۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۹:۳۴
کد خبر: 82081456
T T
۰ نفر
كشتی گیران جمهوری آذربایجان هم در برابر دلاور مردان ایران تسلیم شدند

شیراز - ایرنا - تیم ملی كشتی فرنگی بزرگسالان ایران در دومین دیدار خود در جام جهانی امروز (پنجشنبه) جمهوری آذربایجان قهرمان دوره قبل این مسابقات را از پیش رو برداشت و دلاور مردان كشورمان تا مرحله فینال این دوره از مسابقات، یك گام نزدیكتر شوند.

به گزارش ایرنا، جام جهانی كشتی فرنگی سال 2016 با حضور هشت تیم برتر جهان از امروز در سالن شهید دستغیب شهر شیراز آغاز شد و فردا به كار خود پایان می دهد.
در گروه یك تیم های روسیه، بلاروس، آلمان و قزاقستان و در گروه دو ایران، جمهوری آذربایجان، اوكراین و تركیه حضور دارند.
تیم ملی كشتی فرنگی در دومین مسابقه برابر جمهوری آذربایجان با نتیجه 7 بر یك به پیروزی رسید.
جمهوری آذربایجان سال گذشته و همراه با جمشید خیرآبادی سرمربی ایرانی خود موفق شدند در ایران برای نخستین مرتبه در تاریخ این مسابقات ، قهرمان شوند.
سامان عبدولی دارنده مدال طلای آسیا در اولین مبارزه تیم ملی ایران در وزن 59 كیلوگرم در این رقابت ها مقابل «ساكت گولیف» در یك كشتی سخت و در حالی كه حریف یك امتیاز از وی پیش بود با تشویق بی امان تماشاگران و راهنمایی محمد بنا با بدل كاری و خاك كردن حریف ناشناخته آذربایجانی را سه بر یك شكست داد.
دومین مبارزه این دیدار را امید نوروزی دارنده مدال طلای المپیك لندن و دو مدال طلا و نقره جهان در حالی به روی تشك حاضر شد كه تماشاگران شیرازی برای این همشهری قهرمان خود كم نگذاشتند و بی امان وی را تشویق كردند.
نوروزی كه یكی از امیدهای تیم ملی كشتی فرنگی ایران در بازی های المپیك 2016 ریو محسوب می شود، برابر «آزاد علی اف» از جمهوری آذربایجان در اواسط سه دقیقه نخست بعد از اینكه داور اخطار كم كاری به حریف داد، نوروزی در خاك با اجرای دو بارانداز بی نقص و در ادامه با یك فن كمر بسیار زیبا، ضمن آنكه تماشاگران پرشمار شیرازی را به وجد آورده بود، حریف خود را هشت بر صفر شكست داد.
افشین بیابانگرد فرنگی كار اردبیلی وزن 71 كیلوگرم تیم ملی كه مدال برنز قهرمانی سال 2014 جهان را در كارنامه دارد مقابل «روحین میكائیل اف» با چهار امتیازی كه داوران به دلیل كم كاری و همچنین ضربه غیر ورزشی حریف به بیابانگرد دادند، برنده میدان شد.
پیام بویری فرنگی كار اندیمشكی تیم ملی و دارنده مدال نقره جوانان جهان در حالی در این مسابقات به همراه سعید عبد ولی در وزن 75 كیلوگرم برای تیم ملی كشتی خواهد گرفت كه بنا بر تصمیم كادر فنی و شورای فنی تیم های ملی عبد ولی برای المپیك انتخاب شده و او انگیزه فراوانی دارد تا یك بار دیگر در این مسابقات خود را به كادر فنی نشان دهد.
وی در چهارمین مبارزه تیم ملی كشتی فرنگی درجام جهانی مقابل جمهوری آذربایجان برابر «شامیستان گولوزاده» قرار گرفت و در حالی كه تیم حریف برای راهیابی به مرحله نهایی سخت به پیروزی در این دیدار نیاز داشت در نهایت حریف خود را هشت بر صفر مغلوب كرد.
یوسف قادریان نیز بعد از تجربه تلخی كه طی ماههای گذشته در وزن 85 كیلوگرم داشت در یك تصمیم عاقلانه دوباره در جام جهانی كشتی فرنگی به وزن اصلی خود یعنی وزن 80 كیلوگرم بازگشت.
این كشتی گیر كردستانی تیم ملی كه در رقابت های قهرمانی سال 2015 جهان در آمریكا موفق به كسب مدال برنز شد در این رقابت ها «امین احمد اف» دارنده مدال برنز المپیك لندن را 5 بر صفر شكست داد و پنجمین پیروزی و شكست آذربایجان مقابل ایران را رقم زد.
حسین نوری فرنگی كار وزن 85 كیلوگرم یكی از پدیده های تیم ملی در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی با شكست بزرگانی همچون حبیب الله اخلاقی، داود اخباری و مجتبی كریم فر نفر نخست این وزن شد.
این كشتی گیر كرجی در جام جهانی كشتی فرنگی مقابل «اسلام عباس اف» دارنده مدال طلای جوانان جهان با خاك كردن و بردن حریف و كسب سه امتیاز و دادن دو امتیاز به حریف سه دقیقه نخست را به پایان برد.
وقت دوم این كشتی كه برای آذربایجانی ها شاید از نظر تیمی تاثیری نداشت، اما از نظر حیثیتی برای آنان بسیار مهم بود سبب شد تا عباس اف با خاك كردن نوری و اجرای بارانداز شمار امتیازهای خود را به 6 برساند و در نهایت این كشتی را با نتیجه 6 بر 4 به سود خود خاتمه داد تا اولین پیروزی آذربایجانی ها رقم خورد.
در مبارزه وزن 98 كیلوگرم مهدی علیاری دارنده مدال طلای بازی های آسیایی كه این مسابقات محكی برای انتخاب نفر اول این وزن در المپیك ریو است «تورمان ایوب اف» را با اجرای باراندازی پی در پی خود هشت بر صفر شكست داد.
در آخرین مبارزه این دیدار بهنام مهدی زاده دارنده مدال طلای آسیا، «اویان نظریانی» كشتی گیر ایرانی الاصل تیم آذربایجان را با نتیجه 3 بر دو شكست داد.

ایران 7 – جمهوری آذربایجان یك
59 كیلوگرم: سامان عبد ولی 3 – ساكت گولیف یك
66 كیلوگرم: امید نوروزی 8 – آزاد علی اف صفر
71 كیلوگرم: افشین بیابانگرد 4 – روحین میكائیل اف صفر
75 كیلوگرم: پیام بویری 8 – شامیستان گولوزاده صفر
80 كیلوگرم: یوسف قادریان 5 – امین احمداف صفر
85 كیلوگرم: حسین نوری 4 – اسلام عباس اف 6
98 كیلوگرم: مهدی علیاری 8 – تورمان ایوب اف صفر
130 كیلوگرم: بهنام مهدی زاده – اویان نظربانی
تیم ملی كشتی فرنگی در دیدار نخست نیز تیم جوان اوكراین را با نتیجه هشت بر صفر شكست داده بود و فردا (جمعه) در سومین دیدار مقدماتی باید به مصاف تركیه برود.

نتایج دور نخست این رقابت ها نیز به شرح زیر است:
گروه A:
روسیه 7- بلاروس یك
قزاقستان 5- آلمان 3

گروه B:
ایران 8- اوكراین صفر
تركیه 5- آذربایجان 3
جام جهانی كشتی فرنگی از سال 1980 آغاز شد و اتحاد جماهیر شوروی از سال 1980 تا 1991 طی 12 دوره قهرمان بلامنازعه این مسابقات بود. پس از فروپاشی شوروی، تیم روسیه در سال های 1993، 2001، 2003، 2008، 2009 و 2013 شش بار قهرمان این مسابقات شد.
ایران نیز كه در سال های 1997، 2005، 2013، 2014 و 2015 میزبانی این مسابقه ها را به عهده داشت و در سال های 2010، 2011 و 2012، و 2014 به ترتیب در شهرهای ایروان ارمنستان، مینسك بلاروس و سارانسك روسیه و تهران، عنوان قهرمانی جام جهانی كشتی فرنگی را كسب كرد و در سال های 2004 در تفلیس گرجستان و 2013 تهران هم نایب قهرمان این رقابت ها شد.
كشورمان همچنین در جام های جهانی كشتی فرنگی 2005 تهران، 2008 سمباتهی مجارستان و 2015 تهران سوم شد و در جام جهانی 1997 تهران هم عنوان چهارمی را كسب كرد.
تیم ایران در جام های جهانی 1990 كوتنبورگ سوئد و 2007 آنتالیا تركیه هم عنوان پنجمی را به دست آورد.
ورزشی**1067** 1559
۰ نفر

سرخط اخبار ورزش