۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۴۳
کد خبر: 82058979
T T
۰ نفر

تظاهرات های روز كارگر در سایه شرایط وخیم اقتصاد جهانی

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۴۳
کد خبر: 82058979
تظاهرات های روز كارگر در سایه شرایط وخیم اقتصاد جهانی

تهران – ایرنا – تظاهرات های كارگری كه هر ساله در اولین روز ماه مه موسوم به روز جهانی كارگر برگزار می شود، امسال نیز در بسیاری از كشورهای جهان در حالی برگزار شد كه اوضاع نا به سامان اقتصاد جهانی، كارگران را بیش از هر گروه دیگری تحت فشار گذاشته است.

*آمریكا
صدها نفر از شهروندان آمریكا روز گذشته در لس آنجلس و دیگر شهر های این كشور، دست به تظاهرات گسترده در اعتراض به نقض حقوق كارگران و مهاجران در این كشور زدند و علیه وعده های پوچ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این كشور شعار سر دادند.
تظاهرات كنندگان روز گذشته در آمریكا بارها علیه سیاست ها و اظهارات جنجالی
«دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری این كشور درباره حقوق مهاجران، كارگران و زنان آمریكایی شعار سر دادند.
ترامپ پیش از این خواهان ساخت دیوار در مرز مشترك با مكزیك شده بود و جنسیت «هیلاری كلینتون»، نامزد حزب دمكرات را عامل پیشتازی او در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه توصیف كرده و با واكنش گسترده گروه های حمایت از حقوق زنان مواجه شده بود.

*فرانسه
بزرگداشت روز جهانی كارگر در فرانسه با تظاهرات های گسترده در واكنش به قانون جدید كار در این كشور همراه بود كه تعدیل كارگران و افزایش ساعت های كاری را برای كارفرمایان تسهیل می كند.
گزارش رسانه ها حاكی از بیش از 300 تظاهرات گسترده در پاریس و سایر شهر های مهم فرانسه بود كه به درگیری پلیس و تظاهرات كنندگان و استفاده از گاز اشك آور انجامید.
تظاهرات كنندگان خشمگین روز گذشته یك ایستگاه ورودی مترو در پاریس را به آتش كشیدند و در چند نقطه شهر ایجاد آشوب و ناآرامی كردند كه در نهایت به دستگیری ده ها تن توسط پلیس ضدشورش منجر شد.

*انگلیس
یكی از رویداد های مهم تظاهرات روز گذشته در انگلیس، حضور «جرمی كوربین» سیاست مدار برجسته و رهبر حزب كارگر این كشور در جمع هزاران تظاهرات كننده در لندن بود.
وی نقطی طوفانی علیه راشیسم و راست گرایان افراطی داشت و بر مبارزه متحد علیه افراطیون تاكید كرد.
وی نخستین رهبر حزب كارگر انگلیس است كه در تظاهرات روز كارگر در این كشور حضور بهم رسانده است.

*تركیه
استانبول، پایتخت تجاری و فرهنگی تركیه نیز در سایه شرایط امنیتی حاصل از ناآرامی های اخیر در این كشور، شاهد تجمع هزاران نفر از كارگران و اعضای اتحادیه های كارگری در منطقه حفاظت شده توسط نیرو های امنیتی بود.
یبش از 20 هزار نیروی پلیس تركیه در روز تعطیل خود به خیابان ها آمدند و با استفاده از گاز اشك آور و جریان پرفشار آب، قصد متفرق كردن جمعیتی را داشتند كه به سمت میدان معروف تقسیم در حركت بودند.
در درگیری روز گذشته در تركیه یك نفر كشته شد و نیرو های امنیتی ده ها نفر را بازداشت كردند.
در آنكارا، پایتخت تركیه نیز چهار مظنون به ارتباط با گروه تروریستی داعش دستگیر شدند و نقشه آن ها برای انفجار در محل تظاهرات ها ناكام ماند.
با این حال انفجار یك خودروی بمب گذاری شده در مقابل یك ایستگاه پلیس در شهر غازی آنتپ تركیه، لغو تظاهرات مسالمت آمیز در این شهر را به دنبال داشت.

* روسیه
ده ها هزار نفر از گروه های موافق و مخالف دولت روسیه نیز روز گذشته در مسكو و سایر نقاط این كشور دست به تظاهرات زدند.
ده ها هزار نفر از حامیان حزب حاكم «روسیه واحد» روز گذشته با در دست داشتن پرچم روسیه در میدان سرخ مسكو گرد آمدند و مخالفان نیز به صورت پراكنده در نقاط دیگر این كشور دست به تظاهرات زدند.

*فیلیپین
مانیل، پایتخت فیلیپین نیز شاهد تجمع بیش از دو هزار نفر از حامیان احزاب سیاسی چپ گرا بود كه سرانجام به درگیری و خشونت میان تظاهرات كنندگان و نیروهای پلیس انجامید.
پلیس فیلیپین روز گذشته با استفاده از فشار آب قصد متفرق كردن جمعیتی را داشت كه به سمت سفارت آمریكا در مانیل در حركت بودند كه این اقدام به زخمی شدن 20 نفر از تظاهرات كنندگان انجامید.
برخی تجمع های مسالمت آمیز دیگر نیز در سایر نقاط فیلیپین برگزار شد. حمایت از حقوق كارگران، یكی از وعده های پرشمار نامزد های انتخابات ریاست جمهوری ماه جاری در این كشور بوده است.

*كره جنوبی
كشور آسیایی كره جنوبی نیز روز گذشته شاهد تجمع بسیاری از كارگران و اعضای اتحادیه های كارگری در 15 شهر خود بود كه تعداد آن ها از سوی رسانه های كره بالغ بر 80 هزار نفر تخمین زده شد.
تظاهرات كنندگان با در دست داشتن پلاكارد های اعتراض آمیز، خواستار توقف اصلاحات كارگری شدند كه از نظر آن ها، شرایط اخراج كارگران را برای كارفرمایان تسهیل می كند و باعث گسترش شغل های موقت و كم اهمیت در جامعه امروز كره می شود.

* برزیل
«دیلما روسف» رئیس جمهوری برزیل نیز كه هم اكنون تحت فشار مردم و نمایندگان مجلس این كشور برای استعفا از مقام خود قرار گرفته است، تظاهرات روز جهانی كارگر را فرصت مناسبی برای حضور در میان مردم و نشان دادن حمایت خود از گروه های كارگری نظاره كرد.
وی در سخنرانی روز گذشته در میان ده ها هزار نفر از طرفداران خود، بر حمایت از برنامه های اجتماعی، كاهش تاثیر مالیات بر رده متوسط جامعه و ساخت 25 هزار مسكن ارزان قیمت دیگر تاكید كرد.
مجلس برزیل هم اكنون طرح استیضاح رئیس جمهوری این كشور را بررسی می كند.
آساق ** 9386**1144
۰ نفر