جریمه دیر كرد تخلفات رانندگی بخشیده می شود / آمادگی پلیس راهور برای برگزار مراسم سالگرد ارتحال امام (ره)

تهران - ایرنا - رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی از بخشیده شدن جریمه دیر كرد تخلفات راهنمایی و رانندگی تا پایان سال 94 خبر داد و گفت: تمهیدات لازم توسط پلیس راهور در این زمینه اندیشیده شده و به محض ابلاغ مصوبه تا پایان خرداد ماه به پلیس اجرایی و عملیاتی می شود.

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا سردار تقی مهری روز چهارشنبه در نشست خبر با خبرنگاران افزود: از مردم تقاضا دارم كه نسبت به پیگیری جرائم و تخلفاتی كه مرتكب شده اند باشند و از طریق سامانه اینترنتی راهور 120.ir می توانند از میزان جرائم رانندگی خود مطلع شوند.
وی ادامه داد: همچنین افرادی كه توان پرداخت یكجای جرائم را نداشته باشند می توانند به سامانه راهور 120 مراجعه كرده و عدد پرداختی خود را به صورت قسطی انتخاب كنند.
وی همچنین مراجعه به سامانه پیامكی 1101202020 و همچنین مراجعه به پلیس +10 را از دیگر راه های اطلاع از میزان جرائم رانندگی اعلام كرد و گفت: همچنین با مراجعه به سامانه پیشخوان دولت و یا تماس با شماره تلفن 88255555 شهروندان می توانند از میزان جرائم خود مطلع شوند.
رئیس پلیس راهور ناجا اضافه كرد: بخشش دیركرد جرائم تنها شامل دیر كرد می شود و اصل جریمه باید پرداخت شود كه البته جرائمی كه بصورت تسلیمی و الصاقی می باشد، شامل بخشودگی دیركرد می شود.
وی اضافه كرد: جرائمی هم كه بعد از 60 روز پرداخت نشده باشد دیر كرد آن دو برابر می شود یا جرائمی كه توسط پلیس به اطلاع شهروندان رسیده اما از زمان ابلاغ هنوز پرداخت نشده باشد مشمول بخشودگی دیركرد جرائم راهنمایی و رانندگی می شود.
وی تاكید كرد بخشودگی این جرائم در این ماه اجرایی خواهد شد.
** آمادگی پلیس برای برگزاری سالگرد مراسم ارتحال امام (ره)
رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی در ادامه از آمادگی ناجا برای برگزاری سالگرد مراسم ارتحال امام خمینی (ره) با هماهنگی ستاد بزرگداشت خبر داد و گفت: نقشه های مربوطه چاپ شده و در اختیار رده ها مختلف قرار گرفته تا زائران سراسر كشور با هماهنگی ستادها و فرماندهی نیروی انتظامی استان ها در این مراسم حضور یابند.
مهری اضافه كرد: تمام كاروان هایی كه بیش از سه دستگاه داشته باشند از طریق تیم های پیش قراول و كنترل ترافیكی در مسیرهای پیش بینی شده به سمت حرم حركت خواهند كرد كه البته 10 خودروی عمومی و دو تیم برای هدایت آنها به سمت حرم امام در نظر گرفته شده است.
به گفته وی تمام خودروهایی كه به سمت حرم امام (ره) اعزام می شوند توسط همكاران پلیس راهور در سراسر كشور بازدید شده و اجازه حركت به خودروهایی كه فاقد استانداردهای لازم باشند داده نمی شود.
مهری گفت: سال گذشته با همكاری ستاد برگزاری ارتحال امام (ره) و بسیج مستضعفین خوشبختانه حوادث رانندگی برای زائران حرم مطهر نداشتیم و امسال نیز برنامه های خاصی در مرقد برای استقرار خودروها پیش بینی شده است.
رئیس پلیس راهور ناجا یادآورشد كه محل پاركینگ استان ها در نقشه طراحی شده مشخص و در اختیار كاروان ها قرار می گیرد.

** افزایش 23.5 درصد شماره گذاری خودرو و موتورسیكلت
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در دو ماه اول امسال پلیس راهور خدمات ترافیكی به ویژه در زمینه شماره گذاری وسایل نقلیه انجام داد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خودروهای نوشماره 11 درصد و موتورسیكلت 43 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته كه در مجموع در مقایسه با سال گذشته شماره گذاری موتورسیكلت و خودرو در مراكز شماره گذاری با 23.5 درصد افزایش مواجه بوده است.
مهری در مورد صدور گواهینامه در دو ماه گذشته نیز خاطرنشان كرد: صدور گواهینامه نسبت به سال گذشته حدود 6 درصد كاهش داشته است به گونه ای كه در دو ماه ابتدای سال گذشته 252 هزار گواهینامه جدید و امسال 237 هزار گواهینامه صادر كردیم.
وی در مورد برنامه های در دست اجرای پلیس راهور گفت: با توجه به نزدیك شدن به ایام ماه مبارك رمضان تمهیدات لازم برای برقراری نظم در عبور و مرور شهرها پیش بینی شده است به ویژه در ساعات نزدیك به افطار كه بیشترین تردد در سطح شهرها انجام می شود.
به گفته وی تمهیدات ترافیكی ویژه آیین های ماه مبارك رمضان به ویژه در شب های قدر، روز قدس و عید سعید فطر پیش بینی شده است به ویژه آن كه مراسم عید فطر با سفرهای تابستانی همزمان شده كه با دستگاه های مختلف در مورد طرح های ویژه ترافیكی هماهنگی لازم به عمل آمده است.

** بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و تجهیزات الكترونیكی در پلیس راهور
مهری با اشاره به ارتقای فرهنگ ترافیك به‌عنوان یكی از موضوعات اساسی راهبردی پلیس گفت: بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و تجهیزات الكترونیكی كه البته بخشی از آن در سال گذشته اجرایی شد، امسال نیز ادامه خواهد داشت كه از این تجهیزات به منظور ثبت تخلفات درون و برون شهرها و سیار یا ثابت استفاده می‌شود.
وی همچنین در خصوص پیگیری مدیریت سوانح ترافیكی به عنوان پییشنهادات پلیس راهور در سال گذشته به رییس‌جمهوری نیز بیان داشت: در كشور 49 درصد از افراد بعد از صحنه تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، به همین دلیل مدیریت سوانح ترافیكی به دولت ارائه و لایحه پیشنهادی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال شد كه امیدواریم امسال به سرانجام رسیده و شاهد كاهش مرگ و میر جانباختگان تصادفات بعد از صحنه تصادف باشیم.
مهری گفت: این در حالی است كه شش تا هفت درصد از مصدومان تصادفات بین راه تا مركز درمانی و مابقی در مرحله بیمارستانی یا پیش بیمارستانی جان خود را از دست می‌دهند كه باید این آمار را كاهش دهیم، چرا كه در كشورهای دیگر این رقم 15، 20 تا 25 درصد است.

** برخورد با خودروهای حادثه‌ساز
رئیس پلیس راهور ناجا در مورد برخورد با رانندگانی كه حركات خطرآفرین انجام می‌دهند نیز گفت: در برخی از استان‌ها مجوز توقیف طولانی‌تر این خودروها صادر شده است و در برخی موارد تخلفات حادثه ساز منجر به توقیف 72 ساعته خودرو می‌شود كه البته از رانندگان تست الكل و مواد روانگردان گرفته شده و برخورد قضایی با آنها صورت می‌گیرد.
بر این اساس، پلیس از طریق خودروهایی كه در اختیار دارد و همچنین بازرسان نامحسوس، اعمال قانون انجام می‌دهد.

** به كارگیری از نیروهای سرباز در اعمال مقررات رانندگی
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بر اساس قانون، پلیس می‌تواند از طریق به كارگیری نیروهای سرباز در برخورد با متخلفان كه قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌كنند، اعمال قانون كند.
وی در مورد برخورد با موتورسیكلت‌سواران كه از خطوط ویژه عبور می‌كنند، گفت: خطوط ویژه مربوط به حمل و نقل عمومی است. كادر یا سرباز مسئولیت كنترل این مسیرها را به عهده دارند اما به منظور برخورد با برخی از قانون‌شكنان پلیس با این افراد برخورد قاطع خواهد داشت.
وی در مورد استفاده از جرثقیل برای حمل خودروهای متخلف نیز خاطرنشان كرد‌: به منظور حفظ سلامت وسایل نقلیه كه باید برابر مقررات به پاركینگ منتقل شوند، پلیس نسبت به طراحی خودرویی كه آسیب كمتری به وسیله نقلیه در حال حمل وارد كند، اقدام كرده است. به همین منظور جرثقیل‌هایی كه مخصوص بخش خصوصی است، به كار گرفته شده كه البته میزان دریافت آنها برای حمل بر اساس مصوبه وزارت كشور ابلاغ می‌شود كه این میزان در مورد هر یك از موتورسیكلت‌ها یا وسایل نقلیه مشخص است و اگر بیش از مبلغ ابلاغ شده دریافت شود، حتما پلیس این موارد را پیگیری می‌كند.
به گفته مهری، افسران مجاز به انتقال خودروهایی هستند كه در محل‌هایی كه تابلوی حمل با جرثقیل یا توقف ممنوع نصب شده، اقدام كنند.
**پراید، عامل بیش از 23 درصد تصادفات منجر به فوت
رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی در ادامه این نشست خبری گفت: براساس آمار در تعطیلات نورز 95، در بین همه وسائل نقلیه و موتورسكیلت، بیش از 23 درصد تصادفات منجر به فوت متعلق به خودروی پراید بوده است.
مهری با اشاره به تعامل همكار ناجا با خودروسازان، گفت: از سال 1390 به بعد ، كارشناسان با حضور در جلسات مختلف و پیگیری های مستمر ، موفق شدند تا خودروسازان را ملزم كنند تا در ساخت خودروهای جدید، ترمز ضد قفل و كیسه ایمنی هوا را مد نظر قرار دهند.
وی اضافه كرد: سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست و وزارت معدن، صنعت و تجارت، گواهی استاندارد برای خودروها صادر می كنند براین اساس در ساخت استاندارد خودروها، تغییر در استانداردها و مسائل زیست محیطی مطرح است.
مهری تاكید كرد: اكنون پلیس براساس استاندارد های مصوب و ارائه گواهی نامه دستگاه های ذی ربط شماره گذاری را انجام می دهد كه در ارتقای كیفیت استاندارد و ایجاد رقابت در كیفیت خودروهای تولید موثر است.

**ارائه سند خودرو توسط پلیس منطبق بر قانون است
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینكه اقدام پلیس در ارایه سند خودرو منطبق بر مقررات و قوانین است، گفت: برابر قانون آنچه به عنوان شناسنامه مالكیت خودرو، كارت و گواهی نامه و سایر اسناد توسط پلیس راهور صادر می شود، سند رسمی است و قانون هم ،همین را می گوید.
مهری اضافه كرد: خودروهای صفر كه از كارخانه خارج می شوند در دفاتر ثبت اسناد رسمی، ثبت نمی شوند و پلیس كارت و شناسنامه مالكیت خودرو را صادر می كند و این موضوع قانونی و در مراجع قضائی معتبر است.
به گفته وی، ثبت اموال منقول در دفاتر اسناد رسمی اختیاری است و پلیس مانع این اقدام نمی شود اما اقدام پلیس در زمینه كارت و شناسنامه مالكیت خودرو برابر قانون و جزء اسناد رسمی است.

**تاخیر در اعلام پرداختی جرائم رانندگی توسط بانك ها به زودی حل می شود
رئیس پلیس راهور ناجا در مورد اعلام دیرهنگام بانك ها در پرداخت جرائم رانندگی نیز، یادآورشد: از نظر فنی بین پلیس و بانك ها مشكلی وجود داشت كه با تاخیر یك هفته ای پرداختی ها اعلام می شود اما اكنون به كمتر از 24 تا 48 ساعت رسیده كه البته به دنبال ان هستیم تا به صورت لحظه ای اعلام و مشكل فعلی حل شود.
وی در مورد به روز نبودن ثبت تخلفات در سامانه راهور 120، گفت: این جرائم مربوط به جرائم دستی است كه در اختیار افراد قرار می گیرد، پانچ شده و وارد سامانه می شود براین اساس ثبت آن ها زمان بر است اما 50 درصد همكاران ما به دست افزارهایی مجهز شده اند كه در كمتر از 24 ساعت به صورت سیستمی در سامانه و سرور اجرائیات پلیس راهور ثبت می شود.

**صدور جریمه برای خودروهای فاقد برگه معاینه فنی
رئیس پلیس راهور گفت: برابر قانون افرادی كه فاقد برگه معاینه فنی معتبر یا برچسب باشند، جریمه می شوند.
مهری با بیان اینكه سال گذشته 9 درصد خودروها فاقد برگه معاینه فنی بودند، افزود: در دو ماه امسال براساس كنترل های پلیس، حدود هشت درصد خودروهای فاقد برگه معاینه فنی معتبر بودند.
وی به راه اندازی سامانه ملی یكپارچه معاینه فنی خودرو با نظارت وزارت كشور با عنوان «سیمفا» اشاره كرد و گفت: این سامانه عملیاتی شده و از طریق سامانه خودروهای فاقد معاینه فنی كه در شهرها و جاده ها تردد می كنند، از طریق سیستمی جریمه می شوند.
وی به دستورالعمل استانداردی كه در این زمینه به زودی از سوی مسئولان فنی وزارت كشور صادر می شود، اشاره كرد و گفت: خودرو از طریق سامانه سیمفا و با نصب دوربین هایی در درب ورودی و خروجی مراكز معاینه فنی كه به صورت سیستمی به سامانه پلیس متصل است، كنترل می شود.
رئیس پلیس راهور ناجا همچنین با اشاره به ساماندهی موتورسیكلت سواران، گفت: برابر دستورالعمل ها، با موتورسیكلت سواران متخلف برخورد می شود.
وی در مورد مخدوش شدن پلاك برخی خودرو و موتورسكیلت ها، افزود: این اقدام یك جرم عمومی است و متخلفان به مرامز قضائی معرفی می شوند.
مهری ادامه داد: برای ساماندهی موتورسیكلت ها در سال 95 برنامه داریم براین اساس با هماهنگی وزارت كشور ، تولید موتورهای كاربراتوری از مهرماه تولید نمی شود و به سمت تولید موتورهای برقی خواهیم رفت كه با سرعت كمتر در كلان شهرها تردد كنند.
اجتمام ** 9105 /9132 / 3053 / 9314 / 1200
۰ نفر