۹ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۲۱
کد خبر: 82015027
T T
۰ نفر

وجود ذخایر مس، نوید بخش توسعه گناباد

۹ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۲۱
کد خبر: 82015027
وجود ذخایر مس، نوید بخش توسعه گناباد

گناباد- ایرنا- رئیس نظام مهندسی معدن گناباد و بجستان گفت: وجود ذخایر مس پورفیری و اكتشاف این مواد معدنی در سالجاری نوید بخش توسعه و آینده درخشان برای این منطقه است.

مجید علیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گروه ارزیاب شركت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بعد از كسب اطلاعاتی مبنی بر احتمال وجود دخائر غنی مس پورفیری در گناباد در بهمن ماه سال گذشته از این ظرفیتها بازدید كردند كه پس از بررسی های دقیق وجود این منابع غنی در منطقه محرز شد.
وی اظهار كرد: این ذخائر مشابه ذخائر مس سرچشمه كرمان است كه اكتشاف آنها نوید بخش آینده درخشان و توسعه و رونق اقتصادی شهرستان گناباد است.
وی گفت: با وجود ظرفیتهای بسیار در بخش معدن، زیرساختهای توسعه این بخش نظیر فرودگاه و راه آهن در شهرستان گناباد فراهم نشده است.
علیزاده با اشاره به اكتشاف مواد معدنی مس پورفیری توسط شركت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در گناباد از نیمه نخست امسال افزود: این امر موجب افزاش رغبت سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخشهای مختلف صنایع معدنی از جمله مس در این منطقه می شود.
وی از مهمترین مشكلات بخش معدن شهرستانهای گناباد و بجستان را توجه نكردن به سرمایه گذاری در این بخش و عدم بهره گیری از توان كارشناسان و متخصصان برای اكتشاف و استحراخ مواد معدنی ذكر كرد و گفت: این امر موجب افزایش هزینه فعالان این بخش و دلسردی تدریجی سرمایه گذاران شده است.
رئیس نظام مهندسی معدن گناباد و بجستان عدم توجه سرمایه گذاران صنایع معدنی به نیاز بازار مصرف را از دیگر تنگناهای این بخش برشمرد.
علیزاده افزود: ایجاد مشكل برای احداث جاده های دسترسی معادن در مناطق روستایی، فعالان این بخش را برای فعالیت و حمل مواد معدنی در گناباد و بجستان با مشكلات اساسی مواجه كرده است كه باید با همكاری بیشتر مسئولان و دست اندركاران دستگاههای اجرایی شاهد تسریع در رفع این تنگنا باشیم.
وی خاطر نشان كرد: با وجود قابلیتهای بسیار گناباد و بجستان در زمینه صنایع معدنی هیچ نهاد و بخشی در زمینه بازاریابی مواد معدنی در منطقه فعالیت نمی كند و در برخی موارد بروكراسی های اداری سرمایه گذاران معدنی را با تنگناهای متعدد مواجه می كند.
نمایندگی سازمان نظام مهندسی معدن گناباد نخستین نمایندگی سازمان نظام مهندسی معدن استان خراسان ضوی است كه در سال 1393 فعالیت خود را آغاز كرد.
هم اكنون نمایندگی های سازمان نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی در شهرستانهای گناباد و بجستان و سبزوار فعال است.
20 ماده معدنی در زمینه های مختلف از جمله كائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی در شهرستانهای گناباد و بجستان وجود دارد.
تاكنون 86 پروانه بهره برداری معدن در گناباد و بجستان صادر شده و 120 نفر عضو سازمان نظام مهندسی معدن این شهرستانها هستند.
گناباد در 287 كیلومتری و بجستان در 278 كیلومتری مشهد و جنوب استان خراسان رضوی قرار دارند.
2095/ 6053

سرخط اخبار استان‌ها