۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۰۱
کد خبر: 82092261
T T
۰ نفر

دانشگاه آزاد اسلامي به‌ مثابه جهاد سازندگي

۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۰۱
کد خبر: 82092261
دانشگاه آزاد اسلامي به‌ مثابه جهاد سازندگي

تهران- ايرنا- روزنامه فرهيختگان در يادداشتي به قلم علي عسگري نوشت: با توجه به اينكه تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي از ابتدا به خواست و اراده مردم بود و امام‌خميني(ره) نيز تاكيد بر اين موضوع داشتند، مسئولان در اين راستا كمك كردند تا پيشـــنهاد آيــت‌الله هاشمي‌رفســنجاني نيز توسعه پيدا كند.

نگارنده در اين يادداشت كه در شماره يكشنبه 9 خرداد منتشر شده است، مي افزايد: دانشگاه آزاد اسلامي در اصل به كمك دولت آمد. عملكرد اين دانشگاه درست مثل عملكرد جهاد سازندگي است كه به دولت كمك شاياني مي‌كند.
در واقع دانشگاه آزاد اسلامي يك نهاد مردم‌بنياد است كه از صفر تا صد متعلق به مردم است. برخي افراد هنوز هم بدون حقوق به دانشگاه آزاد اسلامي خدمات‌رساني مي‌كنند.
حدودا 750 نفر از نخبگان ملي، منطقه‌اي و محلي در قالب هيات‌امناي اســــتاني و شـوراهاي راهبردي به مديريت دانشگاه آزاد اسلامي كمك مي‌كنند، بدون اينكه رابطه استخدامي داشته باشند.
همان‌طور كه گفتم در واقع دانشگاه آزاد اسلامي براي مردم است و بنياد و اساس آن براساس نياز مردم شكل گرفته است. از آنجا كه دانشگاه آزاد اسلامي بودجه دولتي ندارد، بدون وارد آوردن فشار مالي به دولت به فعاليت خود ادامه مي‌دهد. اكثر دانشگاه‌هاي موفق دنيا غيردولتي هستند و اين قبيل دانشگاه‌ها اثرگذاري خاص خود را دارند.
اگر دولت تصدي‌گري را به نحوي به‌عنوان يك سياست نفي كند و تسهيل‌گرا باشد، قطعا تاثير بهتري در توسعه دانشگاه آزاد اسلامي خواهد داشت و از سوي ديگر كيفيت‌گرايي هم ايجاد مي‌شود.
با توجه به اينكه بحث كارآفريني و اقتصاد دانش‌بنيان مدنظر گرفته شده است، اگر در رشته‌هايي كه داده‌هاي علمي دارند، از ايده‌ها توليداتي حاصل شود قطعا شاهد رشد و درآمدزايي خواهيم بود.
*منبع: روزنامه فرهيختگان، 9 خرداد 1395
**گروه اطلاع رساني**1893**2059**2002
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش