پاسخ بانك مركزی به مدعیان اجرا نشدن سوئیفت/پرداخت 780میلیون دلار به صندوق بین‌المللی پول

تهران- ایرنا- معاون ارزی بانك مركزی در پاسخ به مدعیان عملیاتی نشدن سوئیفت و انتقال ارز، اعلام كرد: افزایش سهمیه ایران در صندوق بین المللی پول با پرداخت 780 میلیون دلار از طریق سوئیفت انجام شد.

غلامعلی كامیاب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به افزایش سهمیه و حق رای جمهوری اسلامی ایران در صندوق بین المللی پول، افزود: سهمیه ایران در صندوق‌ بین المللی پول با 138 درصد افزایش از رقم قبلی 1.497 میلیون SDR به رقم جدید 3.567 میلیون SDR افزایش یافت و به تبع آن حق رای كشورمان در این صندوق نیز از 0.62 درصد به 0.74 درصد رسید؛ این امر از طریق سوئیفت انجام شده است.
وی درباره اظهارات كسانی كه همچنان بر اجرایی نشدن سوئیفت و انتقال ارز بین بانكی تاكید دارند، گفت: این سخنان در حالی بیان می شود كه بانك مركزی در حال انجام امور با سوئیفت است.
معاون ارزی بانك مركزی با بیان اینكه، معلوم نیست این اظهارات چگونه و بر چه اساسی گفته می شود، تصریح كرد: نمی دانم چگونه باید فعال شدن سوئیفت را اثبات كنم؛ اما تجاری كه در امر صادرات و واردات كشور فعالند، پرداخت ها را با سوئیفت انجام می دهند.
كامیاب خاطرنشان كرد: یكی از نشانه های عملیاتی شدن سوئیفت كاهش هزینه های پرداخت است ضمن اینكه بانك های ایرانی و اروپایی گشایش های اعتباری را انجام داده اند.
وی تاكید كرد: كسانی كه نسبت به عملیاتی نشدن سوئیفت مطالبی را بیان می كنند، منتقد نیستند و دنبال شیطنت هستند.
این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: این ادعاها در حالی مطرح می شود كه نه تنها سوئیفت عملیاتی شده بلكه با كارگزاران در بانك های جهان نیز همكاری هایی داریم و پیام هایی تبادل می شود.
به گزارش ایرنا، پنجم بهمن ماه امسال جلسه های هماهنگی آشناسازی و آگاهی كاربران شبكه بانكی كشورمان با سیستم سوئیفت و چگونگی كار با این سیستم با حضور مدیر منطقه ای سوئیفت در تهران برگزار شد.
در این جلسه چالش های عملیاتی بانك های كشور بعد از اتصال به شبكه سوئیفت، چگونگی استفاده از قابلیت های نرم افزار جدید آن، استفاده از قابلیت نظارت و كنترل و شناسایی مشتریان (KYC) و نیازهای آموزشی سیستم بانكی بحث و بررسی شد.
در این جلسه مدیر منطقه ای سوئیفت با تشریح نرم افزار جدید گفت: نرم افزار جدید سوئیفت مجهز به سیستم رایانش ابری است و بر این اساس بانك ها دیگر نیازی به استفاده از برنامه های كاربردی خاص داخلی برای حمایت نرم افزاری نخواهند داشت.
اقتصام** 9141 ** 2023
۰ نفر