۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۳۰
کد خبر: 82062514
T T
۰ نفر
حضور رئیس دانشكده ادبیات سوربن در نمایشگاه كتاب تهران

تهران- ایرنا- پروفسور برنارد فرانكو رئیس دانشكده ادبیات سوربن به دعوت بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران به تهران می‌آید.

به گزارش روزپنجشنبه گروه فرهنگی ایرنا از ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، برنارد فرانكو ضمن سفر به تهران و حضور در نمایشگاه كتاب به ارایه نظریات درمورد مطالعات تطبیقی به مثابه مطالعات انسان‌شناختی می‌پردازد.
وی قرار است شنبه 17 اردیبهشت از ساعت 14 تا 15:30 در نشستی با موضوع «از ادبیات ملی تا ادبیات جهانی، نقش ادبیات تطبیقی» سخنرانی خواهد كرد.
برنارد فرانكو در رشته ادبیات فرانسه و تطبیقی از دانشگاه سوربن پاریس فارغ التحصیل شده است.
او كه سال‌ها استاد ادبیات تطبیقی این دانشگاه بوده اكنون رئیس دانشكده ادبیات و تمدن دانشگاه سوربن پاریس است.
كارنامه بین‌المللی وی در حوزه پژوهشی شامل كتاب‌‌‌ها، مقاله‌ها و دوره‌های پژوهشی بلندمدت متعدد در كشورهایی نظیر آلمان (دانشگاه لودویگ ماكسیمیان مونیخ)، ایالات متحده (هاروارد)، اسپانیا (مركز فرانسوی مادرید)، انگلستان (آكسفورد)، امارات متحده عربی (سوربن ابوظبی) است.
وی برگزاری كنگره جهانی ادبیات تطبیقی در سال 2013 و همچنین مدیریت مجموعه چشم‌ انداز مطالعات تطبیقی در انتشارات گارنیه كلاسیك را در كارنامه‌اش دارد.
از جمله تخصص‌های برنارد فرانكو می‌توان به رمانتیسم اروپایی، تئاتر و مسائل درام‌شناسی و روابط میان ادبیات و زیبایی‌شناسی اشاره كرد.

** شهر آفتاب مكان مناسبی برای نمایشگاه كتاب است
مشاور رئیس و عضو شورای نظارت و ارزیابی نمایشگاه كتاب گفت: تمهیدات لازم برای پروژه شهر آفتاب در نظر گرفته شده و این شهر انتخاب مناسبی برای برگزاری نمایشگاه كتاب است.
نادر قدیانی افزود: ‌هر تجربه نخستی‌ استرس‌ و نگرانی هایی دارد، تغییر محل نمایشگاه كتاب ، نسبت به دیگر‌ تغییر‌ات، تفاوت‌های خاصی دارد، در نخستین روز برگزاری نمایشگاه كتاب در مكان جدید همه چیز طبق روال بوده است.
وی ادامه داد: در نخستین روز نمایشگاه خطای غیرقابل گذشتی در خدمات نمایشگاه رخ نداده است،‌ درمورد جابه‌جایی نمایشگاه كتاب از مصلی به شهر آفتاب دو سال قبل به عنوان رئیس اتحادیه ناشران و كتاب‌فروشان تهران از دولت خواستم به شهرداری كمك مالی كند تا محل برگزاری نمایشگاه هرچه سریعتر به شهر آفتاب انتقال یابد.
قدیانی تصریح كرد: از ساعت هشت تا 10 صبح افرادی كه از مسیر بهشت زهرا به سمت نمایشگاه می‌آمدند به دلیل ضعف مدیریتی پلیس راه، ترافیك ایجاد و باعث شد تعدادی از غرفه‌داران دیر به غرفه‌ها برسند، این مشكل نیاز به هماهنگی و همكاری بیشتری دارد تا در ادامه مشكل ترافیكی پیش نیاید.
عضو شورای نظارت و ارزیابی اضافه كرد: غرفه‌داران داخل نمایشگاه در روز نخست مشكل خاصی نداشتند، مراحل استقرار و آماده‌سازی غرفه‌ها به خوبی انجام شد یا در مراحل پایانی است.
مدیر انتشارات قدیانی با ارزیابی میزان استقبال از نمایشگاه كتاب در محل جدید گفت: اگر تمهیدات لازم برای پروژه شهر آفتاب در نظر گرفته شود و مردم نیز برای رفت و ‌آمد به نمایشگاه از امكانات لازم برخوردار باشند، این محل، انتخاب مناسبی خواهد بود.

** تخفیف 50 درصدی انتشارات كارگزار روابط عمومی
همزمان با برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، انتشارات كارگزار روابط عمومی، كتاب‌ها و بسته‌های آموزشی این انتشارات را با 50درصد تخفیف به علاقمندان عرضه می‌كند.
مجموع آثار و كتاب‌های منتشر شده این انتشارات شامل جدیدترین كتاب‌های تخصصی و منابع آموزشی رشته‌های روابط عمومی و ارتباطات است كه با تخفیف ویژه تا آخر اردیبهشت ماه در چهار قالب مرجع، پرفروش، لوح های فشرده و سایر انتشارات از 20 تا 50 درصد به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

** ورود خودروهای فاقد برچسب به پاركینگ ناشران ممنوع می شود
قائم مقام و معاون اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران گفت: به منظور استفاده بهینه از ظرفیت در نظر گرفته شده برای پاركینگ ناشران، از روز پنجشنبه از ورود خودروهای فاقد برچسب پاركینگ به پاركینگ ناشران نمایشگاه جلوگیری خواهد شد.
امیر مسعود شهرام نیا افزود: خودروهای فاقد برچسب پاركینگ ناشران می توانند از پاركینگ های عمومی شهر آفتاب برای پارك خودرو خود استفاده كنند و با ون به نمایشگاه منتقل شوند.
وی ادامه داد: بهترین مسیر برای خارج شدن از پاركینگ ناشران، استفاده از جاده جدید -الاحداث در غرب نمایشگاه است كه از طریق زیرگذر به اتوبان قم تهران وصل می شود و پس از عوارضی خارج می شود از این رو نیازی به برگشت به سمت درب ورودی نیست.

** یادداشت ‌های اسدالله علم در نمایشگاه كتاب
كتاب یادداشت‌ های اسدالله علم با ویراستاری علینقی علیجانی منتشر شد.
هفت جلد از یا دداشت های نخست وزیر دوران پهلوی در دو دفتر با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 110 هزار ریال منتشر شده است.
دفتر اول این كتاب یادداشت های بازه تاریخی سال 46 تا 52 را در 1252 صفحه و دفتر دوم یادداشت‌ های بازه تاریخی سال 53 تا 56 را در 2352 صفحه آورده است. این كتاب توسط انتشارات مازیار به چاپ رسیده است.
یكی از آثار مهم تاریخ معاصر ایران یادداشت ‌های عَلم است كه قبلاً بارها به‌صورت ‌های مختلف بدون ترتیب تاریخی در 7 جلد در حدود سه هزار صفحه به‌چاپ رسیده است.
با توجه به‌ اهمیت این یادداشت‌ ها، چنانچه ناشر در مقدمه كتاب آورده، جلد 7 كه از 1/2/46 تا 12/11/1347 در بر می ‌گیرد، آخر از همه مجلدات منتشر شده كه چاپ فعلی، یادداشت‌ها به‌ترتیب تاریخی آمده است. بازسازی و اصلاح سندها و رفع نواقص و اشتباه‌های چاپی و جاافتادگی‌ها بدون كلمه ‌ای حذف صورت گرفته است.
فهرست تصاویر افزوده شده به‌ كتاب و نیز نمایه هر دو دفتر در آخر دفتر دوم آورده شده است.
ویراستار در دیباچه كتاب آورده است: یادداشت‌ های امیراسدالله علم از سال 1346 تا 1356 را می ‌توان به عبارتی فصلی از زندگی روزانه محمدرضا پهلوی و طرز فكر و نگرش سیاسی و اجتماعی او در این دوره دانست. این یادداشت ‌ها از هنگامی آغاز می ‌شوند كه شاه به پرقدرت ‌ترین مرحله زندگی سیاسی خود رسیده است. رقیبان سیاسی او یا مرده‌اند یا دیگر از صحنه بیرون رفته ‌اند. نمایندگان پارلمان نیك می‌ دانند كه از سوی دستگاه شاه دست چین شده‌اند و باید تنها به او سرسپردگی داشته باشند. در نتیجه در مورد مسائلی مانند انتخاب نخست وزیر و وزیران، بودجه، سیاست خارجی و دفاعی، نقش آنان چیزی مگر صحه گذاردن بر تصمیم‌ های شاه و تكنوكرات‌ های او نیست.
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است...» از 15 تا 25 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.
فراهنگ**9338**1880**1027

سرخط اخبار فرهنگ