۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۲۶
کد خبر: 82086788
T T
۰ نفر
الرای: كویت با احداث خط لوله انتقال نفت بدنبال دور زدن تنگه هرمز است

تهران – ایرنا- روزنامه الرای كویت درشماره امروز (سه شنبه) از طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام ازكویت به عمان به منظور دور زدن تنگه هرمز خبر داد .

این روزنامه در گزارشی به شرح زیر نوشت: شركت نفت كویت اعلام كرد كه براساس پژوهش اولیه انجام شده، پروژه انتقال نفت خام این كشور از طریق امارات به بندر پالایشگاهی «راس مركز» درعمان با همكاری شركت نفت عمان وشركت سرمایه گذاری های بین المللی نفتی امارات متحده عربی صورت خواهد گرفت.
براساس این گزارش هدف ازاین پروژه تامین جایگزین استراتژیك برای گسترش خطوط نفتی كویت در بازارهای صادرات نفت وكاهش تكیه برعبور از تنگه هرمز بعنوان گذرگاه ضروری برای صادرات نفت خام كویت است.
روزانه بیش از 42 میلیون بشكه نفت خام، معادل 53 درصد از كل نفت تولید شده در جهان از پنج تنگه حیاتی عبور داده می شود كه سه مورد از آنها حدود 46 درصد از كل عرضه جهانی نفت خام را به خود اختصاص داده اند. در این میان, تنگه هرمز با انتقال 17 میلیون بشكه نفت در روز, بیش از 20 درصد از ترانزیت كل نفت خام جهان را در اختیار دارد و در واقع نخستین ومهمترین نقش را در نقل و انتقالات نفتی در اختیار دارد .
كشورهای ایران، عربستان سعودی، كویت، عراق، امارات متحده عربی وقطر نفت خام خود را از طریق تنگه هرمز به مقاصد مختلف كه عمده ترین آنها آسیا و اروپا است، صادر می كنند. همچنین بیش از90درصد ازظرفیت نفت جهان در اختیار این كشورها است كه در مواقع بحرانی و كمبود در بازار نفت، باید روانه بازارهای جهانی شود.
این در حالی است كه با افزایش تنش میان غرب و ایران و دخالت غیرمسئولانه برخی از كشورهای حاشیه خلیج فارس، احتمال توقف عبور و مرور كشتی ها از تنگه هرمز به موضوعی بحث برانگیز درمحافل انرژی وسیاسی تبدیل شده است. بنابراین كشورهای غربی وبه تبع آن برخی ازوابستگان آنها درمنطقه بدنبال اجرای طرح هایی برای كاهش وابستگی صادرات نفت خود به این تنگه، بخصوص درمواقع بحرانی هستند.
یكی از این خطوط انتقال نفت جایگزین انتقال نفت خام از طریق امارات به دریای عمان است.
اما این طرح جایگزین بسیار پرهزینه بوده و كشورهایی حاشیه خلیج فارس در صورت اجرای این طرح با هزینه های كلانی روبرو هستند كه باعث افزایش قیمت نفت برای جبران این هزینه ها خواهد شد.
خاروم**9366**1859
۰ نفر