۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۰:۰۲
کد خبر: 82078871
T T
۰ نفر
استاد ارتباطات: ترجیح ارزشهای فردی درجامعه جای منافع جمع را گرفته است

كرمانشاه - ایرنا- استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: جامعه ای هستیم كه به رغم تاریخ شكوفا و تمدن ارزنده و باورهای ارزشمند اسلامی و ایرانی ، سخت در خودمان فرو رفته ایم؛ در جامعه ما ترجیح ارزشهای فردی جای منافع جمع را گرفته است.

به گزارش ایرنا، هادی خانیكی عصر سه شنبه در مراسم روز جهانی ارتباطات كه در دانشكده علمی و كاربردی فرهنگ و هنر كرمانشاه برگزار شد؛ افزود: در میان جامعه ما بخصوص نخبگان سیاسی ، فرهنگ سوءظن و بی اعتمادی غالب است.
وی بیان داشت: در فضای سوءظن و بدبینی گفت وگو و ارتباطی شكل نمی گیرد؛ ما در گفت و گو دچار ضعف های اساسی و اختلال های ارتباطی هستیم.
خانیكی اظهار كرد: مطابق طرح ملی پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان كه در سالهای 53 ، 83 و 93 انجام شده است، تغییرات سرمایه اجتماعی و فرهنگی ایران خیلی مثبت نیست.
وی افزود: سرمایه اجتماعی داشته هایی است كه از ارتباط و تعامل بین شهروندان شكل می گیرد كه اگر سرمایه اجتماعی بالا باشد به این معنی است كه اعتماد و باور به بازی برد – برد در جامعه وجود دارد و از اینكه دیگری در كاری موفق بشود ما آزرده نمی شویم.
این استاد دانشگاه بیان داشت: سرمایه اجتماعی در حوزه های مدرن جامعه كمتر از حوزه های سنتی جامعه است یعنی میزان اعتماد افرد به خانواده و عشیره خودشان بیشتر از اعتمادشان به نهادها و سازمان های جدید است به تعبیری جامعه ما كوتاه مدت است و انباشت سرمایه رخ نمی دهد.
وی گفت: جامعه مدرن جامعه ای است كه بر شبكه های قوی و نهادهای اجتماعی قوی و اقدامات خیرخواهانه و داوطلبانه متكی است.
خانیكی افزود: در جامعه ما میزان تماشاگر بیشتر از كنشگران آن است؛ یعنی در بین جوانان ما، افراد تحصیلكرده و گروه های اجتماعی امكان كارهای جمعی و خلق سرمایه ضعیف تر است.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان داشت: البته جامعه ما رو به زوال نیست؛ در جامعه ما فرصت های زیادی در میان نسل جوان و مشاركت جو بوجود آمده است كه باید گفت و گو بین نسل ها و سطوح اجتماعی را هدایت بكنیم.
خانیكی تاكید كرد كه مهمترین تغییر در جامعه ایران رخ داده و آن تغییر در نهاد خانواده است ؛ نهاد خانواده در ایران نسبت به 30 سال قبل دموكراتیزه شده است.
وی افزود: طبق تحقیقات سال 53 ، حدود 72 درصد تصمیم ها در خانواده ایرانی تنها براساس خواست و تصمیم مرد انجام می شد درحالی كه 30 سال بعد این رقم به 40 درصد رسید؛ این یعنی از نقش مردان كم شده و به نقش زن و سایر اعضای خانواده اضافه شده است، یعنی مرد خیلی بی توجه به خواست زن و فرزندان نیست.
این استاد دانشگاه اظهار كرد: خانواده دموكراتیك به حكمروایی و آموزش و رسانه های دموكراتیك منجر می شود؛ البته دموكراسی در اینجا فقط یك امر سیاسی نیست بلكه به معنی بالا رفتن قدرت انتخاب است.
خانیكی بیان داشت: وقتی آزادی در جامعه ای نهادینه می شود، اقتصاد هم در در آن جامعه شكوفا می شود.
وی گفت: اگر ما به سمت باز شدن برویم، به سمت دنیاهای گشوده برویم، گفت و گو را در دستور كار خودمان قرار بدهیم و مهارت های گفت و گویی را بیاموزیم حتما در عصر ارتباطات به سمت فرصت ها رفته ایم، اگر نه به سمت تهدیدهایش رفته ایم و در خود فرو می رویم.
7457/8066**1565
۰ نفر