۱۷ فروردین ۱۳۹۵، ۱۹:۲۸
کد خبر: 82023676
T T
۰ نفر
جهانگیری: پیشرفت در اقتصاد نیازمند فضای امیدواركننده نسبت به آینده كشور است

تهران-ایرنا- معاون اول رئیس جمهور با بیان این كه پیشرفت در اقتصاد نیازمند فضای مثبت و امیدواركننده ای نسبت به آینده كشور در جامعه است گفت : یكی از رسالت های برجام این بود كه چنین فضایی ایجاد كند كه همه احساس كنند در یك فضای خوبی برای كار قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسحاق جهانگیری عصر سه شنبه در نشست هم اندیشی با شركت های منتخب هلدینگ و سرمایه گذار كشور افزود: باید به بخش خصوصی كمك كنیم تا قدرتمند شود.
وی با بیان این كه تولید داخلی باید به حركت در بیاید ادامه داد: الان زمانی است كه می توانیم تولید داخلی را به حركت در آوریم و به همین دلیل یكی از محوری ترین دستوركار دولت در سال 95 توجه به تولید داخلی و به حركت درآوردن آن است.
معاون اول رئیس جمهور دومین دستور مهم كار دولت در سال 95 را صادرات عنوان كرد و گفت: با بازار داخلی ایران نمی شود تولید كشور را فعال كنیم؛ باید صادرات ، مبنای كار قرار گیرد و موانعی كه بر سر راه صادرات وجود دارد و قابل حل است رفع شود.
جهانگیری در ادامه یادآور شد : ما در كشوری هستیم كه بیكاری یكی از دغدغه های اصلی مردم شده است و جوان درس می خواند و به سن كار می رسد و چشم انتظار این است كه چه گوشه ای از كشور شرایطی برای كار برایش ایجاد می شود كه مشغول شود.
وی گفت: خانواده های ایرانی در سال 90 بعد از فشارهای اقتصادی درآمد و قدرت خریدشان كاهش پیدا كرد و وضع شان بدتر شده است؛ بنابراین تا اقتصاد كشور حركت نكند اتفاقی نمی افتد؛ حالا هركس می خواهد هر شعاری بدهد.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: عده ای در این كشور مسوول و مامور شدند با شعاردادن، بذر و گرد یاس را در جامعه توسعه دهند و فكر می كنند كه نان و زندگیشان در توسعه ناامیدی در جامعه است؛ در حالی كه همه می دانیم مردم مشكل دارند و همه می دانیم بیكاری یكی از دغدغه های اصلی كشور است و همه می دانیم كه باید به اقتصاد این كشور سرو سامان دهیم و راه سامان دادن به اقتصاد این كشور قبل از هر چیزی یك فضای مثبت و امیدواركننده نسبت به آینده كشور است.
وی تاكید كرد: برجام یكی از رسالت و كارهایش این است كه این فضا را درست كند كه همه احساس كنند در یك فضای خوبی برای كار قرار گرفته اند.
جهانگیری گفت: اگر امید مردم به آینده كشور نبود و اگر اعتماد مردم به مدیریت كشور نبود ما سال 94 شاخص های اقتصادی مان و مهمترین دستاوردمان كه ثبات و آرامش اقتصادی بود، باید بهم می ریخت.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: علت این كه این ثبات و آرامش ماند، این اعتماد بود. كشوری كه 2 تا 3 سال قبل، درآمد ارزی اش120 میلیارد دلار بود یكدفعه تبدیل به 20میلیارد دلار شد ولی باز هم قیمت ارز به قیمت ارز در آن سال نرسیده است. در اسفند 91 قیمت دلار در كشور نزدیك به 4هزار تومان رسید.
وی افزود: یكی از دلایلی كه شاخص ها به هم نمی ریزد برای این بود كه مردم یك امید و اعتمادی به آینده و مدیریت دارند. ما باید این امید و اعتماد را دائما تشویق و تقویت كنیم.
جهانگیری یادآور شد: انتخابات 94 حتما یك خون جدیدی در این امید و اعتماد مردم ایجاد كرد یعنی مردم باز احساس كردند كه خودشان آمدند و حرفشان را به كرسی نشاندند و مجلسی كه می خواستند انتخاب كردند و باز یك فرصتی برای ما درست كردند كه بتوانیم در این فرصت كار كنیم.
معاون اول رئیس جمهوری تاكید كرد: برجام این فضا را در فضای بین المللی درست كرده است.
وی با بیان این كه كشورهای خارجی این طور نیست كه به دنبال عشق و آرزوی سفر كردن به ایران هستند و سفر كردن به آن را پرمنفعت می دانند گفت: نه این طور نیست. ولی ایران استعدادش، استعداد خوبی است. ایران كشوری دارای پتانسیل بالا است. ظرفیت های متعدد دارد .
جهانگیری ادامه داد: ایران می تواند اگر برایش خوب فرصت درست كنیم، هم خودش توسعه پیدا كند و هم به توسعه دنیا كمك كند و كسانی كه ایران را خوب می شناسند متوجه هستند كه این حرفها شعار نیست.
وی در ادامه گفت: شركت ها و بنگاه های بزرگ سرمایه گذاری نقش پراهمیتی در اقتصاد ایران دارند و انتظار دولت از آنها این است كه برای راه اندازی تولید، توسعه صادرات، افزایش سرمایه گذاری و اشتغال زایی در كشور گام بردارند و دولت نیز با تمام قدرت از آنها حمایت خواهد كرد.
معاون اول رییس جمهور با بیان این كه فرصت ها خیلی دیر بدست می آیند گفت: اگر خوب از این فرصت ها استفاده نكنیم زود از دست می روند. فرصت جدیدی برای ایران ایجاد شده كه آن را توسعه دهیم و هركس در توسعه آینده ایران اخلال كند باید در مقابل این نسل و نسل آینده پاسخگو باشد.
وی ادامه داد: شرایطی بوجود آمده و با این فرصت های متعدد ایجاد شده ، ایران می تواند یكبار دیگر خیزی بگیرد و همه دنیا الان به این رسیده است كه می تواند با ایران این گونه رو به رو شود و هركس اخلال كند حتما باید در پیشگاه ملت ایران و خداوند تبارك برای خودش پاسخ داشته باشد.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان این كه ما مدیران چه در بخش دولتی و چه خصوصی رسالت مان سنگین است گفت: بخش خصوصی توانمند و قدرتمند می تواند دولت قدرتمند و توانمند در كنار خود درست كند و بخش خصوصی ضعیف و ناكارآمد ، در كنارش دولت ضعیف و ناكارآمد ایجاد می كند.
جهانگیری با بیان اینكه ما از این كه بخش خصوصی قدرتمند و قوی باشد بسیار خوشحال می شویم گفت: این كه این بخش، محكم حرف بزند و محكم كار كند و با صلابت عمل كند، این طور بخش خصوصی می خواهیم كه البته با سلامت كار كند.
وی ادامه داد: ما بخش خصوصی رانت جو و سود جو نمی خواهیم. بخش خصوصی می خواهیم كه در سلامت كامل دنبال این باشد كه سودش را از محل فعالیت خودش در بیاورد.
معاون اول رییس جمهوری به مهمترین اولویت ها و برنامه ها در دستور كار دولت برای سال 95 اشاره كرد و گفت: مهمترین اولویت برای سال 95 به حركت درآوردن تولید داخلی كشور است و امروز باید با همه توان تلاش كنیم تا تولید داخلی را رونق بدهیم.
جهانگیری گفت: استفاده از كالاهای خارجی و واردات مواد مورد نیاز كه مشابه آنها در داخل تولید می شود یك ظلم نسبت به تولید داخلی كشور است. شركت ها و بنگاه های بزرگ اگر برای فعالیت های خود از مواد اولیه و تولیدات داخلی استفاده كنند، گام مهمی در جهت موفقیت بخش تولید كشور خواهد بود.
وی با بیان این كه در سال 95 صادرات غیرنفتی را باید جدی بگیریم گفت: برای رونق بخش تولید نمی توانیم فقط به بازار داخلی اكتفا كنیم چرا كه پاسخگو نیست بلكه باید به دنبال بازارهای خارجی باشیم.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه یادآور شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار است به زودی برای صادرات غیرنفتی در سال 95 هدفگذاری كنند و اگر شركت های هلدینگ و سرمایه گذاری كشور نیز در این راستا اهتمام جدی داشته باشند، تحقق این هدف گذاری بهتر امكان پذیر است.
جهانگیری با بیان این كه وظیفه دولت نیز در این مسیر رفع موانع پیش روی توسعه صادرات غیرنفتی است گفت: به هیچ عنوان پذیرفته نیست كه یك مدیری بتواند مانعی از پیش روی صادرات بردارد و كاری انجام ندهد.
وی در ادامه بر لزوم تسهیل فضای كسب و كار بعنوان یكی دیگر از برنامه های دولت در سال 95اشاره كرد و گفت: ایران هم اكنون در زمینه كسب و كار از جایگاه مطلوبی در سطح جهان برخوردار نیست و همه باید كمك كنیم تا موانع موجود در بهبود فضای كسب و كار را برطرف شود.
معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: دولت مصمم است موانع پیش روی بخش خصوصی را برطرف كند و خوشبختانه این رویكرد در همه اعضای دولت تدبیر و امید وجود دارد و به این نتیجه رسیده ایم كه تنها راه حل مشكلات اقتصاد كشور، میدان دادن به بخش خصوصی است.
جهانگیری بر اهمیت افزایش سرمایه گذاری در كشور تاكید كرد و گفت: از شركت های هلدینگ و سرمایه گذاری می خواهم كه در سال جاری به دنبال منابع خارجی و فاینانس باشند و با رویكرد صادرات در كشور سرمایه گذاری و تولید كنند.
وی به یكی از مشكلات مطرح شده از سوی نمایندگان شركت های منتخب هلدینگ و سرمایه گذاری كشور مبنی بر نیاز به تضمین اشاره كرد و گفت: دولت تلاش می كند دغدغه شركت هایی كه به دنبال سرمایه گذاری هستند و مشكل تضمین دارند را رفع كند.
وی به افزایش سرمایه گذاری در سال جاری كه از اهمیت ویژه ای در اقتصاد كشور برخوردار است تاكید كرد و از شركت های هلدینگ و سرمایه گذاری كشور خواست با مسئولیت پذیری بیشتر در جهت رونق و توسعه تولید، صادرات و اشتغالزایی به موضوع اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانند.

** نعمت زاده: آینده اقتصاد ایران امیدوار كننده است
در این نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این كه باید از فضای مثبت ایجاد شده در پسابرجام حداكثر استفاده را كنیم، گفت: آینده امیدوار كننده ای پیش روی اقتصاد و صنعت كشور وجود دارد اما لازم است كه در كارها سرعت عمل داشته باشیم و منافع كشور را مدنظر قرار دهیم.
وی ادامه داد: باید در قراردادهای خارجی موضوع سرمایه گذاری مشترك و تولید با رویكرد صادرات را جدی بگیریم و به موضوع انتقال فناوری های جدید به كشور نیز به صورت ویژه توجه كنیم.
این جلسه با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر صنعت ، معدن و تجارت، رییس سازمان توسعه تجارت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی و جمعی از نمایندگان و مدیران شركت های منتخب هلدینگ و سرمایه گذاری كشور برگزار شد.
سیام**1058 /1449
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد