۱ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۰۱
کد خبر: 82082490
T T
۰ نفر
صادرات سنگ آهن و واردات گندله با روح اقتصاد مقاومتي مغايرت دارد

يزد - ايرنا - نايب رئيس شركت مجتمع فولاد بافق گفت: سال گذشته حجم زيادي سنگ آهن صادر و متاسفانه مقدار زيادي گندله نيز وارد كشور شد كه اين نشانگر كار غير كارشناسي است كه با تحقق اقتصاد مقاومتي منافات دارد.

سيد محمد ابويي روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به ذخاير عظيم سنگ آهن در ايران كمترين ارزش افزوده را در اين بخش ايجاد كرديم در صورتيكه دولت نبايد اجازه صادرات يك گرم سنگ اهن را صادر كند.
وي اظهاركرد : هم اكنون هزينه حمل سنگ آهن در كشور 20 دلار ، استخراج هشت دلار و هزينه انتقال آن به چين 13 دلار است در حاليكه قيمت اين كالا در چين 54 دلار است بنابراين صادرات اين كالا ضرر و زيان محسوب مي شود.
ابويي تاكيد كرد: سنگ اهن توليدي كشورمان بايد با تبديل به گندله و خوراك كارخانه فولاد سازي در داخل ايران فرآوري شود و صادرات آن اشتباه بنظر مي رسد.
اين مسئول خاطرنشان كرد: طراحي و ساخت كارخانه گندله سازي بافق از سال 91 با همكاري شركت فنلاندي شروع شد و تا كنون 27 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
وي افزود: طرح فولاد بافق جزو هشت طرح استاني در سطح كشور بود كه با هدف فقر زدايي در منطقه و با توجه به وجود ذخاير عظيم سنگ آهن و ايجاد ارزش افزوده و تكميل زنجيره فولاد احداث شد و خوراك آن گندله است كه از مواد سنگ آهن تامين مي شود.
ابويي خاطرنشان كرد: هدف از اجراي اين طرح، توليد يك ميليون تن فولاد در سال بود و طبق تعهدي كه به شركت ايميدرو وابسته به وزارت صنعت و معدن داده ايم ظرفيت فولادسازي را بايد به سه ميليون تن و ظرفيت توليد گندله را به پنج تن با استفاده از معادن سنگ آهن جوار كارخانه برسانيم.
اين مسئول با بيان اينكه طرح گندله سازي 5 ميليون تني فولاد بافق با موانع مشكلات جدي منطقه ايي با كندي پيش مي رود تاكيد كرد : طبق برنامه اين طرح بايد طي 24 ماه راه اندازي شود ولي متاسفانه بدليل برخي موانع زمان دقيق بهره برداري ان مشخص نيست.
نايب رئيس شركت مجتمع معدني و صنعت آهن و فولاد بافق ادامه داد: طبق توافق با ايميدرو و دستور وزير صنعت،معدن و تجارت مواد اوليه كارخانه فولاد پنج ميليون تني بافق بايد از سنگ اهن توليد شده از معادن اين شهرستان تامين شود.
ابويي از توليد ميلگرد در بافق خبر داد و تصريح كرد: خط نورد كارخانه فولاد يك ميليون تني بافق در اسفند 94 توسط رئيس جمهوري به بهره برداري رسيد و واحد برق نخلستان براي تامين برق مورد نياز با ظرفيت 170 مگاوات بطور رسمي را ه اندازي شد.
به گزارش ايرنا، شهرستان بافق ظرفيت ساخت دو كارخانه فولاد و گندله سازي را دارد كه هم اينك هر چهار واحد جوار معدني در دست اجراست و تنها خط نورد فولاد بافق به مرحله توليد رسيده است.
خوراك كارخانه فولاد گندله و آگلو مراسيون است كه آگلومره در بافق توليد مي شود و دو كارخانه گندله هم در دست ساخت است.
خوراك گندله مواد سنگ آهن است كه پس از فرآوري به گندله تبديل مي شود و در كارخانه فولاد سازي به روش احيا مستقيم ، به كار مي رود.
آگلومره هم از مواد معدني سنگ ان استحصال مي شود و خوراك كارخانه فولاد به روش كوره بلند را تامين مي كند.
با راه اندازي كامل طرحهاي جوار معدني بافق زمينه اشتغال بيش از چهار هزار نفر در اين شهرستان فراهم مي شود.
بافق كه به بهشت معادن كشور شهرت دارد با جمعيتي بالغ بر 40 هزار نفر در فاصله 110 كيلو متري يزد واقع شده است.
7543/8068