۱۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۲۴
کد خبر: 81993334
T T
۰ نفر
سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری روسیه در زیرساخت های صادراتی ایران

ساری-ایرنا- مشاور وزیر و رئیس دبیرخانه كمیسیون های مشترك وزارت ارتباطات گفت كه براساس توافق دو جانبه ، روسیه 40 میلیارد دلار در بخش زیرساخت های كشور سرمایه گذاری می كند.

به گزارش ایرنا، مهدی محتشمی روز دوشنبه در نشست سرعت بخشی به صادرات غیر نفتی به كشور روسیه در ساری افزود : تاكنون پنج میلیارد دلار از این سرمایه گذاری با فعال شدن خط اعتباری برای ایجاد زیرساخت های ریلی به مرحله عملیاتی رسید كه یكی از این طرح ها نیز برقی كردن شبكه ریلی گرمسار- اینچه برون در محور راه آهن شمال است.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری مورد توافق روسیه در ایران برای تامین زیرساخت ها با حسن نیت آن كشور به طور كامل اجرایی می شود.
وی اظهار داشت : با توجه به نیاز داخلی روسیه به محصولات تولیدی ایران، بخصوص در شرایط كنونی ، ما می توانیم نقش مهمی در این زمینه ایفاء كنیم.
وی افزود : در شرایط فعلی میزان واردات روسیه حدود 500 میلیارد دلار است و ایران با توجه به تحریم روسیه از سوی كشورهای غربی و اختلافش با تركیه می تواند در این حوزه جایگاه خوبی پیدا كند.
** صدور مجوز صادرات به روسیه برای 19 شركت ایرانی
مشاور وزیر و رئیس دبیرخانه كمیسیون های مشترك وزارت ارتباطات همچنین گفت كه براساس توافق دو جانبه بین روسای جمهوری روسیه و ایران برای تامین نیازهای غذایی آن كشور، 19 شركت ایرانی برای صادرات محصولات بخصوص تولیدات كشاورزی به آن كشورمجوز صادر شده است.
وی افزود: این شركت ها می توانند كالاهای تولیدی خود از جمله لبنیات ، گوشت مرغ و طیور و سایر تولیدات را به روسیه صادر كنند.
محتشمی بالا بودن تعرفه گمركی و دریافت ارزش افزوده را مهم ترین مانع برای صادرات كالاهای ایرانی به روسیه دانست و گفت كه در توافق جدید تعرفه گمركی و ارزش افزوده برای كالاهای ایرانی ایرانی تعدیل می شود.
** ایجاد كریدور سبز گمركی با كشورهای هدف صادراتی
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری تاكید كرد : فرصت پساتحریم موقعیت خوبی را در تجارت خارجی در اختیار ایران قرار داده تا بتوانیم كمیسیون های مشترك با 60 كشورهدف صادراتی را تقویت كنیم.
وی افزود: در این ارتباط توافق دو جانبه با بعضی از كشورها برای ایجاد كریدور سبز گمركی حتی برای محصولات قرنطینه ای داشتیم كه صادرات را برای تجار ایرانی تسهیل می كند.
محتشمی از تركیه ، روسیه و آذربایجان به عنوان كشورهایی نام برد كه تاكنون برای ایجاد كریدور ثبت واحد گمركی با آنها توفق شده است .
ایجاد كریدور سبز گمركی در سفر اخیر معاون اول رئیس كل گمرك فدراسیون روسیه به تهران امضا شد.
بر اساس این توافق، گمرك روسیه ترخیص محصولات كشاورزی فاسدشدنی ایران را در اولویت كاری خود قرار خواهد داد. علاوه بر این محصولات كشاورزی ایران در كریدور سبز گمركی روسیه قرار می گیرد و گمرك ایران متعهد شده اطلاعات و ارزش گمركی این كالاها را به گمرك روسیه ارسال كند تا نسبت به ترخیص سریع محصولات كشاورزی ایران اقدام شود.
** تسهیل صدور روادید تجاری روسیه
مشاور وزیر و رئیس دبیرخانه كمیسیون های مشترك وزارت ارتباطات مهم ترین توافق دو جانبه بین ایران و روسیه را تسهیل صدور روادید برای تجار ایرانی فعال معرفی كرد و گفت : در گذشته كم ترین زمان برای صدور روادید تجاری برای سفر به روسیه حدود 90 روز بود كه با توافق جدید علاوه بر تسهیل كارها، زمان هم كاهش می یابد.
محتشمی پیش بینی كرد كه با تسهیل صدورروادید برای تجار ایرانی در سفر به روسیه ، حجم مبادلات تجاری میان دو كشور هم افزایش یابد.
** شیفت ترانزیت كالاهای روسی از تركیه به ایران
مشاور وزیر و رئیس دبیرخانه كمیسیون های مشترك وزارت ارتباطات گفت : با اختلافی كه بین تركیه و روسیه پیش آمد ، مسكو تمایل دارد تا ترانزیت 20 میلیارد دلاری كالاهای صادراتی خود به كشورهای حوزه خلیج فارس را از تركیه به ایران منتقل كند.
محتشمی افزود : ما برای پذیرش و اجرایی كردن این میزان ترانزیت كالای روسی به كشورهای حوزه خلیج فارس نیاز به ایجاد زیرساخت های گمركی و حمل و نقلی داریم و این شرایط در بندرآمیرباد مازندران وجود دارد.
** صدور مجوز راه اندازی بانك های خارجی در ایران
معاون امور بین الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از صدور مجوز برای بازگشایی شعب بانك های روسی ، آذربایجانی و تركیه در كشور خبر داد و گفت كه در پساتحریم موقعیت خوبی برای بازگشایی شعب بانك های خارجی و حساب كارگزاری با این شعب فراهم شده است.
وی با اظهار این كه تاكنون سه شعبه بانك تركیه ای در ایران فعال شدند ، افزود : شعب بانكی و حساب كارگزاری روسیه نیز در ایران راه اندازی می شود و شعب بانك های ایرانی نیز در آن كشور فعالیت خود را از سر می گیرند.
محتشمی ایجاد بانك مشترك ایرانی - آذربایجانی را از دیگر برنامه های گسترش روابط مالی با كشورهای هدف تجاری عنوان كرده است.
جمهوری اسلامی ایران با 60 كشور هدف صادراتی كمیسیون های مشترك اقتصادی دارد كه نمایندگان 9 وزارتخانه در این كمیسیون ها به عنوان رئیس عهده دار مسئولیت هستند.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز ریاست كمیسیون های مشترك اقتصادی ایران را با كشورهای روسیه، تركیه، آذربایجان، امارات، مالزی، فلیپین و اندونزی بر عهده دارد.
6982/1654/1042
۰ نفر