۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۳
کد خبر: 82102363
T T
۰ نفر
37هزار و500 میلیاردریال تسهیلات برای مكانیزاسیون كشاورزی اختصاص یافت

تهران- ایرنا- رییس مركز توسعه مكانیزاسیون كشاورزی گفت: در سه سال گذشته 37 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات برای مكانیزاسیون بخش كشاورزی اختصاص یافته كه 12 هزار میلیارد ریال آن مربوط به امسال است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، كامبیز عباسی روز دوشنبه در نشستی خبری با تشریح وضعیت مكانیزاسیون بخش كشاورزی افزود: در ابتدای دولت یازدهم و در نیمه اول سال 1393 بیشتر كارخانجات تولیدكننده تجهیزات كشاورزی دچار ركود بودند.
وی افزود: پس از استقرار دولت یازدهم ستادی در وزارت جهادكشاورزی به ریاست وزیر جهادكشاورزی با هدف توسعه مكانیزاسیون كشاورزی تشكیل شد.
عباسی به تدوین برنامه جامع 12 ساله برای توسعه مكانیزاسیون بخش كشاورزی اشاره كرد و افزود: تفاهمی نیز با بانك كشاورزی برای راه اندازی خطوط اعتباری این بخش صورت گرفت.
رییس مركز توسعه مكانیزاسیون كشاورزی گفت: نخستین خط اعتباری به مبلغ 7 هزار و 500 میلیارد ریال برای مكانیزاسیون بخش كشاورزی راه اندازی شد كه 95 درصد آن به طور كامل جذب شد. دومین خط اعتباری به مبلغ 8 هزار میلیارد ریال و سومین خط اعتباری نیز به مبلغ 10 هزار میلیارد ریال در سال 1394 راه اندازی شد كه 71 درصد از منابع آن جذب شد.
عباسی با بیان این كه برای امسال نیز خط اعتباری 12 هزار میلیارد ریالی پیش بینی شده ، گفت: نرخ سود این تسهیلات 18 درصد است كه بر اساس آن 20 درصد آورده توسط كشاورز تامین و بقیه بصورت تسهیلات پرداخت می شود.
وی افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده ضریب مكانیزاسیون بخش كشاورزی تا پایان امسال به 1.61 اسب بخار در هر هكتار افزایش خواهد یافت.
وی با بیان این كه 250 شركت فعال حدود 380 نوع ماشین آلات و ادوات بخش كشاورزی را تولید می كنند، افزود: پس از اجرای این طرح ها شركت های فعال در این بخش از ركود خارج شدند.
وی در ادامه خواستار همكاری بیشتر بانك كشاورزی در اجرای طرح مكانیزاسیون بخش كشاورزی شد و اضافه كرد: در ابتدای امسال وقفه ای در اجرای این طرح رخ داده كه امیدواریم با همكاری این بانك برطرف شود.
عباسی در بخش دیگری از این نشست درباره مكانیزاسیون صنعت برنج كاری گفت: پیش از دولت یازدهم تنها یك هزار و 108 كمباین در بخش برداشت برنج وجود داشت كه در سه سال فعالیت دولت یازدهم 3 هزار و 740 دستگاه كمباین جدید اضافه شد.
رییس مركز توسعه مكانیزاسیون كشاورزی ادامه داد: به این ترتیب با یك رشد 335 درصدی مقدار 241 هزار هكتار به سطح مكانیزه برنج كاری افزوده شد.
وی ادامه داد: با افزوده شدن این تعداد كمباین در بخش برداشت، حدود 60 درصد اراضی شالیزاری كشور مكانیزه شده است.
به گفته عباسی استفاده از ماشین آلات در برنج كاری هزینه ها را تا 60 درصد كاهش و میزان تولید را 10 تا 15 درصد افزایش می دهد.
وی درباره مكانیزاسیون بخش غلات نیز گفت: حدود دو میلیون و صد هزار هكتار به سطح مكانیزاسیون غله كشور افزوده شده است.
وی در ادامه به استاندارد سازی تجهیزات سم پاشی اشاره كرد و گفت: از طریق تفاهم با بانك كشاورزی تنها به ماشین آلات سم پاشی دارای استاندارد ،تسهیلات پرداخت می شود.
وی با بیان این كه در سه سال گذشته به بیش از دو هزار سمپاش تراكتوری تسهیلات پرداخت شده است، گفت: با اعطای تسهیلات به این بخش 22 درصد عملیات سم پاشی كشور ارتقا یافته است.
رییس مركز توسعه مكانیزاسیون كشاورزی موضوع عرضه 58 هزار دستگاه تراكتور جدید در كشور را یادآور شد و گفت: 389 هزار دستگاه تراكتور در كشور وجود دارد كه حدود نیمی از آنها فرسوده و باید نوسازی شوند.
عباسی واردات 15 تا 20 دستگاه كمباین مخصوص برداشت پنبه به كشور را خاطرنشان ساخت و افزود: رویكرد وزارت جهاد كشاورزی تولید پایدار محصولات كشاورزی با بهره گیری از ماشین آلات روز است.
وی سیاست تسهیل ورود فناوری ها و تجهیزات جدید صنعت كشاوری به كشور پس از اجرایی شدن برجام را خبر داد و افزود: تاكنون با پنج شركت و برند معتبر بین المللی برای ورود فناوری های جدید مذاكره شده است.
رییس مركز توسعه مكانیزاسیون كشاورزی اضافه كرد: حدود دو هزار و 200 دستگاه تراكتور باغبانی در كشورفعال است كه می توان آنها را افزایش داد، زیرا یك میلیون و 500 هزار هكتار از باغ های كشور، قابلیت ورود تراكتور و سایر ماشین آلات جدید را دارند .
عباسی خواستار حمایت بیشتر وزارت صنعت، معدن و تجارت از مكانیزاسیون كشاورزی شد و گفت: نرخ سود تسهیلات بخش كشاورزی 18 درصد است در حالی كه چندی پیش برای خودروهای شخصی، تسهیلات 16 درصدی پرداخت شد.
وی ضمن انتقاد از عملكرد وزارت نفت در زمینه توزیع سوخت برای ماشین آلات كشاورزی اضافه كرد: وضعیت عرضه سوخت به ماشین آلات كشاورزی مطلوب نیست، به گونه ای كه جایگاه مشخص و مناسبی برای عرضه سوخت وجود ندارد و كمباین ها برای تامین سوخت با مشكل زیادی روبرو شده اند.
رییس مركز توسعه مكانیزاسیون كشاورزی گفت: 90 درصد تراكتور و ماشین آلات استفاده شده این بخش در داخل تولید شده اند و اضافه كرد: سالیانه 19 تا 20 هزار دستگاه تراكتور جدید در كشور باید توزیع شود كه حدود 16 هزار دستگاه مربوط به تولید كارخانه های داخلی است.
به گفته عباسی سالانه سه تا چهار هزار تراكتور و ماشین آلات وارداتی در كشور توزیع می شود كه بخش عمده آنها مربوط به ماشین آلات برنج كاری و تراكتورهای سنگین است كه در داخل كشور تولید نمی شوند.
وی ضمن تاكید بر لزوم خودداری از ایجاد انحصار برای ماشین آلات كشاورزی، گفت: ضروری است زمینه رقابت و واردات فناوری های جدید فراهم شود تا صنعت داخل از ركود دور بماند.
رییس مركز توسعه مكانیزاسیون كشاورزی كاهش ضایعات بخش كشاورزی را یادآور شد و افزود: ابتدای دولت یازدهم میزان ضایعات این بخش 7.5 درصد بود،اما اكنون به 6.6 درصد كاهش یافته است.
به گزارش ایرنا، تحقیقات یك موسسه مطالعاتی ایتالیا حاكی است ارزش واردات تراكتور ایران از ایتالیا در هشت ماهه 2015 رشدی چهار برابر نسبت به دوره مشابه در سال 2014 داشت و از پنج به 21 میلیون دلار رسید و این آمار رشد تقاضا در بسیاری دیگر از كشورها همچون تونس، مراكش و اسپانیا نیز ثبت شده كه این بازارها در دست ایتالیا است.
تحقیقات بازار تراكتور در كشورهای حوزه‌ی مدیترانه (توسط موسسه‌ی Feder Unacoma ) نشان داد واردات ماشین‌آلات كشاورزی در سال 2014 و نیمه‌ی اول سال 2015، از رشد و سوددهی برخوردار بود .
طبق این تحقیقات، واردات تراكتور تركیه از ایتالیا، رقم شگفت‌انگیز 48 درصد رشد در نیمه‌ی اول سال 2014 داشت.
اقتصام ** 2022 ** 9314 **1561 ** 1559
۰ نفر