۲۶ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۴۵
کد خبر: 82035021
T T
۰ نفر
خسارت سیل به دهها شهر و روستا- ستاد بحران به ریاست معاون اول رئیس جمهوری

استانها- ایرنا- سازمان مدیریت بحران كشور روز سه شنبه در اطلاعیه ای درخصوص ناپایداری هوا،بارش های سیل آسا و آمادگی برای پیش بینی تمهیدات استانی هشدار داد اما هموطنان باردیگر شاهد بودند كه سیلاب ها خسارات جانی و مالی زیادی در نقاط مختلف كشور برجا گذاشتند.

آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه ها،‌ در خوزستان، كهكیلویه و بویر احمد،‌ چهار محال و بختیاری،‌ ایلام، لرستان، جنوب آذربایجان غربی،‌ زنجان،‌ كردستان و كرمانشاه در روز سه شنبه در اطلاعیه ستاد بحران مورد توجه قرار گرفت.
در روز چهارشنبه نیز این ستاد در باره آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه ها در خوزستان،‌ كهكیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، ایلام،‌ لرستان، كرمانشاه،‌ زنجان، مركزی،‌ قم،‌ غرب اصفهان،‌ غرب فارس،‌ شمال بوشهر و مناطق شمال استانهای قزوین، البرز،‌ تهران، سمنان و دامنه های جنوبی البرز هشدار داد.
هشدارهای ستاد بحران كماكان ادامه دارد و آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه ها در ایلام، خوزستان، بوشهر،‌ كرمانشاه، زنجان،‌ لرستان، مركزی، همدان، غرب و جنوب فارس، كهكیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، مناطق شمالی استانهای قزوین، البرز و تهران در دامنه های جنوبی البرز امروز پنجشنبه مورد تاكید قرار گرفته است.
با تداوم وضعیت بحرانی و بدنبال بارش های شدید و وقوع سیل در استانهای خوزستان، لرستان و ایلام،
ستاد بحران به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری امروز پنجشنبه تشكیل شد.
معاون اول رییس جمهوری در این نشست اطلاع رسانی به موقع و آگاهی به مردم درباره خطر سیلاب ها را ضروری دانست و گفت: همه امكانات باید برای مدیریت سیلاب ها بسیج شود.
جهانگیری با یادآوری دغدغه موجود برای ورود سیلاب به شهرهای برخی از استان های جنوبی و غربی كشور و به خصوص شهر اهواز ، بر لزوم مدیریت دقیق خروجی سد دز از سوی وزارت نیرو تاكید كرد.
وی افزود: باید ضمن اطلاع رسانی به موقع به مردم استان خوزستان به ویژه شهر اهواز، همه امكانات بسیج شود تا سیلاب های خروجی سد دز كه به سمت اهواز در حال حركت است، مدیریت شده و آسیبی به مردم شهرها و روستاهای در مسیر سیلاب وارد نشود.
وی كنترل میزان آب ورودی و خروجی سد دز را در مدیریت وضعیت فعلی بااهمیت ارزیابی كرد و از وزارت نیرو خواست با بسیج همه امكانات و از طریق هماهنگی با سایر دستگاه های ذیربط نظیر سازمان هواشناسی، در این زمینه به بهترین شكل ممكن مشكل بوجود آمده را مدیریت كنند.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این كه دغدغه و نگرانی های فعلی نسبت به شهر اهواز از سایر شهرها بیشتر و جدی‌تر است، تصریح كرد: باید همه سازمان ها و دستگاه های استان خوزستان تلاش خود را به كار گرفته تا مردم این شهر با مشكل مواجه نشوند.
جهانگیری ادامه داد: دستگاه های مسئول در سطح كشور نیز باید همه توان خود را به كار گیرند تا مشكل فعلی كه جدی نیز است به نحو مطلوب مدیریت شده و شهر اهواز و همچنین شهرها و روستاهای در مسیر رودخانه های دز و كارون با بحرانی جدی مواجه نشود.
وی همچنین بر لزوم آماده باش كامل همه دستگاه ها و نیروهای امدادی تاكید كرد و گفت: با آمادگی كامل باید پیش بینی های لازم انجام شود و تمهیدات لازم برای مدیریت هر گونه اتفاق و احتمالی اندیشیده شود.
وی از سازمان هواشناسی نیز خواست به صورت مستمر گزارش پیش بینی وضعیت هوا را در اختیار دستگاه های مسئول از جمله وزارت نیرو و ستاد مدیریت بحران كشور قرار دهد تا آمادگی و برنامه ریزی ها بر اساس آخرین اطلاعات هواشناسی انجام شود.
معاون اول رییس جمهوری همچنین از همه دستگاه های مسئول در بخش امدادرسانی و مدیریت بحران خواست مسیرهایی كه احتمال ورود سیلاب در آن وجود دارد را شناسایی و به مردم نیز اطلاع رسانی دقیق و به موقع شود تا مردم از آمادگی كافی برای مدیریت رفت و آمد خود برخوردار باشند و هیچكس دچار آسیب نشود.
جهانگیری به تلاش های ارزنده وزارت نیرو در جهت مدیریت سد سازی كشور اشاره كرد و اظهارداشت: اقدامات این وزارتخانه مثبت و سازنده است و مدیریت وزارت نیرو و سدهای احداث شده نقش مهمی در كنترل سیلاب ها داشته است كه اگر سدهای موجود وجود نداشت خسارات و آسیب ها به مراتب بیشتر و جدی تر بود.
در این جلسه كه وزرای كشور، نیرو، جهاد كشاورزی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور، دبیر شورای عالی امنیت ملی، رییس سازمان مدیریت بحران كشور، رییس سازمان هواشناسی و نماینده جمعیت هلال احمر نیز حضور داشتند، وزارت نیرو گزارشی از وضعیت بارندگی و جریان های سطحی كشور و حجم آب موجود در مخازن سدهای واقع در استان های جنوبی و غربی كشور ارائه كرد.
رییس سازمان هواشناسی نیز گزارشی از میزان بارش ها در استان های مختلف ارائه كرد و به بیان توضیحاتی در خصوص پیش بینی بارش ها در روزهای آتی پرداخت.
در این نشست موضوع مدیریت وضعیت موجود برای استان ها و شهرهایی كه با مشكل سیلاب مواجه هستند مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیمات لازم برای به حداقل رساندن آسیب ها و مدیریت سیلابها به نحو مناسب اتخاذ شد.
در این جلسه همچنین ضمن تشریح آخرین وضعیت استانهای خوزستان، ایلام، لرستان و آذربایجان غربی از سوی وزارت نیرو و سازمان مدیریت بحران كشور، گزارشی از مشكلات بوجود آمده نظیر انسداد مسیرهای تردد، آبگرفتگی معابر و جاده ها، قطع برق و آب برخی شهرها و روستاها ارائه شد و معاون اول رییس جمهور نیز دستور رسیدگی فوری به این مشكلات و اقدام عاجل از سوی مدیریت استان های یادشده را صادر كرد.
در ادامه این نشست همچنین مقرر شد وزارت كشور هماهنگی های لازم را با استان های همجوار استان هایی كه دچار سیل زدگی شده اند، انجام دهد تا همه امكانات خود را در امر امدادرسانی و كمك به این استان به كار گیرند.
پس از اتمام این جلسه وزیر نیرو برای رسیدگی به مشكلات قطعی آب و برق و نیز مدیریت سیلاب ها در برخی از مناطق استان خوزستان به ویژه شهرها و روستاهای اطرف رودخانه های كارون و دز عازم این استان شد و مقرر شد وزیر كشور نیز آمادگی داشته باشد تا در صورت لزوم به این استان سفر كند.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز در گفت و گویی با اشاره به بارش‌های دو روز گذشته، خبرداد كه امدادگران خدمات لازم را به 540 نفر گرفتار در سیل در 9 استان كشور ارائه كردند.
ناصر چرخساز گفت كه استان های لرستان، ایلام، كرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال ، همدان، كردستان و آذربایجان شرقی بدنبال بارش های اخیر، با سیل و آبگرفتگی مواجه شدند.

** طغیان رودخانه در خوزستان
معاون سازمان آب و برق خوزستان نیز در باره احتمال طغیان رودخانه در سواحل چهار شهر خوزستان هشدار داد.
معاون سازمان آب و برق خوزستان وضعیت رودخانه دز را بحرانی اعلام كرد و گفت: سواحل رودخانه های كارون و دز در شهرستان های دزفول، باوی، اهواز و كارون در معرض طغیان رودخانه قرار دارند.
هوشنگ حسونی زاده اظهار كرد: ورودی آب به مخزن سد دز چهارشنبه شب تا هشت هزار مترمكعب برثانیه رسید و با توجه به افزایش ارتفاع آب حجم خروجی این سد روی چهار هزار و 500 مترمكعب برثانیه تنظیم شد.
وی افزود: با كاهش ورودی به این سد، اكنون حجم آب وارد شده و خارج شده متعادل و روی چهارهزار و 500 مترمكعب برثانیه تنظیم شده است.
حسونی زاده حجم ورودی به این سد را بی سابقه عنوان كردو افزود: هواشناسی خوزستان پیش بینی بارندگی قابل ملاحظه و بالای 100 میلیمتر را در بالادست سد دز پیش بینی كرده است به همین دلیل خروجی سد دز در همین اندازه باقی می ماند.
وی باز شدن همه دریچه های سد دز را رد كرد و گفت: خروجی این سد تا شش هزار مترمكعب برثانیه را نیز می تواند رهاسازی كند.
حسونی زاده با بیان اینكه وضعیت سد كرخه بحرانی نیست اظهار كرد: ورودی سد كرخه دو هزار و 400 مترمكعب بر ثانیه است اما به دلیل اینكه این سد فضای خالی دارد می توان ورودی را كنترل كرد.
وی خاطرنشان كرد: وضعیت رودخانه دز بحرانی است اما با كنترل هایی كه روی كارون انجام می دهیم وضعیت را مدیریت می كنیم.
معاون سازمان آب و برق خوزستان نسبت به طغیان رودخانه كارون در اهواز نیز هشدار داد و تصریح كرد: سیلاب رودخانه در اهواز ممكن است تا سه هزار مترمكعب برثانیه برسد.
عضو ستاد بحران خوزستان با بیان اینكه هشدارها از یك هفته پیش نسبت به طغیان رودخانه ها داده شده است افزود: سواحل تمام شهرستان های مسیر دز و كارون شامل دزفول، اهواز، باوی و كارون در معرض طغیان رودخانه قرار دارند.
وی با بیان اینكه هشدارهای لازم به سیستم های شهری و شركت های آب و فاضلاب داده است، از مردم این شهرستان ها خواست كه از مسیر رودخانه فاصله بگیرند.
با طغیان رودخانه دز از بامداد پنجشنبه، تعدادی از روستائیان دزفول، بخش شاوو شوش و عشایر در محاصره سیل قرار گرفتند.
*آخرین وضعیت خسارت سیلاب در همدان
مدیركل مدیریت بحران استان همدان گفت: سیلاب به چندین خانه روستایی و شهری، مزارع، استخرهای پروش ماهی و مدرسه خساراتی وارد كرده است.
علیمردان طالبی افزود: سیلاب بیشتر به خانه های روستاهای نهاوند وارد شده كه با همكاری تیم های امدادی آب از منازل مسكونی تخلیه شده است.
وی بیان كرد: همچنین آب به یكی از مدارس ابتدای واقع در روستای لیلان نهاوند وارد شده كه با توجه به تعطیل بودن این مدرسه در روز پنجشنبه، مشكلی ایجاد نشده است.
وی اضافه كرد: طغیان رودخانه گاماسیاب به استخرهای پرورش ماهی حاشیه این رودخانه خسارت وارد كرده و موجب جابجایی ماهی ها به نقاط دیگر شده است.
مدیركل مدیریت بحران استان همدان اظهار كرد: بالا آمدن آب رودخانه ها و جاری شدن سیلاب به مزارع و مناطق كشاورزی نیز خساراتی وارد كرده است.
طالبی تصریح كرد: بیشترین علت طغیان آب رودخانه ها و جاری شدن سیلاب لایروبی نكردن رودخانه ها و كانالها و كوچك شدن دهانه پل ها است.
وی گفت: با توجه به اینكه بیشتر كانال های كشاورزی در مناطق روستایی از وسط اماكن مسكونی می گذرد ولی اقدام برای پاكسازی و لایروبی آنها صورت نمی گیرد.
وی تاكید كرد: برخی از روستانشینان زباله و فضولات حیوانی را نیز در رودخانه و كانالها ریخته كه این امر موجب مسدود شدن مسیر آب و بروز سیلاب هنگام بارندگی می شود.
وی همچنین اظهار كرد: با وجود اینكه فاصله منزل مسكونی از حاشیه رودخانه باید مطابق با استاندادهای لازم باشد ولی در بیشتر نقاط بخصوص نهاوند شاهد تجاوز به حریم رودخانه ها هستیم.

** خسارت سیل در استان كرمانشاه
مدیركل ستاد مدیریت بحران استانداری كرمانشاه گفت: بارش هایی كه دهه اول فروردین ماه در سطح استان به وقوع پیوست 218 میلیارد ریال خسارت به بار آورد.
بهرام سلیمانی اظهار كرد: این مقدار خسارت به زیرساخت های راه، كشاورزی و مسكن وارد آمده كه بیشترین آن به بخش راه و جاده بود.
وی با بیان اینكه از مجموع 218 میلیارد ریال خسارت وارده، 108 میلیارد ریال آن در بخش راه بوده است، گفت: 69 میلیارد ریال خسارت نیز در بخش كشاورزی بوده است.
سلیمانی همچنین با اشاره به وارد آمدن خسارت 41 میلیارد ریالی به بخش اماكن مسكونی، افزود: بارندگی دهه اول فروردین خساراتی را به 50 مسكن شهری و 32 مسكن روستایی وارد آورد.
مدیركل ستاد مدیریت بحران استانداری كرمانشاه اشاره ای نیز به بارندگی چهار روز گذشته سطح استان داشت و گفت: هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت ها صورت نگرفته است اما شواهد بیانگر آن است كه خسارت های وارده در پی بارندگی های اخیر به شدت خسارات ناشی از بارندگی های دهه اول فروردین نیست.
وی در پایان با منتفی ندانستن احتمال طغیان رودخانه ها از دامداران و عشایر خواست تا اطلاع ثانوی از حضور در حاشیه رودخانه ها، مسیل ها و مناطق مستعد وقوع سیل و رعد و برق پرهیز كنند.
میانگین بارندگی های استان كرمانشاه در طول چهار روز اخیر به 77 میلی متر رسید كه بیشترین آن از سرارود در بخش مركزی كرمانشاه با 127 میلیمتر و كمترین بارش نیز از قصرشیرین با 41 میلیمتر گزارش شد، ضمن اینكه بارش در شهر كرمانشاه نیز به 84 میلیمتر رسید.

**هشدار مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در خصوص جاری شدن سیل
مدیركل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری در خصوص آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیل در استان به عشایر، حاشیه نشینان رودخانه ها و كشاورزان هشدار داد.
ستار فرهادی اظهار داشت: با توجه به بارندگی های اخیر، احتمال سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و همچنین جاری شدن سیل در برخی مناطق چهارمحال و بختیاری وجود دارد.
وی تأكید كرد: عشایر، حاشیه نشینان رودخانه ها و كشاورزان چهارمحال و بختیاری از سكونت و توقف در مناطق مرتفع، حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری كنند.
فرهادی افزود: پرورش دهندگان ماهی، كشاورزان، باغداران، زنبورداران و گلخانه داران نیز اقدامات حفاظتی لازم را در این خصوص انجام دهند.
وی تصریح كرد: كشاورزان از سم پاشی مزراع پرهیز و تا پایان هفته نسبت به كوددهی مزارع و باغات خود اقدام كنند.
مدیركل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری بیان داشت: فرمانداران، شهرداران و دستگاه های اجرایی امدادی در شهرستان های 9 گانه استان برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی در حالت آماده باش كامل قرار دارند.
وی اضافه كرد: با توجه به پیش بینی بارندگی، بروز اختلال در راه های ارتباطی چهارمحال و بختیاری دور از انتظار نیست.
فرهادی عنوان داشت: به همین منظور، فرمانداران، بخشداران و شهرداران چهارمحال و بختیاری باید تمهیدات لازم برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی را بیندیشند.

** وضع بحرانی دلفان لرستان
بارش شدید باران و طغیان رودخانه ها در چند روز اخیر شهرستان دلفان لرستان شرایطی را ایجاد كرده فرماندار این شهرستان وضعیت بحرانی توصیف كرد.
بارش سنگین باران كه درسه روز گذشته و طغیان رودخانه های سطح شهرستان موجب جاری شدن سیلاب در شهر نورآباد و بسیاری از مناطق روستایی دلفان شد و خسارت فراوانی را بر جای گذاشته است.
رودخانه های گچینه و باد آور شهر نورآباد كه در چند سال گذشته خشك شده بودند بر اثر بارش سنگین باران چند روز گذشته طغیان كرد.
فرماندار شهرستان دلفان لرستان با بحرانی خواندن وضعیت شهرستان دلفان خواستار كمك رسانی و ارسال ماشین آلات برای كمك به سیل زدگان این شهرستان شد.
جعفر طولابی افزود : حجم خسارت وارده به این شهرستان بسیار سنگین است و امكانات موجود ستاد مدیریت بحران شهرستان پاسخگویی حجم خسارات وارده نیست.
طولابی افزود : 50 درصد معابر و خیابانهای اصلی شهر نورآباد دچار آب گرفتگی شد و خسارت فراوانی به پل های ارتباطی و ابنیه و تاسیسات زیرساختی شهری و دیواره های ساحلی رودخانه ها وارد شده است .
وی افزود : همچنین سیل خسارت فراوانی به اثاثیه منازل مسكونی و اموال مردم در مغازها زده است .
این گزارش حاكیست سیل همچنین خسارت زیادی را به مناطق روستایی بخصوص روستاهای حاشیه رودخانه های شهرستان دلفان وارد كرده است .
فرماندار دلفان گفت : تعدادی از روستاها از شب گذشته در محاصره سیل هستند و بسیاری از راههای ارتباطی روستایی این شهرستان قطع شده و مردم با مشكلات فراوانی مواجه اند.
وی افزود: ارتباط مخابراتی تلفن ثابت و همراه در مناطق روستایی دلفان قطع شده ، فرستنده تلویزیونی دلفان از غروب چهارشنبه قطع است و برنامه های تلویزونی در این شهرستان قابل رویت نیست .
وی گفت : ستاد بحران شهرستان دلفان تمام توان خود را برای جلوگیری از خسارت بیشتر بكار گرفت و با تشكیل جلسات و بسیج امكانات موجود توانست با مهار بخشی از سیلاب از خسارت بیشتر و تلفات جانی جلوگیری كند.
وی ، حجم اولیه خسارت را 700 میلیارد ریال عنوان كرد و گفت : این خسارت برآورده اولیه در شهر نورآباد و با محاسبه كامل در شهر و مناطق روستایی كه به طور حتم خسارت بیش از این مبلغ خواهد بود.
شهرستان دلفان با 150هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان لرستان واقع شده است.

** قطع ارتباط راه ارتباطی 80 روستا در الیگودرز
بخشدار ززوماهرو الیگودرز گفت : براثربارش شدید باران راه ارتباطی 80 روستا دهستان ماهرو قطع شده و 10واحدمسكونی نیز در منطقه ززو ماهرو تخریب شده است.
محمد قدمی افزود: هم اكنون نیروهای امدادی و بسیج همگانی نهادهای مربوطه و مردم منطقه در حال بازگشایی راه ارتباطی این روستاهای هستند.
وی گفت: همچنین جاری شدن سیل خسارات زیادی به شیلات و بخش كشاورزی این منطقه وارد كرده است .
طبق گزارش اداره هواشناسی الیگودرز بیشترین بارش استان مربوط به ایستگاه شول آباد به میزان 248 میلی متر است .
بخش زَز و ماهرو یكی از بخش‌های شهرستان الیگودرز در استان لرستان است.
این بخش دارای سه دهستان زز شرقی ، زز غربی و ماهرو است و مركز بخش ززو ماهرو شهرشول‌آباد است.

** امدادرسانی به 44 خانوار كرمانشاهی گرفتار در سیلاب
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان كرمانشاه از امداد رسانی به 44 خانوار كرمانشاهی گرفتار در سیلاب خبر داد.
جهانگیر پورحسن اظهار كرد: به دنبال اطلاعیه و اخطاریه های صادر شده از سوی هواشناسی استان به تمامی پایگاه های خود در شهرستان ها آماده باش داده و تیم های عملیاتی خود را نیز تجهیز كردیم.
وی افزود: در این مدت یكصد تیم پنج نفره برای انجام عملیات امداد و نجات به همراه ابراز و تجهیزات لازم در حالت آماده باش بودند كه خوشبختانه با حضور به موقع این تیم ها 211 نفر از مردم استان كه گرفتار سیلاب شده بودند امدادرسانی شدند.
پورحسن با اشاره به وقوع هشت مورد سیل و آبگرفتگی در سطح استان، گفت: حدود 150 نفر از همكاران ما به صورت شبانه روزی در این چهار روز مشغول امدادرسانی به مردم بودند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان كرمانشاه با بیان اینكه 30 دستگاه آمبولانس و خودروی كمك دار امدادی برای امداد رسانی به كار گرفته شد، گفت: 218 بسته غذایی نیز بین افراد آسیب دیده توزیع شد.
وی در ادامه به اعزام نیروهای امدادی جمعیتی هلال احمر كرمانشاه به استان های ایلام و لرستان اشاره و اظهار كرد: بالگرد جمعیت امروز (پنجشنبه) برای امدادرسانی به سه فرد گرفتار شده در ایلام به این استان و یك تیم هشت نفره نیز برای امدادرسانی به پنج خانوار عشایری در نورآباد لرستان عازم منطقه شدند.
پورحسن گفت: با توجه به اینكه هنوز احتمال بارندگی وجود دارد نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر كرمانشاه در حالت آماده باش به سر می برند.

** اهالی روستاهای دزفول در محاصره سیلاب
معاون عمرانی فرماندار دزفول گفت:اهالی روستاهای عباس آباد و زاویه گرفتار در سیلاب رودخانه دز با تلاش همه دستگاههای اجرایی از محاصره سیلاب نجات یافته و به محل امن منتقل شدند.
در پی طغیان رودخانه دز تعدادی از روستاهای پایین دست این رودخانه در محاصره سیلاب قرار گرفتند.
عبدالحسین پورركنی افزود:برای انتقال و جابجایی اهالی روستای عباس آباد و روستاهای زاویه دزفول علاوه بر تجهیزات و امكانات خودرویی دستگاههای اجرایی این شهرستان نیروهای بسیج ، سپاه و ارتش وارد عمل شدند.
وی اظهار كرد:خوشبختانه طغیان رودخانه دز تاكنون تلفات جانی نداشته اما خسارات سنگینی به تاسیسات شهری و روستایی و بخش كشاورزی وارد كرده كه پس از فروكش كردن سیلاب میزان خسارات بررسی و اعلام می شود.
شهردار دزفول نیز گفت:تمام ناوگان اتوبوسرانی ، خودرویی و تجهیزاتی شهرداری دزفول از چهارشنبه شب تاكنون در حال امداد رسانی به اهالی روستاهای گرفتار در سیلاب می باشند.
محمدرضا كرمی نژاد افزود:طبق استعلام صورت گرفته از سد دز دبی رودخانه دز در حال حاضر 4500 متر مكعب بر ثانیه می باشد و از این میزان بیشتر نخواهد شد.
وی افزود: از آنجا كه قرار است در ساعات آینده دریچه های كشاورزی سد دز برای تخلیه رسوب پشت دیواره سد باز شوند لذا غلظت و كدری آب رودخانه دز عصر پنجشنبه افزایش می یابد.
شهردار دزفول همچنان از شهروندان خواست از نزدیك شدن به حریم رودخانه دز خودداری كنند و مسیر جاده ساحلی و خیابان های منتهی به ساحل رودخانه دز را برای امداد رسانی خودروهای امدادی و آتش نشانی باز كنند.
كرمی نژاد گفت:گودال 40 هزار متر مربعی برج طاووس اطراف میدان مادر مشرف بر رودخانه دز به دلیل گودبرداری عمیق مملو از آب شده و خطر ریزش دیواره و بخشی از جاده ساحلی دزفول را تهدید می كند.
وی همچنین خسارت وارده به امكانات ، تجهیزات و وسایل رفاهی و تفریحی شهرداری و بخش خصوصی در بوستان علی كله در پایین دست سد تنظیمی و نیز بوستان های علی مالك ، ولیعصر و رعنا را بسیار سنگین دانست و گفت:به رغم هشدار 48 ساعت گذشته به واحدهای تجاری بخش خصوصی در ساحل رودخانه دز تعدادی از واحدها وسایل و تجهیزات خود را جمع آوری نكرده و آنها را آب برد.
كرمی نژاد از نجات سه نفر از ساحل رودخانه دز خبر داد و گفت: این افراد مسافرانی بودند كه در ساحل رودخانه مستقر شده و در محاصره آب قرار گرفته بودند كه نجات یافتند.
در پی طغیان رودخانه دز و جاری شدن سیلاب در جاده ساحلی دزفول بسیاری از شهروندان از صبح پنجشنبه در اطراف ساحل این رودخانه و نیز بر روی پل های این شهر تجمع كرده اند.
وسایل و تجهیزات برخی واحدهای تجاری و روستوران های مستقر در ساحل رودخانه دز در سیلاب این رودخانه شناور می باشند.
بخشدار شهیون دزفول نیز گفت:به دلیل عدم آنتی دهی تلفن همراه در منطقه احمد فداله و دره كاید كه از جمله مناطق سخت گذر و كوهستانی دزفول اطلاع دقیقی در دست نیست اما برخی اهالی از بارش شدید باران و تگرگ و طغیان مسیل ها در این بخش خبر دادند.
هوشنگ عبداللهی افزود:برای اطلاع از وضعیت عشایر و اهالی ساكن در این مناطق در خواست اورژانس هوایی شده اما به دلیل وزش باد شدید در منطقه امكان پرواز بالگرد تا این لحظه میسر نشده است.
وی اظهار كرد:به دلیل آبگرفتگی جاده روستای سزار و لیوس تردد در این جاده به سختی انجام می شود ضمن اینكه برق مناطقی از این بخش بر اثر وزش باد شدید و باران قطع شده است.
بارش شدید باران در مناطق بالادست سدهای كرخه و دز موجب افزایش حجم آب ورودی به دریاچه های این دو سد شده است.
سد دز از ساعات اولیه بامداد امروز سر ریز شده و آب از ارتفاع 352 متری تاج این سد سر ریز شده است.
بارش باران از دقایقی پیش در دزفول آغاز شده است.

** روستاهای شوش خوزستان در محاصره سیلاب
فرماندار شوش گفت: بر اثر طغیان رودخانه دز تعدادی از روستاهای بخش شاوور این شهرستان در شمال استان خوزستان در محاصره سیلاب قرار گرفتند.
رضا نجاتی گفت: طغیان رودخانه دز موجب شده تا تعدادی از روستاهای پایین دست این رودخانه در مسیر آهو دشت در بخش شاوور در محاصره سلاب قرار گیرند.
وی اظهار كرد: در بخش مركزی شوش نیز چند روستا در محاصره سیلاب قرار گرفته كه كار تخلیه اهالی این روستاها و كمك رسانی به آنان با بسیج تمام امكانات شهرستان شوش آغاز شده و در حال انجام است.
فرماندار شوش افزود: تجهیزات خودرویی این شهرستان برای جابجایی اهالی روستاهایی كه در محاصره سیلاب قرار گرفته اند وارد عمل شده و تمام دستگاههای اجرایی و خدماتی نیز با تمام ظرفیت در حال كمك رسانی هستند.
وی افزود: تا این لحظه گزارشی از تلفات احتمالی ناشی از سیلاب رودخانه دز گزارش نشده اما خسارت وارده به مزارع كشاورزی و روستاهای بخش شاوور بسیار سنگین است.
افزایش دبی رودخانه دز از نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه روستاهای پایین دست این رودخانه را تهدید می كند.
دبی رودخانه دز كه در شرایط عادی 300 متر مكعب بر ثانیه می باشد در حال افزایش تا 4500 متر مكعب بر ثانیه است.
شهرستان شوش در فاصله 100 كیلومتری اهواز مركز استان خوزستان واقع شده و دارای بیش از 220 روستاست.

**شهردار دزفول: خسارت ناشی از طغیان رودخانه دز سنگین است
شهردار دزفول از خسارت سنگین وارده به بوستان تفریحی ساحلی علی كله در پی طغیان رودخانه دز خبر داد.
محمدرضا كرمی نژاد افزود: افزایش دبی رودخانه دز موجب زیر آب رفتن بوستان ساحلی علی كله در پایین دست سد تنظیمی شده لذا امكانات تفریحی و رفاهی این بوستان تخریب شده و یا شدت جریان آب آنها را با خود برده است.
وی ادامه داد:‌علاوه بر امكانات تفریحی و رفاهی شهرداری دزفول، امكانات بخش خصوصی در ساحل رودخانه دز در بوستان علی كله نیز آسیب كلی دیده و بعضا تخریب شده اند.
شهردار دزفول گفت: بوستانهای رعنا، ولی عصر و نیز بخشی از بوستان دولت نیز به زیر آب رفته و امكانات تفریحی و رفاهی آنها آسیب دیده است.
وی همچنین از خسارت وارده به جاده ساحلی دزفول ناشی از طغیان رودخانه دز خبر داد و افزود: جاده ساحلی بر روی خودروها بسته شده است.
كرمی نژاد خسارت وارده به زیرساختهای شهری، امكانات تفریحی رفاهی، بوستانهای ساحلی و نیز پل شناور دزفول ناشی از طغیان رودخانه دز را بسیار سنگین توصیف و بیان كرد:‌ با توجه به شدت جریان آب رودخانه امكان بررسی دقیق خسارات فعلا وجود ندارد.
وی گفت:‌ تمام امكانات شهرداری دزفول برای كمك به حادثه دیدگان ناشی از طغیان رودخانه دز و جلوگیری از خسارت بیشتر به تاسیسات شهری بسیج و وارد عمل شده اند.
شهردار دزفول افزود: پیش بینی افزایش دبی رودخانه دز تا 1200 مترمكعب برثانیه شده بود اما دبی این رودخانه تا 4500 مترمكعب برثانیه در حال افزایش است لذا احتمال خسارت بیشتر می رود.
دریاچه سد دز كه در سالهای خشكسالی حجم آب آن كاهش یافته بود از نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه سرریز شده است.
آب سرریز شده از ارتفاع 352 متری تاج این سد به سمت مناطق پایین دست و شهر دزفول در جریان است.
تعدادی از روستاهای پایین دست رودخانه دز در محاصره سیلاب ناشی از طغیان این رودخانه قرار گرفته اند كه در حال تخلیه می باشند.

** طغیان دز/ پل شناور دزفول را سیلاب برد
افزایش دبی رودخانه دز ناشی از سرریز سد دز موجب طغیان این رودخانه در شهر دزفول شد.
سر ریز شدن سد دز در شمال خوزستان در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه موجب طغیان رودخانه دز شده است.
افزایش دبی رودخانه دز همچنین موجب قطع پل شناور این شهر شد.
سیلاب همچنین پل شناور دزفول را حوالی ساعت 7 بامداد صبح پنجشنبه برد.
بخشی از جاده ساحلی دزفول نیز به زیر آب رفته و امكان تردد در این مسیر وجود ندارد.
مدیركل مدیریت بحران استانداری خوزستان روز پنجشنبه به ایرنا گفت: میزان ورودی آب به دریاچه سد دز در ساعاتی پیش تا هشت هزار متر مكعب بر ثانیه رسیده كه بی سابقه است.
هاشم بالدی افزود: در پی سر ریز شدن سد دز هم اكنون تا پنج هزار متر مكعب آب از این سد رهاسازی می شود و احتمال آبگرفتگی روستاهای پایین دست سد دز وجود دارد.
وی اظهار كرد: تمام ستادهای مدیریت بحران در شهرهای استان خوزستان به حال آماده باش در آمده و اطلاع رسانی لازم برای فاصله گرفتن از حریم رودخانه های كارون ، كرخه و دز صورت گرفته است.
معاون عمرانی فرمانداری دزفول نیز گفت: هشدار لازم به ساكنان حاشیه رودخانه دز داده شده اما خطر همچنان مناطق پایین دست را تهدید می كند.
عبدالحسین پورركنی افزود: احتمال وارد شدن خسارت به تاسیسات شهری و مزارع كشاورزی شهرستان دزفول ناشی از طغیان رودخانه دز وجود دارد.
بارندگی شدید در استان لرستان در بالادست سدهای دز و كرخه حجم مخازن این دو سد بزرگ را پر از آب كرده است.

جاده شوش-دزفول باطغیان رودخانه دز بسته شد
بارندگی شدید چهارشنبه شب باعث طغیان رودخانه دز و مسدود شدن محور ارتباطی شوش - دزفول شد.

به گزارش خبرنگارایرنا، بارش شدید باران در روزهای گذشته و بالا آمدن آب رودخانه دز سبب بسته شدن این محور در كیلومتر 10 شوش به دزفول شد.
با تلاش راهداران و هدایت پلیس راه شوش از عصر پنجشنبه به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی ، این محور بر روی تردد خودروها بسته شد.
باز شدن دریچه های اضطراری سد دز در شمال خوزستان سبب بالا آمدن آب رودخانه دز شده است.
گفته می شود ورودی آب به دریاچه سد دز به هشت هزار متر مكعب در ثانیه رسیده كه در طول عمر 50ساله سد دز بی سابقه است.
ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان از تداوم بارش های سیل آسا از پنجشنبه شب تا ظهر روز جمعه در اغلب مناطق خوزستان خبر داد.
فعالیت سامانه بارشی از روز دوشنبه سبب بارندگی ها سیل آسا در مناطق شمالی و شرقی استان خوزستان شده است
** سیل در دهلران چند خودرو را با خود برد
بارش شدید باران موجب وقوع سیل در برخی مناطق دهلران و بخش های میمه و زرین آباد شد علاوه بر آبگرفتگی معابر چند دستگاه خودرو را نیز با خود برد.
بارش باران از بامداد روز چهارشنبه در بیشتر مناطق استان ایلام آغاز شده و براساس پیش بینی اداره كل هواشناسی تا روز جمعه نیز تداوم دارد بنابراین احتمال آبگرفتگی معابر و اخلال در تردد وسایل نقلیه و عابران پیاده در این ایام دور از انتظار نیست.
همچنین براساس اعلام ستاد بحران دهلران، وقوع سیل باعث گرفتار شدن 10 نفر از عشایر منطقه خربزان شده كه عملیات نجات آنها توسط تیم های امدادی جمعیت هلال احمر در حال انجام است.
ریزش كوه در جاده ارتباطی دنه به زرین آباد نیز موجب مسدود شدن این جاده شده كه عوامل راهداری و تجهیزات راهسازی در منطقه حضور یافته و عملیات پاكسازی جاده و بازگشایی آن را آغاز كرده اند.
بارش های شدید باران و تگرگ همچنین باعث وارد شدن خسارت زیادی به مزارع كشاورزی و باغات شهرستان دهلران شده است.
اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان دهلران به منظور آمادگی برای مقابله با حوادث احتمالی هم اكنون در آماده باش هستند تا در صورت نیاز به یاری حادثه دیدگان بشتابند.
1596 / 1539
۰ نفر