۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۲۹
کد خبر: 82074956
T T
۰ نفر

حاشیه ای بر حاشیه نشینی در تبریز

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۲۹
کد خبر: 82074956
حاشیه ای بر حاشیه نشینی در تبریز

تبریز- ایرنا- اینجا تبریز است و بر بلندای عینالی،بام این شهر تاریخی كه قدمتش به بلندای تاریخ می رسد ایستاده ام؛ از بالای كوه عینالی تمام شهر دیده می شود و نمایی زیبا از شهر اولین ها، شهر ستار خان ها و باقرخان ها و شهر علامه امینی ها و شهریارها در گستره نگاهم قرار دارد.

از كوه كه پایین می آیم، وارد قسمتی از شهر می شوم كه عنوان حاشیه شهر را به خود گرفته، در اینجا نوع زندگی متفاوت تر است؛ اینجا دل ها به هم نزدیك تر است همسایه از حال همسایه خبر دارد، كودكان هنوز بازی های قیدمی انجام می دهند و بوی زندگی جاری است .
می توان فرش های تازه شسته شده را در پشت بام خانه ها مشاهده كرد؛ خانه های این قسمت از شهر هنوز شكل و ظاهر قدیمی را به خود دارد و از خشت های نیمه پخته شده تزیین شده اند؛ كوچه های باریك و تنگ، پله های غیراستاندارد و بلند و كوتاه خنده معصومانه كودكانی كه در این پله ها با هم بازی می كنند.
اینجا عنوان حاشیه شهر را بخود گرفته ولی می توان گفت ماها كه در مركز شهر زندگی می كنیم در حاشیه مانده ایم؛ ما از زندگی فقط زندگی ماشینی را تجربه كرده ایم؛ اینكه برای امرار معاش خود از صبح تا شب كار كنیم و آخر شب خسته برای صرف شام و استراحت شبانه در خانه هایمان جمع شویم.
درست است كه مردم این قسمت از شهر نسبت به دیگر شهروندان دارای مشكلات بیشتری هستند ولی مهربانی در كوچه های آن جاری است؛ همسایه ها از حال هم با خبرند و هنوز دید و بازدید های هفتگی و ماهانه در میان این مردمان جاری است و اگر برای یكی از آنها مشكلی پیش آید، دیگران برای كمك رسانی بسیج می شوند.
داستان زندگی هر یك از ساكنان این بخش از شهر جالب و شنیدنی است و هر یك از آنها با ارزوهای بزرگ به تبریز كوچ كرده اند، ولی در حاشیه این شهر بزرگ جا مانده اند.
پای سخنانشان كه می نشینی می بینی هر كدام از آن ها برای خود در روستا ها و شهرهای كوچك خود زندگی بسیار بهتری نسبت به وضعیت كنونیشان داشته اند، ولی آمدند شاید به رویاهای خود كه زندگی ماشینی زیبا و مدرن در شهر بزرگ است دست یابند.
ولی غافل از این بودند كه هوای شهرهای بزرگ به زیبایی روستا و شهر كوچكشان نیست و زندگی در آن به راحتی زندگی كه داشتند، نیست؛ شهر بزرگ مشكلات و گرفتاری های بزرگتری را دارد؛ بسیاری از اینها كه آمده اند دیگر پای برگشتن ندارند .
شاید در نگاه اول بنظر برسد در این قسمت از شهر بیماری و مشكلات بهداشتی بسیاری غریبان گیر مردمانش باشد، ولی باروی كار آمدن دولت تدبیر و امید حاشیه شهرها در حوزه بهداشت و درمان مورد توجه مسوولان قرار گرفت و مجتمع سلامت در طرح تحول سلامت در شهر اولین ها با رویكرد در حاشیه شهر آغاز بكار كرد.
در دولت تدبیرو امید نگاه ها به این قسمت از شهر متفاوت تر از سال های گذشته شد و مسئولان نیز اهتمام ویژه ای برای رسیدگی به این بخش را دارند.
شهردار تبریز نیز در خصوص آغاز طرح ساماندهی مناطق حاشیه نشین این كلانشهر می گوید: مدیریت شهری در فاز نخست احداث واحدهای مسكونی مقاوم در محدوده شهرك ارم را در دستور كار قرار دارد.
صادق نجفی افزود: بیش از نیم میلیون نفر از جمعیت این شهر در مناطق حاشیه شهر زندگی می كنند كه این موضوع از نقطه نظر مدیریت بحران قابل تامل است.
شهردار تبریزبا اشاره به جنبه های اجتماعی و فرهنگی این طرح افزود: بیشتر حاشیه نشینان تبریز به صورت گروهی یا خویشاوندی در این مناطق ساكن هستند و علاقه ای به ترك منزل و یا خانه خود ندارند و این امر شهرداری تبریز را ناگزیر كرده كه در مرحله اول به ساخت 220 واحد در طرح اسكان حاشیه نشینان اقدام كند.
وی از رسانه ها نیز خواست تا در مورد خطراتی كه مناطق حاشیه نشین و ساكنان آن را تهدید می كند، اطلاع رسانی كنند و اظهار كرد: شهرداری تبریز برای حل معضل حاشیه نشینی عزم جدی دارد، ولی دراین راه به مشاركت برخی از مدیران ادارات، واحدهای فرهنگی و رسانه ها برای فرهنگ سازی در زمینه اهمیت ساماندهی این مناطق نیاز دارد.
وی با اظهار تاسف از گسترش روزافزون حاشیه نشینی در شهر تبریز گفت: همه نهادهای شهری در ساماندهی وضعیت حاشیه نشینی در تبریز مسئول هستند و انتظارداریم تمامی دستگاه های عمرانی از قبیل استانداری، فرمانداری و اداره كل راه و شهرسازی دراین زمینه به شهرداری تبریز كمك كنند.
محمد صادق پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیزحاشیه نشینی در تبریز را یكی چالش های مهم این كلانشهر عنوان كرد و گفت: در طول دو سال گذشته و در راستای بهبود وضعیت مناطق حاشیه نشین كارهای خوبی در زمینه مسیر گشایی دراین مناطق آغاز شده كه با به سرانجام رسیدن آنها كاهش معضلات حاشیه نشینی در شهر را شاهد خواهیم بود.
شهر تبریز با یك میلیون و 800 هزار نفر جمعیت در شمال غرب كشور قرار دارد؛ در زمان حاضر بیش از 30 درصد جمعیت این كلانشهر در مناطق حاشیه ای سكونت دارند.
گزارش از: مینا بازگشا
6120/518
۰ نفر