۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۲۵
کد خبر: 82057211
T T
۰ نفر
جشن بازيگر خانه تئاتر از بزرگداشت بازيگران تا اعتراض به هيات داوران

تهران- ايرنا- مراسم جشن بازيگر خانه تئاتر در سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر با حضور جمعي از بازيگران و هنرمندان عرصه بازيگري برگزار شد.

به گزارش روز يكشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، اين مراسم را احترام برومند، مجري، بازيگر و همسر داوود رشيدي با روشن كردن شمع آغاز كرد؛ وي گفت: از كارگردان برنامه علت انتخاب خود را به عنوان مجري برنامه جويا شدم كه گفت: مي خواهيم با بردن شما روي صحنه به ياد داوود رشيدي بيفتيم.
سپس پيام روز جهاني تئاتر به قلم آناتولي واسيليف با عنوان «آيا ما به تئاتر نياز داريم» توسط ناهيد مسلمي از بازيگران پيشكسوت عرصه تئاتر و تلويزيون قرائت شد.
در ادامه برومند با بيان اينكه سال گذشته همچون سال هاي پيش تعدادي از عزيزان خود را از دست داديم، نام و ياد آنان را كه همزمان تصويري از چهره شان روي ديوار سالن نقش مي بست، براي مخاطبان زنده كرد.
پيام ملي جمشيد مشايخي نيز به مناسبت روز جهاني تئاتر توسط بهزاد فراهاني قرائت شد.

** بزرگداشت بازيگران و كارگردانان
از سارا توكلي هنرمند فعال عرصه تئاتر از شهر ميناب نيز با حضور مهرانه مهين ترابي تقدير و تجليل شد. اين هنرمند كه در سال 79 از آموزشگاه استاد سمندريان فارغ التحصيل شد 18 سال است كه در كنار بازيگري تئاتر به صورت حرفه اي عكاسي مي كند. چندين جايزه از جشنواره هاي استاني دريافت كرده و علاوه بر بازي در تئاتر در چند سريال تلويزيوني بازي كرده است.
در ادامه با حضور ايرج راد مديرعامل خانه تئاتر از ناصر جعفري گيلانده عضو شوراي عالي هنري استان اردبيل تقدير شد.
راد درباره اين هنرمند پيشكسوت كه چنان هم شناخته شده نيست، گفت: بسياري از اساتيد تئاتر در استان هاي مختلف زحمات بسياري براي تئاتر مي كشند اما شناخته شده نيستند؛ اساتيدي كه جواناني را آموزش داده اند كه برخي از آنان را به عنوان كارگردانان بزرگ مي شناسيم اما خود در گمنامي كامل هستند؛ استاد ناصر جعفري يكي از آنهاست.
وي ادامه داد: استاد جعفري حتي زماني كه بينايي خود را از دست دادند به آموزش و تربيت جوانان ادامه دادند و بسياري از جوانان هنرمند اردبيل را به كشورهاي مختلف فرستادند.
پس از آن گروه موسيقي ژيوار به سرپرستي ژيوار شيخ الاسلامي و آهنگسازي و تنظيم فرشاد رستمي به اجراي موسيقي پرداختند و قطعات بارانه، رويش و ليلي باوانم را اجرا كردند؛ بر اساس گفته برومند، اين گروه موسيقي در سال 79 تأسيس شده و در بسياري از جشنواره هاي موسيقي داخلي و خارجي حضور داشته است.
اكبر زنجانپور استاد گرانقدر عرصه بازيگري نيز در اين مراسم توسط جعفر والي كه خود نيز از اساتيد مطرح و پيشكسوت تئاتر است، مورد تقدير قرار گرفت.
والي گفت: خوشحالم كه اكبر آن شايستگي و آن جنم هنري را داشت كه توانست تا به امروز به عنوان يك چهره با ارزش در كشور ما مطرح شود؛ همچنين خوشحالم كه اين افتخار را دارم كه ستايشي را كه مردم ما از اكبر زنجانپور كرده اند، لوحش را من تقديم كنم.
زنجانپور هم تشكر كرد و گفت: من با جعفر والي روزگار خوبي را داشتيم و خواهيم داشت؛ براي همه شما آرزو مي كنم زماني كه به پايان خط نزديك شديد، روزگار خوبي داشته باشيد؛ به ما كه خيلي سخت گذشت.
اين هنرمند پيشكسوت افزود: امشب جاي داوود رشيدي خيلي خالي است؛ وي زماني كه نمايش «در انتظار گودو» را بازي مي كرد بسياري از شما نبوديد.
والي نيز به تعريف خاطره اي از داوود رشيدي پرداخت.

** جوانان از تجربه پيشكسوتان بهره مند شوند
سيروس ابراهيم زاده پيشكسوت عرصه نويسندگي، كارگرداني و بازيگري نيز كه بيشتر نمايش هايي را كه كارگرداني كرده، خود نوشته در اين مراسم با حضور همسرش ناهيد كبيري، شاعر و نويسنده، مورد تجليل قرار گرفت.
همسر ابراهيم زاده درباره وي گفت: به باور من سيروس يك هنرمند ذاتي و غريزي است؛ اصولا هنرمندان سينما و تئاتر جايزه خود را از مردم مي گيرند و در اين سال ها كه با سيروس زندگي كرده ام، وي همواره مورد توجه و لطف مردم بوده است.
ابراهيم زاده نيز بيان كرد: بسيار خوشحالم كه به قول معروف حال ما خوب است؛ ان شاء الله كه حال شما هم خوب باشد.
وي ادامه داد: به اين دليل من حالم خوب است كه در زماني مورد تقدير قرار مي گيرم كه به نظرم از ادوار ارزشمند تئاتر است و آن هم آمدن و حضور گسترده جوانان در تئاتر ماست. در هيچ دوره اي اين استقبال را از جوانان براي كار تئاتر نديدم؛ فكر مي كنم علاوه بر آن جاذبه اي كه تئاتر براي آنان دارد، اين هنر آيينه زندگي برايشان است.
اين هنرمند معتقد است كه حضور جوانان در تئاتر يكي از علائم تغييرات مهم در جامعه ماست.
ابراهيم زاده خاطرنشان كرد: اين استقبال گسترده مشكلاتي را هم به وجود آورده و آن نبود فرصت كافي براي آموزش ديدن است؛ جوانان بايد تلاش كنند و از سوي ما پيشكسوتان هم مورد حمايت قرار گيرند؛ آنان نبايد فراموش كنند كه در عصر اطلاعات براي به كار بردن صحيح اين اطلاعات نياز به افراد با تجربه دارند.
در ادامه مراسم جشن بازيگر خانه تئاتر امير كربلايي زاده، بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون، به اجراي استند آپ كمدي پرداخت.

** اعتراض كارگردان نمايش ترور به هيات داوران
از حاشيه هاي اين مراسم مي توان به اعتراض حميدرضا نعيمي كارگردان نمايش ترور به هيات داوران اشاره كرد؛ به طوري كه در پايان مراسم كه بازيگران برگزيده جشن بازيگر معرفي و تقدير مي شدند و فريد قبادي پور براي بازي در نقش ابن ملجم در نمايش ترور معرفي شد، نعيمي از ميان حاضران در سالن بلند شد و گفت: آقاي قبادي برازنده نقش ابن ملجم بود و براي اين نقش ساعت ها و روزها زحمت كشيد؛ اما دوستان در هيئت داوران اين نقش را تكراري دانسته اند.
وي خاطرنشان كرد: اين قضاوتي عادلانه و درست نبوده و كم انصافي است. آيا نقش او واقعاً تكراري و تك خطي بود؛ براي اجراي اين نمايش تك تك افراد زحمت كشيدند؛ اما هيئت داوران هم زحمت كشيده اند كه اينگونه به داوري آن نقش و متن پرداخته اند؛ متأسفم.
به گزارش خبرنگار تئاتر ايرنا، مراسم جشن بازيگر با حضور هنرمندان بسياري شب گذشته در سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر 4 ساعت به طول انجاميد.
فراهنگ**9362**1569
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ