۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۲۶
کد خبر: 81982835
T T
۰ نفر
تاكید صالحی امیری بر گسترش همكاری های فرهنگی با ارمنستان

تهران-ایرنا- رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی با اشاره به روابط تاریخی و كهن تهران -ایروان، بر گسترش همكاری های فرهنگی ایران و ارمنستان تاكید كرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید رضا صالحی امیری روز یكشنبه در دیدار با سفیر ارمنستان در ایران افزود: سازمان اسناد نهاد فعال فرهنگی است كه همواره در آن كارهای تحقیقاتی و فعالیت های پژوهشی بنیادین انجام می شود.
وی اظهار داشت: در اندیشگاه كتابخانه ملی روزانه برنامه هایی نظیر نقد كتاب،‌ رونمایی كتاب ، شب شعر و مراسم تجلیل از نخبگان و فرهیختگان برگزار می شود، به طوری كه در سال جاری بیش از 300 نشست در آن برگزار شده است.
صالحی امیری ادامه داد: با 57 كتابخانه ملی و 53 آرشیو ملی جهان همچنین سه سازمان بین المللی (ایكا، ایفلا،‌ یونسكو) همكاری داریم.
وی خاطر نشان كرد: موفق شده ایم تاكنون 43 اثر در سطح ملی، چهار اثر در سطح منطقه ای و هفت اثر را در یونسكو به ثبت برسانیم، هر چند گواهی دو اثر مكتوب تاریخی را هم در سفر رییس جمهوری به پاریس به ما اهدا كردند.
رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی پیشنهاد داد: نمایشگاه مشترك فرهنگی در تهران و ایروان به منظور معرفی فرهنگ،‌ سنن و تاریخ دو كشور برگزار شود.
وی همچنین بر همكاری مشترك كتابخانه های ملی دو كشور تاكید و اضافه كرد: جمهوری اسلامی هیچ مشكلی با ارمنستان در گذشته و حال نداشته و ندارد زیرا ارمنستان كشوری آرام و با سابقه تاریخی روشن است و مردم ایران نسبت به ارامنه ذهنیت مثبت دارند.
صالحی امیری تصریح كرد: می توان علاوه بر همكاری های فرهنگی از ظرفیت گردشگری دو كشور نیز بهره برد، زیرا سالانه پنج میلیون ایرانی به خارج از كشور سفر می كنند این در حالی است كه ارمنستان از كشورهایی است كه دارای جاذبه های فراوان گردشگری است و به اندازه كافی این ظرفیت ها معرفی نشده است.

** كتابخانه ملی تجربه خوبی در حوزه مرمت و نگهداری اسناد دارد
صالحی امیری گفت: بعد از برجام فضای كشور باز شده به طوری كه طبقه متوسط در ایران بزرگ شده است، این طبقه پس از پاسخ به نیازهای اولیه به دنبال نیازهای ثانویه (تفریح و گردشگری) است.
وی افزود: كتابخانه ملی علاوه بر آنكه در حوزه تخصصی كتاب فعالیت دارد در حوزه مرمت و نگهداری اسناد هم دارای تجربه خوب قابل انتقال است.
صالحی امیری، روابط فرهنگی را مانند ریشه های درختی دانست كه می تواند شاخ و برگ ها را سبز نگهدارد.
وی گفت: روابط سیاسی زودگذر، روابط اقتصادی پایدار و روابط فرهنگی قطعا پایدار است.
به گفته صالحی امیری، ایران دارای قدمت 500 ساله در حوزه فرهنگ است و در ادبیات فرهنگی آن هیچ تعارضی با فرهنگ ارمنستان وجود ندارد.

** ایران و ارمنستان ساكنان بومی منطقه هستند
سفیر ارمنستان در ایران نیز در این دیدار گفت: ایران و ارمنستان ساكنان بومی منطقه هستند اما كشورهای دیگر بر اساس اسناد تاریخی جزو بومیان نبودند بلكه به این منطقه مهاجرت كرده اند.
آرداشس تومانیان افزود: ایران و ارمنستان به اندازه كافی از یكدیگر شناخت ندارند به طوری كه حقایق وارونه جلوه داده می شود و بیشتر افرادی كه به ارمنستان سفر می كنند دغدغه فرهنگ و تاریخ را ندارند.
وی ادامه داد: بیشتر گردشگران ارمنستان با هدف تفریح به این كشور سفر می كنند هرچند مخالف این قضیه نیستیم اما نباید محدود به این شویم.
سفیر ارمنستان در ایران بر همكاری های پژوهشگران دو كشور تاكید كرد و گفت: در دانشگاه دولتی ایروان، دانشكده شرق شناسی وجود دارد كه یكی از كرسی های آن ایران شناسی است.
وی از صالحی امیری برای سفر به ارمنستان دعوت و ابراز امیدواری كرد: این سفر سرآغاز همكاری های بیشتر دو طرف باشد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،‌ سفیر ارمنستان در ایران قبل از دیدار با صالحی امیری از بخش های مختلف كتابخانه ملی بازدید كرد.
فراهنگ**1880**ل.الف.ی**1027
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ