۵ خرداد ۱۳۹۵، ۵:۰۶
کد خبر: 82087279
T T
۰ نفر
كارشناسان اسپانيايي: دولت و رسانه هاي اسپانيا به ترويج اسلام هراسي دامن مي زنند

مادريد - ايرنا - كارشناسان و اسلام شناسان اسپانيايي روز سه شنبه در دومين روز كنفرانس «اسلام هراسي و رسانه هاي مطبوعاتي» تصريح كردند كه دولت و رسانه هاي اسپانيا با سياست هاي خود به ترويج اسلام هراسي در كشور كمك مي‌ كنند.

به گزارش ايرنا، در اين كنفرانس كه در ساختمان اتحاديه خبرنگاران خارجي‌ مادريد برگزار شد، 'محمد ظهيري' استاد دانشگاه «كومپلوتنسه» مادريد به نظرسنجي هاي متعددي اشاره كرد كه از سوي مراكز تحقيقات اجتماعي و موسسه شاهنشاهي «ال كانو» اسپانيا و به دستور وزارت خارجه و وزارت دادگستري اين كشور در مورد مسلمانان انجام شده است.
وي گفت: 70درصد مسلمانان معتقدند كه در اسپانيا احساس راحتي‌ مي‌ كنند، از هر 10 مسلمان 9 نفر آنها مي‌ گويند كه خود را به جامعه كشور تطبيق داده اند، 90درصد آنها معتقدند كه روابط خوبي‌ با اطرافيان اعم از اسپانيايي يا از مليت هاي ديگر دارند.
ظهيري ادامه داد: هنگامي اين آمارها را با ارزيابي اسپانيايي ها از مسلمانان مقايسه مي‌ كنيم، وضعيت كاملا بر عكس است؛ 53 درصد آنها عقيده بدي نسبت به مسلمانان دارند و بيش از 70 درصد اسپانيايي ها، مسلمانان را مسئول اكثر درگيري ها و تنش هاي موجود در جهان قلمداد مي‌ كنند.

* سرچشمه بينش منفي به اسلام
'ترسا آرانگورن' روزنامه نگار و نويسنده اسپانيايي و تنها زن خبرنگاري كه جنگ تحميلي را از تهران پوشش داد، در اين باره اظهاركرد: هنگامي كه از اسلام هراسي صحبت مي‌ كنيم بايد به زمينه باورها اشاره كنيم نه به زمينه ايده و به همين دليل است كه ريشه كن كردن اسلام هراسي دشوار است.
وي افزود: براي ريشه كن كردن اسلام هراسي، داشتن اطلاعات كافي‌ نيست بلكه نياز به تجربه داريم و افرادي كه بر اساس باورهاي خود با مساله اسلام مشكل دارند، فاقد اين تجربه هستند زيرا با مسلمانان در تماس نبودند.
آرانگورن با بيان اين كه ما بايد نسبت به تاريخ خودمان آگاه باشيم، تصريح كرد: بينش منفي‌ به اسلام در جامعه اسپانيايي از گذشته خيلي‌ دور و هنگامي كه جامعه به دو بلوك اسلام و مسيحيت تقسيم شده بود، سرچشمه مي‌ گيرد. همه چيز در اطراف دشمن، اسلامي مي‌ گردد و هرچند كه فكر مي‌ كنيم كه در قرن 15 ميلادي اين مساله حل شده، اما اين چنين نيست زيرا با امپراتوري عثماني ادامه يافت.
وي ادامه داد: از سوي ديگر، در كنار اين امر بايد شرايط و تغييرات سياسي و اجتماعي در قرن اخير را در نظر داشت؛ اعتقادات و باورهاي ضد اسلامي كه بخشي از فرهنگ ما را تشكيل مي‌ دهند با آنچه كه من آن را 'نگاه استعماري' مي‌ نامم، تشديد يافت.
او گفت: نبايد فراموش كنيم كه غرب، قدرت استعمارگر در بخش اعظم از حوزه جهان اسلامي بوده است و به نوعي اين وضعيت سلطه و سركوب‌، موجب پديده ها و وضعيت سياسي سخت و بي‌ رحمانه اي در اين مناطق نظير استعمار كشورهاي عربي‌ از سوي انگليس و فرانسه و تشكيل صهيونيسم و اشغالگري فلسطين شد.
به عقيده آرانگورن، مشكل غرب بويژه در زمينه استعمارگري اين است كه قادر نيست برابري آنها با خود را ببيند و آنها را پايين تر از خود و همه را در يك گروه در نظر دارد.

* روش هاي پوپوليستي عليه اسلام
'باربارا روييز بخارانو' استاد دانشگاه آليكانته(والنسيا ) و عضو «جنبش شهروندي عليه اسلام هراسي» در اين كنفرانس گفت: قربانيان اسلام هراسي بر اين اساس انتخاب مي‌ شوند كه شكل و شمايل آنها، ارتباطي‌ با اسلام و مسلمانان دارد؛ مهاجمان معمولا اين افراد را نمي‌ شناسند و حمله آنها فقط از روي نفرت است.
وي گفت: حملات وحشتناك گروه هاي تروريستي كه مي‌ گويند در دفاع از اسلام و مسلمانان عمل مي‌ كنند اما فقط باعث مرگ بي گناهان مي‌ شوند، موجب تقويت گروه هاي نازي و احزاب سياسي فوق راستگرا و افزايش اسلام هراسي شده است.
'روييز بخارانو' تصريح كرد: با اين كه بر اساس مطالعات جمعيتي پايان سال 2014 ميلادي 40 درصد مسلمانان اسپانيا، اسپانيايي هستند، رويكرد سياسي و گفتمان برخي‌ از رسانه هاي مطبوعاتي افزون بر برخي‌ از كارشناسان و درك جامعه، تغييري نكرده و همچنان مسلمانان را خارجي‌ و اسلام را به عنوان يك دين وارد شده كاملا بيگانه و حتي دور قلمداد مي‌ كنند.
به گفته اين كارشناس، سياستمداران در تبليغات انتخاباتي خود با روش هاي پوپوليستي عليه اسلام و مسلمانان استفاده كرده ا‌ند؛ آنها از نفرت و ترس سخن گفتند و حتي قبل از آغاز تبليغات انتخاباتي، در مورد آن هشدار مي‌ دادند.
وي افزود: احزاب افراطي فوق راستگرا و برخي‌ رهبران احزاب ديگر كه ظاهرا تندرويي كمتري دارند، از سخنراني هاي كاملا خطرناك استفاده كردند كه به طور مستقيم بر روي همزيستي‌ افراد تاثير گذاشته و همه شهروندان مسلمان را بدنام كرده است.
روييز بخارانو خاطرنشان كرد: اينترنت نيز همچنان نفرت را انعكاس مي دهد كه عليه اسلام انجام مي‌ گيرد و به همراه شبكه هاي اجتماعي با مطالب تفرقه انگيز خود نقش بسزايي در نفرت سايبري دارند.

* نقش مقامات دولتي در اسلام هراسي
'منير بنجلون' رئيس فدراسيون نهادهاي مذهبي‌ اسلامي اسپانيا نيز در اين نشست گفت: حملات تروريستي در اروپا و افزايش موج اسلام هراسي، ما را به نوعي غافلگير كرده و تلاشي كه فدراسيون ما در طول سال هاي زيادي براي متحد كردن مسلمانان در اسپانيا و همزيستي‌ انجام داده بود، خدشه دار كرد.
وي گفت: اين وقايع، اين امر را به ما نشان دادند كه گرسنگي ميليون ها نفر در آفريقا و بمباران ها در عراق و غزه به اندازه موضوع اسلام هراسي اهميت خبري ندارد و روزنامه نمي‌ فروشد.
بنجلون افزود: از طرفي‌ ديگر، افرادي كه اسلام را نمي‌ شناسند، هيچ وقت وارد مسجدي نشدند تا آموزه هاي ما را از نزديك ببينند و با آن آشنا شوند، خود را كارشناس در زمينه اسلام دانسته و با صحبت هاي خود، لطمه فراواني به ما مي‌ رسانند و باعث افزايش نفرت نسبت به مسلمانان مي‌ شوند.
به گفته وي، رسانه ها و مطبوعات تلاش مي كنند همه مسلمانان را در يك گروه قرار داده و ما را افرادي افراطي معرفي‌ كنند و به رغم اينكه بارها اشاره كرده ايم كه يك قسمت كوچك از مسلمانان دست به ارتكاب اعمال شنيع مي‌ زنند و خود رسانه ها نيز اين مورد را درك مي‌ كنند، به صراحت به ما مي‌ گويند كه اگر ننويسند كه مسلمانان در يك گروه قرار دارند، خبرشان به فروش نمي‌ رسد.
او تصريح كرد: از طرفي‌ ديگر، مقامات دولتي نيز به جامعه مسلمانان آسيب مي‌ رسانند.
بنجلون ادامه داد: مجموعه اقداماتي كه دولت با هدف جلوگيري از افراطي شدن انجام داده، به شكل پروتكلي به مراكز آموزشي ارجاع و مدرسان را ملزم به اجراي آنها مي كند.
وي گفت: هدف اين پروتكل، ايجاد يك رابطه سالم ميان دانش آموزان بدون مشكل با دانش آموزان درون گرا عنوان شده است و همچنين دانش آموزاني كه لباس مدرن خود را با لباس سنتي مسلمانان جايگزين كنند يا در ورزش، هنر يا موسيقي به دلايل مذهبي شركت نكنند، مورد توجه قرار خواهند گرفت.
رئيس فدراسيون نهادهاي مذهبي‌ اسلامي اسپانيا اظهاركرد: دولت (اسپانيا) در آغاز از تعليم اسلام در مدارس جلوگيري كرد و اكنون با پروتكل به اصطلاح ضد جهادي مراكز آموزشي را تبديل به مقر پليس مي كند.
بنجلون با بيان اين كه اگر اسلام را به شكل صحيح در مدارس تعليم مي داديم، از بروز مشكلات جلوگيري مي شد، اضافه كرد: اسپانيا با اين پروتكل حقوق مسلمانان را نقض مي كند و زمينه شرم آنها را فراهم مي آورد.

*اسلام عنصر ناشناخته در جامعه اسپانيا
'جعفر گنزالس' رئيس سازمان غير دولتي «مسلمانان براي صلح» نيز در سخنان خود گفت: اسلام، عنصر ناشناخته در جامعه اسپانيا است و اين تصادفي‌ نيست.
وي با بيان اين كه ريشه اسلام هراسي در پيدايش آن نهفته است، افزود: غرب به نوعي خود را در مقابل اسلام تعريف مي‌ كند و معتقدم كه به نوعي نياز به عنصر متقابل براي پيدا كردن هويت خود دارد؛ غرب نياز به يك دشمن دارد و اسلام هميشه براي او يك دشمن بوده است.
او گفت: دليلش اين است كه اسلام پايان پيام نبوي است و خداوند يك پيام را به همه پيامبران خود داده است. اسلام، دين آزادي شخصي‌ و عدالت است.
گنزالس ادامه داد: پيام پيغمبران مبني بر عدالت اجتماعي و آزادي، بلافاصله از سوي قدرت هاي جهاني‌ مورد حمله قرار مي‌ گيرد زيرا قدرت ها، آن را حمله به اساس هاي قدرت خود كه 'سركوبي و بي‌ عدالتي' است، مي‌ دانند.
رئيس اين سازمان غير دولتي «مسلمانان براي صلح» تصريح كرد: غرب نياز دارد كه به نبرد عليه اسلام بپردازد زيرا مي‌ خواهد 68 سال اشغالگري در فلسطين را پنهان كند افزون بر اين كه نياز دارد كه جهان عليه اسلام بجنگد و داعش بهترين اختراع براي ترويج اسلام هراسي است.
وي خاطرنشان كرد: همه مي‌ دانيم كه داعش از سوي رژيم صهيونيستي، آمريكا ، عربستان سعودي، قطر، تركيه، انگليس و فرانسه براي دو هدف مهم ايجاد شده است؛ نخست اين كه جنگي بين مسلمانان راه بيفتد تا رژيم صهيونيستي در امان باشد و دوم اينكه به ترساندن غير مسلمانان بپردازند و به آنها وانمود كنند كه اسلام، همان ترور است.
شبك**اروپام *4*491**1021**1917

سرخط اخبار جهان