۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۹
کد خبر: 82084622
T T
۰ نفر
زير پا گذاشتن قانون ضدّ راه امام است

تهران - ايرنا - مسعود پزشكيان نماينده مجلس نهم و منتخب مجلس دهم در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني و خبري جماران، پايبندي به قانون را امر مهمي دانست و تاكيد كرد كه زيرپاگذاشتن قانون، ضد راه امام خميني (ره) است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه به نظر شما مجلسي كه باب ميل حضرت امام(س) باشد چه نوع مجلسي است گفت: به نظر بنده مجلسي مي تواند در اين راستا قرار گيرد كه آزاد، صادق، مستقل، درستكار و شجاع باشد.
وي در ادامه در خصوص چگونگي عمل به انديشه هاي امام در روند قانون گذاري اظهار كرد: واقعيت اين است كه اين موضوع در حرف آسان، ولي در عمل بسيار مشكل است. اما به طور كلي اين موضوع به تك تك نمايندگان و انتخابي كه مردم انجام داده اند باز مي گردد. ما اگر بتوانيم افرادي را در مجلس داشته باشيم كه آزادمرد، آگاه و صادق باشند، مملكت ما به اين سمت نمي رود كه يك نفر بيايد قانون برنامه را زير پا بگذارد و ديگران برايش كف بزنند و بعد بگويند ما پيرو راه امام هستيم.
پزشكيان يادآور شد: امام در زمان بني صدر به او گفت: «تو غلط كرده اي كه قانون را قبول نداري، قانون تو را قبول ندارد» ولي در حال حاضر مجلسي داريم كه نمايندگانش با فردي كه علناً مي گويد من قانون را قبول ندارم، همكاري مي كنند. شما چه انتظاري از اين مجلس مي توانيد داشته باشيد؟!
وي تاكيد كرد: اين در حقيقت بيشترين جفا به امام و راه امام است. قانون آن چيزي بود كه حضرت امام مي فرمود همه بايد به آن پايبند باشند، از بي سواد تا مجتهد، هيچ كس حق ندارد خود را بالاتر از قانون بداند، اما ما در حال حاضر خيلي راحت با هم هماهنگ مي شويم و قانون را زير پا مي گذاريم و اين ضد آن راهي است كه حضرت امام به ما گفته است.
نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي همچنين در خصوص انتخابات هيأت رئيسه مجلس اظهار كرد: واقعيت اين است كه در حال حاضر تمام تلاش ها در مجلس براي گرفتن كانون هاي قدرت است. اما چرا و براي چه چيزي؟ ما اگر از كسي كه حمايتش مي كنيم مطالبه داشته باشيم حمايت از او اشكال ندارد. بايد به كساني كه سوداي قدرت دارند بگوييم: اشكال ندارد كه شما رئيس باشي، اما بايد مطالبات ما را هم برآورده كني. نه اين كه بروي آنجا و براي خودت كار كني. نه اين كه بروي آنجا و فكر كني كه شما براي خودت كسي هستي و ما آدمهايي هستيم كه چيزي نمي فهميم.
پزشكيان همچنين در مورد نامزديش براي نايب رئيسي مجلس دهم و تصميم مستقلي كه خود در اين رابطه گرفته است خاطرنشان كرد: من وقتي تصميمي را بگيرم ديگر گرفته ام و به آن عمل مي كنم.
وي ادامه داد: در مورد كار جمعي و فراكسيوني نيز بايد بگويم كه در درجه اول فراكسيوني كه قرار است من با آن همكاري كنم بايد نگاه و زبانش را مشخص كند و من بدانم كه اگر شما آمدي، آن راهي را كه از قبل مشخص كرده ايد مي رويد، نه اين كه الان حرفي زده شود و بعداً راه ديگري طي شود. اگر نگاه و زبان يكي شود در آن صورت ديگر رياست و نايب رئيسي اهميت چنداني ندارد. چرا كه ما مي دانيم هر كسي كه بر روي آن صندلي ها بشيند قرار است يك راه را برود.
وي اضافه كرد: اين گونه نيست كه چون در يك گروه هستيم بنابراين هم نگاه و هم زبان هستيم، همزباني و هم نگاهي زمان بر است. بايد نشست در قسمت هاي مختلف با هم بحث كرد و به نتيجه رسيد.
وزير بهداشت دولت هشتم خاطرنشان كرد: از طرف ديگر حدود 170 نفر از نمايندگان مردم در اين دوره دور اولي هستند و اين مسئله همگرايي و رسيدن به يك زبان و نگاه مشترك را در مجلس دشوارتر مي كند. يعني فعلاً خيلي زود است كه يك عده بگويند ما تصميم مي گيريم و شما اطاعت كنيد.
نماينده مردم تبريز در مجلس دهم هچنين در مورد احتمال رياست آقايان عارف و لاريجاني گفت: نمي توانم بگويم دقيفا چه اتفاقي خواهد افتاد. هر كدام از طرفين به يك اندازه شانس دارند، در نهايت هر كسي بتواند لابي بيشتري با نمايندگان داشته باشد رئيس مي شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه گفته مي شود شما به آقاي لاريجاني نزديك شده ايد، گفت: من به حق نزديك هستم اگر تشخيص دهم كه كسي به حق نزديك تر است به آن سمت مي روم.
پزشكيان ادامه داد: هركدام از اين دو نفر مزاياي خود را دارند، شما نمي توانيد پيشاپيش بگوييد كه اين بهتر است يا آن. همه چيز بستگي به نگاه و برنامه اي دارد كه در جمع بايد به آن رسيد. اما متاسفانه اين مقدمه و برنامه وجود ندارد و باعث مي شود جناح ها به سمت لابي گري بروند. اگر چنين مقدمه اي وجود داشت در آن صورت به راحتي من مي توانستم به شما بگويم كه در روز انتخابات هيأت رئيسه چه اتفاقي رخ خواهد داد. چرا كه در آن صورت نگاه ها مشترك شده است و همه يك جور نگاه مي كنند، اما چون نگاه ها مشترك نيست نمي توان تخمين زد.
نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجالس هشتم، نهم و دهم در در پايان نظر خود را نسبت به پايبندي نمايندگان به ميثاق نامه هايي كه قبل از انتخاب امضاء كرده اند اين گونه بيان كرد: اگر كسي به ليستي تعهد داده باشد تغير جهت دادنش توهين به راي مردم است. ولي اين گونه نيست كه همه اعضاي ليست اميد چنين تعهدي داده باشند.
وي افزود: البته اگر كسي چنين تعهدي نيز داده باشد از نگاه من جاي سوال دارد چرا كه اگر قرار است شما تصميم بگيريد و من اطاعت كنم، بالاتر از شما كسي هست كه من بخواهم از او اطاعت كنم، بنابراين چرا از شما اطاعت كنم؟ چون به من پست داده ايد؟ اين با آن آزادگي كه در ابتدا عرض كردم تناقض دارد.
منبع: پايگاه اطلاع رساني و خبري جماران
زمان انتشار: 2 خرداد 95
اول**1577
۰ نفر