكو با وجود تنش های گسترده با اتحادیه اروپا بر سر اوكراین، روابط خوبی با برلین دارد.
لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز (سه شنبه) در مصاحبه با رادیو اسپوتنیك گفت: سیاهنمایی علیه روسیه به شیوه ای رایج در اتحادیه اروپا تبدیل شده است كه این روند ادامه دارد.
وی در مورد تصمیم اخیر آلمان برای تغییر دادن رویكردهای خود درباره روسیه از جمله خارج كردن این كشور از فهرست شركای خود، اظهار كرد: این موضوع از مدت ها پیش در اتحادیه اروپا مطرح شده و در اسناد این اتحادیه با تفاوت های مختصری منعكس می شود.
لاوروف بیان كرد: امیدوارم دولت ائتلافی آلمان جوانب مثبت و منفی چنین تصمیمی در مورد روسیه را بسنجد، زیرا به مواردی توجه می كند كه دیگر نمی تواند به عنوان خصومت جویی مسكو در مورد اتحادیه اروپا و ناتو تعبیر شود.
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: ما نمی خواهیم جهان را به دوستان و دشمنان تقسیم كنیم و خواهان همكاری با تمام كشورهای اروپایی هستیم كه برای چنین تعاملی براساس اصول برابری، احترام و توافق متقابل آمادگی دارند و در مورد آلمان هم باید بگویم انتشار گزارش در مورد روسیه غیر منطقی است.
وی گفت: از سوی دیگر باید به این نكته اشاره كنم كه این گزارش ارائه شده به دولت آلمان هنوز به تایید نهایی نرسیده و بررسی می شود.
روابط مسكو با اتحادیه اروپا از سال 2014 پس از سقوط حكومت ویكتور یانوكوویچ در اوكراین، روی كار آمدن دولت متمایل به غرب و آغاز درگیری شبه نظامیان با نیروهای دولتی در شرق این كشور كه روسیه متهم به حمایت از آنان شده، پرتنش است.
جدایی شبه جزیره كریمه براساس نتایج برگزاری یك همه پرسی كه مورد تایید مسكو قرار گرفت، یكی از عوامل اصلی افزایش تنش ها شده كه وضع تحریم های ضد روسی از سوی آمریكا و اتحادیه اروپا و واكنش متقابل روسیه را در پی داشته و مسكو بارها با تاكید بر زیان دو جانبه این اقدام ها، خواستار پایان تحریم ها شده است.
در حالیكه اروپا و آمریكا تاكنون هیچ نشانه ای از تصمیم به لغو یا سبك سازی تحریم ها علیه روسیه نشان نداده اند، زیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان هفته پیش گفته بود كه مسكو شریك مطمئنی برای ما است و لغو تدریجی تحریم ها ضرورت دارد.
والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه این كشور نیز از طرح حذف تدریجی تحریم های ضد روسی اتحادیه اروپا و آمریكا خبر داده بود، ولی با تصمیم احتمالی خارج كردن روسیه از فهرست شركای اقتصادی آلمان، روابط تیره تر نیز خواهد شد.
اروپام 391 ** 1516

سرخط اخبار جهان