۴ اسفند ۱۳۹۴، ۲۰:۵۵
کد خبر: 81976465
T T
۰ نفر

سه هيات تجاري مكزيكي سال آينده به تهران مي‌آيند

۴ اسفند ۱۳۹۴، ۲۰:۵۵
کد خبر: 81976465
سه هيات تجاري مكزيكي سال آينده به تهران مي‌آيند

تهران- ايرنا- سفير مكزيك در تهران گفت: ارديبهشت و خردادماه سال آينده دو هيات تجاري از مكزيك راهي ايران خواهند شد؛ همچنين هيات بزرگتري از مقام ها و فعالان اقتصادي اين كشور، مهرماه سال آينده به ايران سفر مي كنند.

به گزارش سازمان توسعه تجارت ايران، «اوليسس كانچولا» امروز (سه شنبه) در ديدار با «ولي‌الله افخمي‌راد» رئيس سازمان توسعه تجارت ايران افزود: مكزيك خواهان جبران عقب‌ماندگي در روابط با ايران است و به دنبال يافتن زمينه‌هاي بيشتر همكاري با ايران مي‌گردد تا حجم تجارت خود را در منطقه حساس خاورميانه افزايش دهد.
وي ابراز اميدواري كرد با مشاركت سازمان توسعه تجارت ايران، اتاق بازرگاني ايران و سفارت مكزيك در تهران، كارگروهي براي هدفمند بودن سفر هيات‌هاي اقتصادي مكزيك به ايران تشكيل تا سفرهاي پيش رو منجر به نتايج عملياتي شود.
كانچولا با اشاره به زمينه هاي گسترش روابط ميان تهران و مكزيكوسيتي، گفت: با تعامل و همكاري‌هاي بيشتر مقام ها و فعالان اقتصادي دو طرف، امكان گسترش روابط دوجانبه وجود دارد.

** توسعه همكاري تهران و مكزيكوسيتي در زمينه فناوري هاي پيشرفته
رئيس سازمان توسعه تجارت نيز در اين ديدار گفت: گسترش روابط تجاري با كشورهاي جهان در راس برنامه‌هاي اين سازمان قرار دارد و ما آمادگي داريم به صورت هدفمند از هيات‌هاي تجاري اعزامي به ايران استقبال و زمينه آشنايي فعالان اقتصادي دو طرف در حوزه‌هاي قابل همكاري را فراهم كنيم.
ولي الله افخمي افزود: سازمان توسعه تجارت همپا با مسئولان وزارت امورخارجه درصدد افزايش همكاري‌هاي تهران و مكزيكوسيتي است و براي هدفمند شدن هرچه بيشتر اين موضوع، زمينه‌ ديدارهاي موثر و بازديد‌هاي اثربخش از شهرك‌هاي صنعتي خود را براي هيات‌هاي اعزامي اين كشور در مدت زمان حضور در ايران فراهم مي‌كند.
وي گفت: ايران و مكزيك در ساليان گذشته به موفقيت‌هاي زيادي در بخش‌هاي مختلف ازجمله فناوري هاي پيشرفته، بايو و نانو تكنولوژي دست يافته‌اند كه مي‌توانند با همكاري يكديگر دستاوردهاي خود را توسعه دهند.
رئيس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: با توجه به سياست‌هاي كشور مكزيك در كاهش وابستگي اقتصاد اين كشور به نفت، تمايل داريم سياستگذاران اين كشور در اين زمينه نيز در قالب هيات‌هاي اعزامي به كشورمان سفر كنند و تجربه هاي خود را به ايراني‌ها كه قدم در اين راه گذاشته‌اند، منتقل كنند.
برابر آمار منتشره در گمرك ايران، حجم مبادلات تجاري ايران و مكزيك تا پيش از افزايش فشار تحريم ها و در سال ١٣٩١ چيزي بيش از ١١٩,٣ ميليون دلار بود كه از اين مقدار 113.4 ميليون دلار مربوط به صادرات ايران به مكزيك و 5.9 ميليون دلار مربوط به واردات ايران از اين كشور است.
تجارت ميان ايران و مكزيك باوجود حجم پايين مبادلات بازرگاني در سال ١٣٩١ و پيش از افزايش بيشتر فشارهاي اقتصادي بين المللي به ايران، در سال ١٣٩٣ از اين ميزان نيز كمتر شد و به ٢,٧ ميليون دلار كاهش يافت و در چهار ماه نخست امسال ١٣٩٤ نيز 2.2 ميليون دلار گزارش شده است.
حجم پايين تجارت و تعامل اقتصادي ميان ايران و مكزيك در حالي است كه مكزيك با صادرات ١,٣ ميليون بشكه نفت خام در روز از جمله صادركنندگان عمده نفت است و حجم مبادلات بازرگاني اين كشور در سال ٢٠١٤ رقمي بيش از ٨١٠ ميليارد دلار را در بر مي گيرد.
عمده صادرات ايران به مكزيك شامل پسته، انواع كفپوش و خرما و عمده محصولات صادراتي مكزيك به ايران شامل وسايل و لوازم پزشكي، انواع داروها و وسايل برقي مانند يخچالهاي خانگي مي شود.
اقتصام*9189** 2023

سرخط اخبار جهان