۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۰۲
کد خبر: 82104214
T T
۰ نفر

رانندگي در ماه مبارك رمضان - سرهنگ مراد مرادي*

۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۰۲
کد خبر: 82104214
رانندگي در ماه مبارك رمضان - سرهنگ مراد مرادي*

مطالعات ترافيكي نشان مي دهد كه نحوه رانندگي در فصول مختلف سال و همچنين در مناسبت هاي ويژه به دلايل گوناگون از جمله دگرگوني در الگوي ترافيك درون شهري و برون شهري تغيير كرده و به تبع آن ميزان تخلفات و تصادفات رانندگي تغييرات محسوسي پيدا مي كند.

در جوامع اسلامي، يكي از اين مناسبت هاي جمعي، روزه داري در ماه مبارك رمضان است كه طي آن فضاي ويژه اي بر جامعه حاكم شده و تغييرات فراواني در زندگي فردي و اجتماعي افراد، ايجاد مي شود.
در اين ماه خاص با توجه به تغييرات بارزي كه درشيوه زندگي افراد حاصل مي شود موجب تغيير درالگوي رفتارهاي ترافيكي مي شود كه مي توان به كاهش بار ترافيكي در ساعات روز، تراكم ترافيك در ساعات حوالي افطار و افزايش احتمالي بار ترافيكي در ساعات شب اشاره كرد.
همچنين عواملي از قبيل تغيير در ميزان رعايت قوانين و مقررات رانندگي، تغيير احتمالي در زمان واكنش و توانايي تشخيص الگو و مانند اينها ممكن است ميزان تصادفات را در اين ماه در مقايسه با ماه هاي ديگر كاهش يا افزايش دهد.
يافته هاي پزشكي نشان مي دهند، روزه داري منجر به كاهش قند خون به ويژه در ساعات پاياني روز و معمولاً بعد از ظهرها مي گردد كه تأثير مستقيمي بر افزايش زمان واكنش (كاهش سرعت عمل در حين مقابله با خطر) و كاهش توانايي تشخيص افراد شده و در نتيجه ممكن است موجب بروز رفتارهاي پرخطر همراه با خشونت در رانندگي گردد.
بنابر اين كاربران ترافيكي بايستي با بهره گيري از آموزه هاي ديني و اخلاقي، قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي را رعايت نموده و بدين ترتيب به حقوق اجتماعي همديگر احترام بگذارند.
بر اساس روايات متعدد از ائمه معصومين (ع) ماه رمضان،‌ ماه تمرين صبر و شكيبايي است و پاداش آن بهشت است بنابراين هرچه در اين ايام در رانندگي صبر و حوصله بيشتري به خرج دهيم،‌ علاوه بر افزايش ايمني عبور و مرور در معابر اجر و پاداش عظيمي (همچون بهشت) نزد خداوند خواهيم داشت.
لذا توصيه مي شود در ماه مبارك رمضان رانندگان گرامي با عنايت به افزايش تراكم ترافيك در ساعات غروب و نزديك به افطار با صبر و حوصله بيشتري رانندگي كنند.
سفرهاي درون شهري خود را با برنامه ريزي به ساعات پيك ترافيك موكول نكنند، به حقوق ديگران احترام گذاشته و اولويت هاي عبور ساير كاربران ترافيكي و وسايل نقليه را مد نظر قرار دهند.
رانندگان در زمانهايي كه معابر از سطح سرويس مناسبي ( خلوتي معابر ) برخوردار بوده ،سعي كنند با سرعت مجاز و مطمئن تردد نموده و از عجله و شتاب بيهوده بپرهيزند.
در مقابل صنوف مختلف از پارك غير مجاز و دوبله و هر نوع توقفي كه از رواني ترافيك كاسته و منجر به كندي عبور و مرور مي گردد بپرهيزند و با توجه به اينكه اين قبيل تخلفات مصداق بارز تضييع حق الناس بوده،‌ بنابراين سعي نمايند به حقوق اجتماعي روزه داران گرامي احترام گذاشته تا همگي از ترافيكي ايمن و روان بهره مند شوند.
*معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهور تهران بزرگ
۰ نفر