آخوندی: راه آهن ایران از مسیر تركیه به بلغارستان وصل می شود/ضرورت برقراری ارتباط بین بانكی

تهران - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی در نشست كمیسیون مشترك اقتصادی با بلغارستان به اهمیت مبادله بانكی در تعاملات اقتصادی اشاره كرد و گفت: در نظر داریم هر چه سریع تر سیستم های بانكی ایران و بلغارستان را برقرار كنیم؛ همچنین خط ریلی كشورمان می تواند از مسیر تركیه، به این كشور وصل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس آخوندی روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه هجدهمین نشست كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی و علمی ایران و بلغارستان افزود: دو كریدور مهم از ایران به سوی بلغارستان وجود دارد كه اولی از تركیه و دومی از كشورهای ارمنستان و گرجستان عبور می كند.
وی اضافه كرد: تمایل داریم وضعیت این كریدورها بررسی و امتیازهای اقتصادی برای آنها در نظر گرفته شود تا رقابت پذیر باشند.
رئیس كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و بلغارستان ادامه داد: باید توافق نامه های چند جانبه ای امضا شود تا قیمت و زمان حضور در این كریدورها كاهش یابد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: راه آهن ایران اكنون به راه آهن تركیه متصل است كه می توان آن را تا بلغارستان ادامه داد.
وی افزود: حمل و نقل مسافر به صورت ریلی به تركیه برای مدتی متوقف شده بود كه در جریان سفر اخیر وزیر حمل و نقل تركیه به ایران قرار شد تردد ریلی مسافر از سر گرفته شود؛ بنابراین می توان تردد مسافران را تا بلغارستان ادامه داد.
وی با بیان اینكه بلغارستان دروازه ورود ایران به اروپا به شمار می رود، اضافه كرد: ایران نیز برای بلغارستان دروازه ورود به منطقه خلیج فارس، شبه قاره هند و آسیای مركزی به شمار می رود.
آخوندی ادامه داد: امیدواریم به یك الگوی ارزان قیمت ریلی و جاده ای میان دو كشور دست یابیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به اهمیت برقراری مبادلات بانكی بین المللی اشاره كرد و گفت: برای گسترش تعامل اقتصادی باید مبادلات بانكی برقرار شود.
وی اضافه كرد: همكاری در بخش انرژی و به ویژه گاز، از بخش های مهم میان ایران و بلغارستان هستند كه می توانند منافع ملی دو كشور را تامین كنند.
وی از همكاری در بخش توریسم و خدمات فنی و مهندسی به عنوان بخش های دیگر همكاری میان دو كشور نام برد.
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینكه روابط تجاری دو كشور به دلیل تحریم كاهش یافته است، افزود: هم اكنون با بسیاری از كشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا جلسه های مشترك برگزار می كنیم تا زمینه همكاری بخش خصوصی و فعالان اقتصادی برقرار شود؛ بنابراین می توانیم آن را به بلغارستان نیز تسری دهیم.
آخوندی اضافه كرد: قرار است در هجدهمین نشست مشترك ایران و بلغارستان كمیته تجارت و صنعت، كمیته حمل ونقل، انرژی و ارتباطات، كمیته اجتماعی و كمیته تدوین اسناد فعالیت كنند.
اقتصام**2022**9132 ** 2023
۰ نفر