۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۷
کد خبر: 82086057
T T
۰ نفر
مظفر: نمايندگان مجلس نهم 2 هزار و 986 مرتبه به هيات وزيران تذكر دادند

تهران- ايرنا- معاون نظارت مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد: نمايندگان دو هزار و 986 مرتبه به اعضاي هيأت وزيران تذكر كتبي داده‌اند كه از آن ميان رئيس‌جمهوري با 489 فقره مخاطب بيشترين تذكر و وزير اطلاعات مخاطب كمترين تذكر با 9 فقره بوده است،

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، حسين مظفر گزارش بُعد نظارتي مجلس نهم را در جلسه علني امروز - سه شنبه - مجلس شوراي اسلامي قرائت كرد.
در بخشي از اين گزارش آمده است: در نظارت بر حسن انجام امور كشور، پاسخگو كردن مسئولان و دولت به مطالبات مردم و تقويت و اثربخش در اجلاسيه چهارم دوره نهم (تا 15 ارديبهشت ماه 1395) در مجموع 62 فقره قانون به رئيس‌جمهوري ابلاغ شده است. از اين تعداد 60 عنوان از سوي رئيس‌جمهوري براي انتشار در روزنامه رسمي ابلاغ شد و قوانين «پيشگيري از وقوع جرم» «قانون رسيدگي به دارايي مقامات، مسئولان و كارگزاران جمهوري اسلامي» پس از پايان مهلت 5 روزه ابلاغ به روزنامه‌هاي رسمي و عدم ابلاغ آن توسط رئيس‌جمهوري، توسط رئيس مجلس به روزنامه رسمي ابلاغ شد. وضعيت ابلاغ اين قوانين به روزنامه رسمي و مسئولان اجرايي آمده است.
براساس اين گزارش، مقايسه عملكرد دولت يازدهم طي اجلاسيه‌هاي سوم و چهارم نشان مي‌دهد كه خوشبختانه تعداد روزهاي تاخير رئيس‌جمهور در ابلاغ قوانين به دستگاه‌هاي اجرايي به روزنامه رسمي 55 درصد كاهش يافته است.
در بخش ديگري از اين گزارش در مورد نظارت بر تهيه و تصويب آئين‌نامه‌هاي اجرايي و ساير مقررات تصريح شده در قوانين تاكيد شده است: مجلس شوراي اسلامي در چهارمين سال دوره نهم ضمن وضع قوانين مختلف به لزوم تهيه و تصويب 16 فقره آئين‌نامه اجرايي و ساير مقررات توسط هيأت وزيران حكم كرده است.
در بخش ديگري از اين گزارش در مورد تذكرات كتبي و شفاهي به وزرا و رئيس‌جمهوري آمده است: نمايندگان مجلس نهم از 7 خرداد 1394 تا مورخ 15 ارديبهشت 1395 در مجموع 2 هزار و 986 مرتبه به اعضاي هيأت وزيران تذكر كتبي داده‌اند كه از آن ميان رئيس‌جمهور مخاطب بيشترين تذكر 489 فقره و وزير اطلاعات مخاطب كمترين تذكر 9 فقره بوده است، بررسي مقايسه‌اي عملكرد نظارتي مجلس بين اجلاسيه‌هاي سوم و چهارم در موضوع تذكر نشان مي‌دهد ميزان تذكرات كتبي نمايندگان 10 درصد كاهش يافته است. فراواني تذكرات هر يك از اعضاي هيأت وزيران به شرح نمودار شماره يك است.
در بخشي از اين گزارش همچنين خاطرنشان شده است: بررسي تذكرات كتبي به رئيس‌جمهوري در اجلاسيه چهارم نشان مي‌دهد كه از مجموع 489 تذكر دريافتي، تنها 40 تذكر مربوط به عملكرد ايشان بوده است و 61 تذكر آن مربوط به عملكرد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور، 41 تذكر مربوط به عملكرد وزارت جهاد كشاورزي و 347 تذكر نيز به عملكرد 27 دستگاه ديگر بوده است.
بر اساس بخش ديگري از اين گزارش، در اجلاسيه چهارم، جمعاً 1293 مرتبه تذكر شفاهي نمايندگان در صحن علني به ثبت رسيده است كه نسبت به اجلاسيه سوم حدود 26 درصد كاهش را نشان مي‌دهد؛ از اين ميان، 1117 مورد از تذكرات شفاهي به اعضاي هيأت وزيران و مابقي به دستگاه‌هاي اجرايي است. بدين ترتيب، رئيس‌جمهور مخاطب بيش‌ترين تذكر شفاي (215 فقره) و وزير اطلاعات، مخاطب كم‌ترين تذكر شفاهي (3 فقره) بوده است. فراواني تذكرات شفاهي به هر يك از اعضاي هيأت وزيران به شرح نمودار شماره 2 است، شايان‌ذكر است كه در اجلاسيه سوم نيز، رئيس‌جمهور و وزير اطلاعات به ترتيب مخاطب بيش‌ترين و كم‌ترين تذكرات شفاهي بوده‌اند.
طبق اين گزارش، نمايندگان در 176 مورد، بدون اشاره به نام وزير مربوطه يا رئيس‌جمهوري، مستقيماً دستگاه‌هاي اجرايي و زيرمجموعه آنها را مخاطب قرار داده‌اند؛ همچنين بخشي از اين تذكرات به سازمان‌هايي خارج از مجموعه دولت نظير صدا و سيما و قوه قضائيه و... داده‌شده كه بيش از 26 درصد از تذكرات مذكور، مرتبط با سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور است، از ميان 215 تذكر رئيس‌جمهور، تنها 22 مورد مربوط به عملكرد ايشان بوده و مابقي تذكرات در خصوص عملكرد دستگاه‌هاي زيرمجموعه ايشان است.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: در اجلاسيه چهارم مجلس نهم در مجموع 616 تقاضاي سؤال از وزرا به هيأت رئيسه تقديم شده است. از مجموع سؤالات ارجاعي به كميسيون‌ها در اين بازه زماني 70 سؤال در مراحل اوليه خاتمه يافته است، بدين نحو كه 58 مورد انصراف و 12 مورد با اقناع نماينده سؤال‌كننده همراه بوده است. همچنين 2 سؤال با درخواست نماينده سؤال‌كننده به حالت تعويق درآمده است و بقيه سؤالات در مراحل رسيدگي در كميسيون‌هاي تخصصي مي‌باشد. در بازه زماني مذكور در مجموع 145 نماينده از وزيران دولت يازدهم سؤال داشته‌اند كه از اين ميان يك نفر از نمايندگان با 50 سؤال واجد بيش‌ترين سؤال بوده است.
سيام**9121 ** 1336