۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۱۳
کد خبر: 82067747
T T
۰ نفر
مسائل منطقه ای و انرژی مهمترین محور گفت وگوهای «مودی» در تهران است

دهلی نو-ایرنا- تحلیل گر ارشد هندی،مسائل منطقه ای، انرژی و سرمایه گذاری در چابهار را از مهمترین محورهای گفت وگوی نخست وزیر هند در سفر قریب الوقوع به تهران دانست و اظهار كرد این سفر می تواند نتایج پرباری برای هردو كشور داشته باشد.

«پرم شنكر جها» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد:پرداخت بدهی های نفتی به ایران ،مقابله با تروریسم و همكاری های فرهنگی نیز از دیگر موضوعاتی است كه دراین سفر مورد بحث تبادل نظر قرار می گیرد.
وی،توازن منطقه ای را از دیگر اهداف سیاسی سفر «مودی» به ایران دانست و تصریح كرد نخست وزیر هند با این سفر در روابط خود با چین ،سوریه ،اسرائیل و شیخ نشین های خلیج فارس تعادل برقرار می كند.
خبرنگار ارشد هندی ،سفر نخست وزیر هند به ایران را به رغم فشار برخی از كشورها،نشان دهنده استقلال سیاست خارجی این كشور دانست و تصریح كرد فشار برخی از كشورها ازجمله امریكا تاثیری در روابط تهران - دهلی نو ندارد.
وی افزود:این سفر به دیگر كشورها این پیام را می دهد كه منافع ملی هند تنها عامل تعیین كننده سیاست هند در منطقه و جهان است .
این كارشناس رسانه بااشاره به وجود بیش از 40 میلیون شیعه در هند اظهار كرد سفر مودی به ایران از این نظر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است .
وی تصریح كرد:مودی همواره در سخنان خود برنقش مسلمانان و عظمت مسلك سوفی گری در این كشور تاكید كرده است .
این ستون نویس صاحب نام روزنامه های انگلیسی زبان هند درادامه خاطرنشان كرد همكاری ایران و هند در زمینه تروریسم نیز می تواند از دیگر محورهای گفت وگوی نخست وزیر هند با مقامات ایران باشد.
وی خاطرنشان كرد «مودی» به احتمال زیاد از ایران می خواهد كه همكاری دو كشور در زمینه مقابله با تروریسم گسترش یابد.
این روزنامه نگار برجسته هندی با بیان اینكه مقامات ایران و هند در سفر مودی در خصوص مسائل منطقه ای از قبیل افغانستان و پاكستان نیز تبادل نظر می كنند تصریح كرد به احتمال زیادی دو كشور هیچ بیانیه ای در این خصوص صادر نمی كنند.
قرار است «نارندرا مودی»نخست وزیر هند دوم خرداد برای گفت وگو با مقامات عالیرتبه كشورمان وارد تهران شود.
*آساق*264*1600

سرخط اخبار جهان