۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۱۰
کد خبر: 82092997
T T
۰ نفر
پارلمان عراق در حضور حیدر العبادی با عملیات فلوجه اعلام همبستگی كرد

بغداد-ایرنا- بعد از یك ماه توقف، نمایندگان پارلمان ملی عراق روز یكشنبه در جلسه عمومی پارلمان كه نخست وزیر عراق نیز حضور داشت با روند عملیات مهم و تعیین كننده آزادسازی فلوجه از توابع استان الانبار در 50 كیلومتری غرب بغداد اعلام همبستگی كردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'سلیم الجبوری' رییس پارلمان در ابتدای جلسه اعلام كرد كه با حضور 167 نماینده از مجموع 328 نماینده پارلمان ملی عراق، جلسه امروز
/یكشنبه/ به حد نصاب قانونی رسیده است.
پیشتر الجبوری برنامه جلسه امروز را تصمیم گیری درباره تمدید فصل قانونگذاری پارلمان، اعلام پشتیبانی از عملیات آزادسازی فلوجه، بررسی اوضاع انسانی آوارگان فلوجه، حوادث امنیتی و انفجارهای اخیر در بغداد و دیگر شهرهای عراق، بررسی اوضاع اقتصادی و گرفتن وام از بانك بین المللی پول عنوان كرده بود.
به دلیل اعتراض نمایندگان جبهه پارلمانی 'تحول خواه' و نمایندگان جریان صدر، سلیم الجبوری در نشستی با روسای فراكسیون های پارلمانی در پیش از ظهر امروز یكشنبه، تصمیم گرفت كه جلسه امروز فقط منحصر به اعلام همبستگی مجلس نمایندگان عراق با عملیات سرنوشت ساز و مهم فلوجه باشد.
'حیدر العبادی' نخست وزیر و فرمانده كل قوای مسلح عراق نیز به نشانه این همبستگی در جلسه پارلمان حضور یافت و در كنار دیگر نمایندگان عراق، روند عملیات آزادسازی فلوجه را تایید و آن را برای نمایندگان تشریح كرد.
سلیم الجبوری پیشتر در بیانیه ای نمایندگان و كاركنان پارلمان ملی عراق را به اهداء خون به نیروهای نظامی و امنیتی عراق كه مشغول جنگ با تروریست ها در فلوجه هستند، فراخوانده بود.
تاخیر دادگاه عالی قانون اساسی در اعلام نظر درباره قانونی بودن جلسه پارلمان 26 آوریل گذشته، باعث شده است كه جبهه پارلمانی تحول خواه از شركت در جلسه علنی امروز پارلمان خودداری كند.
قرار بود كه دادگاه عالی قانون اساسی امروز یكشنبه در این خصوص تصمیم گیری كند اما جلسه اعلام نظر نهایی را به هشتم ژوئن (چهارشنبه هفته آینده) موكول كرد.
از طرفی نمایندگان جریان صدر نیز اصرار دارند كه در اولین جلسه علنی پارلمان باید موضوع تغییرات گسترده كابینه لحاظ شود و بر همین اساس به دلیل عدم ذكر آن در برنامه كار امروز پارلمان، از شركت در جلسه علنی خودداری كردند.
بعد از اعلام سلیم الجبوری به انحصار جلسه امروز به بیان همبستگی با روند عملیات آزادسازی فلوجه، 167 نماینده از فراكسیون ها و جریان های مختلف سیاسی در جلسه امروز شركت كردند.
پارلمان عراق بعد از حادثه 30 آوریل 2016 كه تظاهركنندگان دیوارهای حفاظتی منطقه امنیتی سبز را فرو ریختند و ساختمان پارلمان را اشغال و ساختمان هیات دولت را محاصره كردند، جلسات پارلمان متوقف شد.
نمایندگان فراكسیون ائتلاف كردها به دلیل آنچه نبود امنیت جانی برای آنها در بغداد خواندند، از شركت در جلسات پارلمان خودداری كردند اما با تلاش رییس پارلمان و فراكسیون ائتلاف ملی بزرگترین فراكسیون در پارلمان عراق، نمایندگان كرد امروز در جلسه حضور یافتند.
با تشكیل جلسه امروز، عملا مجلس نمایندگان عراق فعالیت طبیعی خود را از سر گرفته است.
خاورم *4*353*1770*1144

سرخط اخبار جهان