۱۷ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۴۴
کد خبر: 82023502
T T
۰ نفر

تحلیل رسانه آمریكایی از انتظار بازار نفت در نشست دوحه

۱۷ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۴۴
کد خبر: 82023502
تحلیل رسانه آمریكایی از انتظار بازار نفت در نشست دوحه

تهران-ایرنا- پایگاه خبری اویل پرایس آمریكا، كنفرانس سرنوشت ساز 17 آوریل (29 فروردین) اوپك و روسیه در قطر را مورد توجه قرار داد و نوشت: این نشست می تواند به خوبی تعیین كننده مسیر بازارهای آتی نفت، دستكم تا نشست دوم ژوئن (13 خرداد) اوپك در وین باشد.

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا، تارنمای پایگاه خبری یاد شده نوشت؛ مهلت برگزاری كنفرانس اوپك و همكاران آن در خارج از این سازمان دو هفته مهلت باقی مانده مانده است.
قرار است كنفرانس مزبور در دوحه پایتخت قطر برگزار شود كه همسایه جنوبی جمهوری اسلامی و در خلیج فارس واقع شده است .
كشورهای صادركننده نفت خام سراسر جهان از سال 2010 سود چشمگیری از صادرات نفت به دست آوردند، زیرا قیمت ها پیرامون 100 دلار در هر بشكه در نوسان بود، تا اینكه به دلیل افزایش تولید نفت در آمریكا و به طور همزمان، تولید ركوردوار نفت در كشورهای اوپك (غیراز ایران)، عرضه این ماده خام بر تقاضای آن پیشی گرفت و منجر به سقوط قیمت های نفت در ژوئن 2014 (خرداد 93) شد.
ظرف 19 ماه پس از ژوئن 2014، قیمت های نفت خام 70 درصد كاهش پیدا كردند و در ژانویه 2015 (دی 93) قیمت نفت برنت به كمترین سطح خود در طول 12 سال گذشته رسید و نفت خام آمریكا نیز این اتفاق را یك ماه بعد، یعنی در ماه فوریه تجربه كرد.
افت ارزش نفت یعنی مهمترین كالای كشورهایی كه اقتصادشان به شدت وابسته به صادرات آن است، این احساس مشترك را در آنها برانگیخته كه برای كاهش تولید به منظور تثبیت قیمت ها باید دست به كار شد.
همانگونه كه «جفری یو» استراتژیست ارشد بازار ارز شركت بین المللی خدمات مالی یو.بی.اس سوئیس به پایگاه خبری بلومبرگ درتاریخ اول آوریل (13فروردین) گفت: بازاری كه كاركرد آن طبیعی و نرمال است، قیمت هر بشكه نفت باید بین 50 تا 80 دلار باشد.
موافقتنامه حفظ تولید نفت در سطح تولید ركوردگونه ژانویه 2016 كه در 16 فوریه (27 بهمن) توسط عربستان سعودی، روسیه، قطر و ونزوئلا امضا شد و سپس نیجریه نیز از آن پشتیبانی كرد، به تغییر جهت روند كاهشی قیمت های نفت كمك كرد، اما تحولات این بازار سبب افزایش قیمت ها شد.
براساس این گزارش از اول آوریل ( 13 فروردین ) 12 كشور اعلام كرده اند كه در كنفرانس دوحه شركت خواهند كرد كه شامل عربستان سعودی، روسیه، كویت، نیجریه، امارات متحده عربی، اندونزی، ونزوئلا، بحرین، الجزایر، عمان، اكوادور و قطر می شود.
** ونزوئلا
بانك سرمایه گذاری آر.بی.سی كانادا در مطالعه اخیر خود، پنج اقتصاد را مشخص كرده است كه از تحولات بازار نفت تاثیر می پذیرند، مگر اینكه قیمت های نفت بالا بروند. ونزوئلا كه دارنده بیشترین ذخایر اثبات شده نفت در جهان است، از جمله این كشورهاست.
وضع اقتصاد ونزوئلا می تواند بطور تقریبی بیان شود، زیرا این كشور انتشار آمار واقعی را از اواخر سال 2014 متوقف كرده است.
بحبوحه بحران نفتی، بانك مركزی ونزوئلا نرخ 180 درصدی تورم را تائید كرد، هر چند اقتصاددانان این نرخ را 275 درصد برآورد كردند و انتظار می رود نرخ تورم ونزوئلا در سال 2016 به 720 درصد برسد.
دولت ونزوئلا بی درنگ از هر تلاشی برای بالا بردن قیمت های نفت حمایت می كند، اما چنانچه این تلاش ها، قیمت نفت را 100 درصد افزایش دهند، نجات ونزوئلا از ورشكستگی اقتصادی همچنان مستلزم افزایش بیشتر سطح قیمت های نفت خواهد بود.

*روسیه
این كشور غیراوپكی ، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و شكل گیری دوباره اقتصادش، تقریبا به صادرات نفت و گاز وابسته شده و صدور منابع انرژی به اروپا و آسیا را در دستور كار دارد و علاوه بر سقوط قیمت های نفت، بلكه از كاهش بهای گاز نیز روسیه آسیب دیده است.
علاوه بر این، تحریم های اقتصادی تحمیل شده بر این كشور از سوی غرب به دلیل موضوع اوكراین نیز بر اقتصاد روسیه تاثیر منفی گذاشت .
نرخ برابری روبل در مقابل دلار آمریكا بیش از 100 درصد كاهش یافته و این واحد پولی را به یكی از بی ثبات ترین ارزهای اروپایی در دوسال گذشته تبدیل كرده است.
تحریم های اروپا به سازماندهی مجدد صادرات انرژی در روسیه سرعت بخشید و این كشور را به چین نزدیكتر كرد.
سال 2015 تجارت روسیه با چین، 12.1 درصد كل فعالیت های تجاری خارجی این كشور را تشكیل داد، در حالی كه در سال 2014 بالغ بر 11.3 درصد آن بود.
چین در حالی كه به دنبال افزایش حجم واردات نفت خود در سال های آینده است تا به بزرگترین مصرف كننده نفت در جهان تبدیل شود، اما «فولیانگ زونگ» معاون شركت تجاری یونیپك (Unipec) چین، افزایش قیمت نفت را به نفع روسیه می داند.

** ایران
پس از تشدید تحریم ها علیه ایران در سال 2012، تولید نفت این عضو اوپك به میزان یك سوم كاهش پیدا كرد و با لغو تحریم های ایران در ژانویه (دی ماه ) گذشته، تا زمانی كه تولید نفت این كشور به سطح پیش از تحریم بازگشت نكند، ایران علاقه ای به گفت و گو در مورد متوقف ساختن تولید در سطح ماه ژانویه نخواهد داشت.
یك منبع آگاه به رویترز گفته است، وزیر نفت ایران در نشست اوپك شركت می كند، اما در گفت و گوهای مربوط به طرح فریز نفتی حاضر نمی شود.
تداوم ارزانی نفت به معنی سود كمتر برای ایران از محل فروش نفت است و امكان خارج سازی تولیدكننده های پرهزینه تر نفت از بازار را فراهم سازد و در عین حال این فرصت را برای ایران فراهم می كند تا جای خالی آنها را پر كند و تولید خود را افزایش دهد.

*الجزایر و نیجریه
هر چند این دو كشور عضو اوپك در بسیاری از موارد با هم تفاوت دارند، اما اكنون مشكلات مشابهی دارند. هر دو كشور در فهرست «كشورهای متزلزل صادركننده نفت» بانك آر.بی.اس قرار دارند.
دو كشور یاد شده در گذشته مستعمره قدرت های بزرگ اروپایی بوده اند، اكنون قربانی حملات سازمان های تروریستی القاعده و بوكوحرام هستند.
كاهش بیشتر قیمت های نفت، كار این كشورها را در مبارزه با سازمان های تروریستی یاد شده سخت تر می كند.

**اكوادور
نفت 40 درصد صادرات اكوادور را تشكیل می دهد و این كشور از كاهش تولید نفت به منظور افزایش سطح قیمت ها بطور فعال حمایت می كند و مسئولان این كشور و «كارلوس پارجا» وزیر نفت آن طرفدار طرح فریز نفتی هستند.

**عربستان سعودی
عربستان سعودی كه بزرگترین تولیدكننده نفت در جهان محسوب می شود، در ابتدا از اقدام مشترك برای كاهش تولید به سطوح سال 2015 خودداری كرد و برای بیرون كردن تولیدكنندگان نفت شیل در آمریكا و تحت فشار قرار دادن روسیه، اقدام به افزایش تولید كرد، اما اكنون برای نخستین بار با كسری بودجه مواجه شده است و در جست و جوی راهی برای كاهش مخارج و رهایی از وابستگی به نفت است.
اول آوریل، «محمد بن سلمان» معاون ولیعهد عربستان سعودی از طرح بزرگ سرمایه گذاری دو هزار میلیارد دلاری خبر داد كه این كشور خاورمیانه ای را از بزرگ ترین تولیدكننده به بزرگترین سرمایه گذار جهان تبدیل می كند.
شاهزاده محمد همچنین گفت: چنانچه ایران قصد موافقت با طرح فریز نفتی را نداشته باشد، كشورش هیچ طرحی در مورد فریز نفت را بررسی نخواهد كرد.

**دورنما
متفاوت بودن اهداف كشورهای شركت كننده در كنفرانس دوحه، در حقیقت این برایند نیروی یك كشور یا گروهی از كشورها است كه می تواند مشخصات بازار را به جهات مختلف منتقل كند.
جمهوری اسلامی ایران به روشنی خود را از فرایند مذاكرات فریز نفتی مستثنی كرده و عربستان سعودی با پیشرفت مذاكرات بدون مشاركت ایران مخالفت كرده است و پیش بینی می شود نشست 17 آوریل چیزی بیش از گردهمایی كسانی كه به احتمال زیاد حتی از بودن با یكدیگر در یك اتاق بیزار هستند، نخواهد بود.
فرصت دو هفته ای تا برگزاری كنفرانس دوحه باقیمانده است، این امكان را به طرف های مربوطه می دهد تا در رابطه با تصمیم خود در مورد تولید تفكر كنند.
اقتصام** 1063 ** 1559
۰ نفر

سرخط اخبار جهان