۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۹:۳۴
کد خبر: 81977957
T T
۰ نفر

روسیه به ایران وام می دهد

۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۹:۳۴
کد خبر: 81977957
روسیه به ایران وام می دهد

مسكو - ایرنا- معاون وزیر دارایی روسیه بر آمادگی كشورش برای واگذاری وام به ایران تاكید كرد.

به گزارش ایرنا، سرگئی استورچاك معاون وزیر دارایی روسیه روز چهارشنبه گفت: روسیه از آمادگی كامل برای واگذاری وام به ایران برخوردار است.
به گزارش خبرگزاری «روس بالت» روسیه، استورچاك افزود: یكی از سه مساله ای كه هنوز در مورد واگذاری وام به ایران مورد توافق قرار نداده ایم، تنظیم حقوقی توافق های به دست آمده است و این مساله بحث جداگانه دارد.
آلكساندر نوواك وزیر انرژی روسیه و رئیس كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی روسیه و ایران به تازگی اعلام كرد كه بانك روسی «ونش اكونوم بانك» در حال تنظیم موافقت نامه ای را برای واگذاری دو میلیارد یورو وام به ایران است.
علاوه بر آن وزیر انرژی روسیه خاطرنشان كرد: موافقت نامه ای برای واگذاری وام پنج میلیارد دلاری صادراتی دولتی به ایران در حال تنظیم است.
مسكو و تهران از چند ماه پیش برای واگذاری وام 5 میلیارد دلاری به ایران برای اجرای طرح های اقتصادی و صنعتی با مشاركت روسیه مذاكره می كنند و این موضوع در جریان دیدار سه ماه پیش «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به تهران هم مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
ایران و روسیه روز بیستم بهمن ماه پروتكل سرمایه گذاری در طرح های اقتصادی مشترك میان دو كشور امضا كردند كه در آن واگذاری وام به ارزش دو میلیارد یورو پیش بینی شده بود.
این پروتكل در جریان دیدار «محمد خزاعی» معاون وزیر اقتصاد و دارایی ایران و «سرگئی استورچاك» معاون وزیر دارایی روسیه امضا شد و در این سند 15 بندی میان ایران و روسیه گشوده شدن اعتبار صادراتی دولتی برای پروژه های اقتصادی و صنعتی پیش بینی شده است.
معاون وزیر اقتصاد و دارایی ایران و معاون وزیر دارایی روسیه در این دیدار بر توسعه همكاری های دوجانبه در عرصه های اقتصادی و لزوم مشاركت بیشتر و تلاش در این زمینه تاكید كردند.
دو طرف در مورد تامین مالی طرح های صنعتی و مشاركت برای تامین منابع مالی آن میان دو كشور گفت و گو و تبادل نظر كردند.
محمد خزاعی در پایان این دیدار به خبرنگاران گفت: مذاكرات با طرف روس صرف نظر از مباحثی كه در آن مطرح و مورد بحث قرار گرفت آغازی برای همكاری های آینده ایران و روسیه در حوزه های مختلف بود.
«علی اكبر ولایتی» مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب و رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام هم كه به تازگی به مسكو سفر كرده است در پایان دیدار خود در جمع خبرنگاران با اشاره به قراردادهای توافق شده میان دو كشور گفت: در زمان حاضر در زمینه های مختلف حدود 40 میلیارد دلار قرارداد همكاری میان مقامات دو كشور پاراف شده كه در انتظار تامین اعتبار از سوی طرف روسی است.
وی افزود: البته در ملاقات های انجام شده با مسئولان عالی دولت و همچنین رئیس جمهوری روسیه قول های مساعد در جهت تامین اعتبارات مورد نظر داده شده است.
اروپام*391**1144

سرخط اخبار جهان