۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۲۰
کد خبر: 82055547
T T
۰ نفر
كاربري جديد براي منطقه گردشگري هفت بركه شهرستان گراش تعريف مي شود

شيراز- ايرنا- مسئول اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري شهرستان گراش گفت: هم اكنون منطقه گردشگري هفت بركه اين شهرستان كاربري خود را از دست داده كه در صدد هستيم براي اين جاذبه گردشگري شهرستان كاربري جديد تعريف كرده و آن را احيا كنيم.

به گزارش دريافتي ايرنا به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس، جواد اسدي افزود: طرح احياي منطقه هفت بركه شامل كف سازي و محوطه سازي مجموعه است كه بزودي با اعتباري بالغ بر 400 ميليون تومان از سوي شهرداري گراش اجرا مي شود.
اسدي اظهارداشت: همچنين در حال حاضر طرح جامع مرمت براي هفت بركه آماده شده و بزودي اين طرح در منطقه اجرايي مي شود.
او با اشاره به منطقه گردشگري هفت بركه گراش اضافه كرد: هفت بركه نام مجموعه اي از هفت آب انبار در شهر گراش در استان فارس است كه در كنار يكديگر قرار گرفته اند كه قدمت اين آب انبارها مربوط به دوره صفوي و قاجار است.
وي ادامه داد: هفت آب انبار گراش در بافت تاريخي اين شهر و در كنار يكديگر قرار دارند كه بنابر اسناد تاريخي موجود ، تاريخ ساخت آنها به دوره صفوي و قاجار مي رسد و بر اساس كتيبه موجود يكي از اين آب انبارها در دوره قاجار مرمت شد.
اسدي عنوان داشت: با اينكه يكي از آب انبارها داراي كتيبه است و به نام سازنده آن حاج ابوالحسن گراشي متعلق به 200 سال قبل حك شده اما نمي توان به صراحت قدمت اين بناهاي تاريخي را به يك دوره خاص نسبت داد.
وي افزود: با توجه به شرايط آب و هوايي شهرستان، اين آب انبارها كه به بركه نيز معروف هستند براي تامين آب مورد نياز مردم در مسيرهاي از قبل تعيين شده ساخته مي شدند.
او با بيان اينكه اين بناهاي تاريخي از سنگ و ملات گچ و آهك ساخته شده اند و داراي مخازن استوانه اي و پوشش گنبدي و درگاه هاي متعددي هستند گفت: عمده اين آب انبارها كه قدمتشان به دوره صفوي مي رسد در واقع منبع مناسبي براي ذخيره آب مصرفي مردم بوده و تا سه دهه اخير نيز كاربري داشتند .
هفت آب انبار يا بركه گراش در سال 55 در قالب يك پرونده به شماره 1327 در فهرست ملي به ثبت رسيده است.
3002 /1876

سرخط اخبار استان‌ها