۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۴۲
کد خبر: 82085401
T T
۰ نفر
ديدار پاپ و شيخ الازهر در واتيكان با تعهد مشترك عليه تروريسم

رم - ايرنا - پاپ فرانسيس رهبر مذهبي كاتوليك ها و 'احمد الطيب' شيخ دانشگاه الازهر مصر در واتيكان با يكديگر ديدار و در باره تعهد مشترك عليه تروريسم گفت و گو كردند.

به گزارش ايرنا به نقل از شبكه خبري 'تي جي كوم'، پاپ فرانسيس و شيخ الازهر در اين ديدار 25 دقيقه اي كه در محل كتابخانه واتيكان انجام شد، در باره موضوع صلح در جهان، تعهد مشترك عليه خشونت و تروريسم، اوضاع مسيحيان در خاورميانه صحبت كردند.
اين شبكه خبري نوشت: شيخ الازهر كه بالاترين مقام مذهبي مسلمانان اهل تسنن و با نفوذترين رهبر مسلمانان سني محسوب مي شود، در راس يك هيات 8 نفره به واتيكان سفر كرد و علاوه بر پاپ با كاردينال 'توران' و ساير مقامات واتيكان در خصوص گفت و گوي مذاهب ديدار و گفت وگو كرد.
فدريكو لومباردي سخنگوي واتيكان كه صحبت از ديداري صميمانه ميان پاپ و شيخ الازهر كرد گفت: اين ديدار در چارچوب گفت و گو ميان اسلام و مسيحيت بسيار پر معني است.
منابع خبري اشاره اي بيشتري به جزييات اين ديدار نكرده اند.
دانشگاه الازهر مصر در سال 2011 روابط خود را پس از اين كه سخنان جنجالي پاپ بنديكت شانردهم در دانشگاه ليسبون در خصوص سوء قصد عليه قبطي هاي اسكندريه و لزوم محافظت از اقليت هاي ديني، با واتيكان قطع كرد. قاهره در آن زمان سخنان پاپ سابق را يك دخالت سياسي محسوب كرده تاجاييكه دولت وقت مصر سفير خود را از واتيكان فراخوان كرد. در ماه فوريه گذشته يك هيات واتيكاني به دانشگاه مصر رفت و اعلام امادگي براي ميزباني از شيخ الازهر وديدار با پاپ كرد.
روابط ميان واتيكان و الازهر كه يكي از مراكز اصلي اسلامي به شمار مي رود، در سال 2006 در پي سخنراني پاپ بنديكت كه به مرتبط ساختن پيامبر اسلام (ص) با خشونت تعبير شد، تيره شد. مناسبات ميان واتيكان و الازهر پس از آنكه فرانسيس در سال 2013 به مقام پاپ رسيد و يكي از برنامه هاي اصلي خود را برقراري گفت وگو ميان اديان اعلام كرد، بهبود يافت.
اروپام**461**1479