۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۳۹
کد خبر: 82063110
T T
۰ نفر
شناسایی مورچه  كشاورز در  گرمی مغان

اردبیل - ایرنا- رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل از شناساسی نوعی مورچه موسوم به 'مورچه كشاورز' در گرمی مغان خبر داد كه به شیوه ای خاص به كمك زارعت منطقه در نابودی علف های هرز و كشت برخی گیاهان می پردازد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، دكتر 'رامز نصیری ' در دیدار با فرماندارگرمی مغان گفت: این نوع مورچه تاكنون در هیچ جای كشور دیده نشده و موردی كه در شهرستان گرمی مغان در شمال استان اردبیل شناسایی شده نخستین مورد از این نوع می باشد.
وی بیان كرد: مورچه كشاورز موجودی است كه كار كشاورزی انجام می هد و با شخم زمین ، بذر را در دل خاك كاشته و علف های هرز اطراف بذر را از بین می برد.
وی بیان كرد : همزیستی قابل توجه این نوع مورچه با گونه های گیاهی نعنانیان ، قابلیت كاربرد در جذب گردشگر و توسعه برنامه‌های توریستی را نیز دارد.
وی همچنین از شناسائی گیاهان دارویی منحصر به فرد كه بومی شهرستان گرمی مغان است خبر داد و گفت: فاز اول طرح ایجاد مركز مطالعات و تحقیقات گیاهان دارویی گرمی در مرحله ایجاد كلینینك و تجهیز آن با اختصاص اعتبار 500میلیون ریال می باشد.
نصیری با بیان اینكه بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام گرفته ، گیاه 'كبر ' منبع غنی فیبر و آهن بوده و اثرات ویژه دارویی دارد ، افزود: جهاد دانشگاهی استان ، میوه این گیاه كه خاویار گیاهی نام دارد و مختص این شهرستان می باشد را با برند شهرستان گرمی معرفی می نماید و با تولید انبوه آن كشورمان می تواند وارد تجارت جهانی این محصول منحصر به فرد شود.
به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستانگرمی، میر علی رحیمی زاد فرماندار گرمی دراین دیدار به وجود بیش از 100هزار هكتاراراضی منابع طبیعی و وجود گونه های متعدد گیاهی در گرمی اشاره كرد وخواستار توجه بیشتر موسسه ها و شركت های دانش بنیان به این شهرستان شد.
وی همچنین خواستار تسریع در راه اندازی مركز تحقیقات گیاهان داروئی گرمی توسط جهاد دانشگاهی استان شد .
محمد فتوحی رئیس جهاد دانشگاهی مركز گرمی نیز از برگزاری كلاسهای آموزشی كاركنان دولت باحضور 400 نفر از كارمندان دولت از شهرستانهای بیله سوار،پارس آباد و بخش اصلاندوز در مركز گرمی خبر داد.
گرمی مغان در 110 كیلومتری شمال اردبیل و در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار داد.
6016