۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82086179
T T
۰ نفر
دنیای اسلام در حال گذران دوران دشواری است

یزد - ایرنا - معاون مركز تحقیقات استراتژیك تركیه (تاسام) گفت: امروز دنیای اسلام درحال گذراندن دوران دشواری است و به نوعی در یكی از سخت ترین دوره های تاریخ اسلام قرار داریم زیرا جنگ در منطقه ما از خاور دور آغاز شده و تا اقیانوس اطلس ادامه پیدا می كند.

به گزارش ایرنا، 'مرات بیلهام' روز سه شنبه در هفتمین كنفرانس بین المللی اندیشكده های جهان اسلام (مجمع جهانی اسلام) در یزد افزود: این منطقه با جنگ و ناآرامی روبروست كه اگر ادامه یابد شاهد از هم پاشیدن منطقه خواهیم بود.
وی با بیان اینكه اوضاع غم انگیزی در منطقه ما از جمله سوریه وجود دارد و زخمها و خونهای زیادی ریخته و زندگی انسانها گرفته می شود اظهار داشت: با ادامه چنین روندی سرنوشت انسانها در خطر است.
این مهمان خارجی كنفرانس مجمع جهانی اسلام خاطرنشان كرد: این دنیای خارج از اسلام نیست كه باید خود را اصلاح كند بلكه همین دنیای اسلام باید خود را اصلاح كند و خطاهای زیادی در منطقه است كه باید اصلاح شود.
معاون مركز تحقیقات استراتژیك تركیه خاطرنشان كرد: در اسلام تفكر صلح جویانه وجود دارد اما در اجرا و عملی كردن سیاست ها چنین عملكردی نداریم از این رو باید خود انتقادی كنیم، مردم باید در صلح زندگی كنند و آرامش داشته باشند.
وی با اشاره به اینكه در چنین نشست هایی در مورد سیاست خارجی تصمیم گیریهایی می شود و به دولتها می رسد گفت: این نشست بجا و به موقعی است از آن بابت كه باید در دنیای اسلام اتاق های فكر زیادی وجود داشته باشد كه پیام ما را به دولت ها برساند.
'تاسان' مركز استراتژِك تركیه است و مقر آن در استانبول قرار دارد و در زمینه سیاست خارجی و داخلی فعالیت می كند.
سال 2023 صدمین سال تاسیس این سازمان است و در این خصوص مطالعه های راهبردی توسط تاسام انجام خواهد شد.
حدود یكصد شخصیت سیاسی، اندیشمند و متفكر از افزون بر 35 كشور اسلامی در مجمع جهانی اسلام، به عنوان بزرگترین گردهمایی اندیشكده های جهان اسلام و تحت حمایت سازمان همكاری های اسلامی است حضور دارند.
این اجلاس بزرگترین گردهمایی اندیشمندان و اتاق های فكر كشورهای مسلمان بوده و در 6دوره قبلی با حمایت سازمان همكاری های اسلامی در كشورهای تركیه، پاكستان، عراق، مصر و آذربایجان برگزار و مسائل مختلف جهان اسلام را به بحث و مذاكره گذاشته است.
نزدیك كردن متفكران جهان اسلام و فعالیت در راستای ایده دكتر روحانی رئیس جمهوری مبنی بر جهان عاری از خشونت و افراطی گری كه به صدور قطعنامه ای در این خصوص در سازمان ملل انجامید مهمترین هدف برگزاری این همایش است.
تلاش برای مفاهمه و رسیدن به نقاط مشترك دنیای اسلام و ارائه آموزه های فراگیر از اصول و احكام اسلامی بر اساس آنها و مبارزه با تعاریف نادرست تعالیم اسلامی توسط جریانهای انحرافی و خشونت گرا از دیكر اهداف اجلاس محسوب می شود.
این كنفرانس دو روز ادامه دارد.
7532/6197
۰ نفر