۲۹ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۱۳
کد خبر: 82007312
T T
۰ نفر

اوضاع كساد اقتصادی، بازار مالزی را آشفته كرد

۲۹ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۱۳
کد خبر: 82007312
اوضاع كساد اقتصادی، بازار مالزی را آشفته كرد

كوالالامپور – ایرنا – تازه ترین گزارش ها نشان می دهد كه تنها در یكی از خیابان های مركزی شهر كوالالامپور پایتخت مالزی، بیش از 20 درصد از فروشگاه ها در صورت تداوم شرایط فعلی اقتصادی تا شش ماه آینده تعطیل می شوند.

به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه 'نیشین' تایلند روز شنبه نوشت: افزایش بی رویه هزینه های جاری و نبود سود از عواملی است كه بخش اقتصادی مالزی را آشفته كرده است.
فروشگاه های مالزی در قلب شهر كوالالامپور كه روزانه میزبان هزاران مشتری مختلف بوده از دو سال پیش تاكنون روند نزولی سود را تجربه كرده اند و با توجه به بدتر شدن اوضاع اقتصادی، در شش ماه آینده این قبیل فعالیت ها به تعطیلی كشیده می شود.
اغلب این فروشگاه ارائه كننده مواد غذایی، پوشاك، رایانه و سایر تجهیزات رایانه ای هستند.
مشكلات این فروشگاه ها علاوه بر نداشتن قدرت خرید توسط مردم، از سویی به كارخانه های تولیدی مربوط می شود كه به دلیل افزایش بهای تولید و پرداخت مالیات بیشتر، سفارش خرید از سوی عرضه كننده دریافت نمی كنند و تولید را كاهش داده اند.
فروشگاه نیز برای خرید در تعداد كمتر كالا به سوی واسطه ها كشانده شده اند و با افزایش بهای كالا، آن را به صورت محدودتری به فروش می رسانند.
بنابراین گزارش، برخی از این فروشگاه ها كه پیشتر حدود 25 درصد از سود خود را برای اجاره بهای مكان فعالیت تجاری پرداخت می كردند، اكنون فقط امیدوارند اجاره بهای ماهیانه خود را در ماه به دست آورند.
از جمله عوامل دیگری كه باعث بی ثباتی بازار اقتصادی مالزی از سطح خرده فروشان تا كارخانجات تولیدی شده، افزایش مالیات های مختلف از قبیل مالیات كالا و خدمات و همچنین افزایش بی رویه عوارض ساختمانی و سایر خدمات دولتی عنوان شده است.
شرایط نامناسب اقتصادی مالزی در حالی افزایش یافته است كه 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر این كشور از حدود یكسال پیش متهم به فساد مالی چند میلیارد دلاری است.
علاوه بر فساد احتمالی، كاهش ارزش پول ملی مالزی (رینگیت) در مقایسه با سایر ارزهای خارجی از جمله دلار و یورو باعث شده است بسیاری از سرمایه داران این كشور و همچنین سرمایه گذاران خارجی نسبت به بیرون كشیدن سرمایه خود از مالزی اقدام كنند.
شرایط نامناسب مالزی تنها به بخش تجاری مربوط نمی شود و مراكز مختلف از جمله دانشگاه ها و مراكز تحقیقاتی نیز با چالش های عمده مالی مواجه هستند.
آساق**241**1611

سرخط اخبار جهان