۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۸:۲۳
کد خبر: 81976288
T T
۰ نفر
پیش بینی رشد پنج درصدی بخش كشاورزی در برنامه ششم توسعه

تهران - ایرنا - معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد كشاورزی گفت: براساس توافق با سازمان مدیریت و برنامه ریزی، پیش بینی می شود متوسط رشد بخش كشاورزی در برنامه ششم توسعه به پنج درصد برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عبدالمهدی بخشنده عصر امروز (سه شنبه) در «كارگروه تخصصی آب و كشاورزی» كه در حاشیه همایش «تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» در محل اجلاس سران برگزار شد، افزود: متوسط رشد بخش كشاورزی در برنامه سوم توسعه، سالیانه چهار درصد بود كه در دولت قبلی و در برنامه چهارم توسعه این رقم به 1.9 درصد كاهش یافت و به نصف رسید.
وی افزود: با تلاش های دولت یازدهم، پیش بینی می شود این رقم تا پایان برنامه پنجم توسعه به چهار درصد برسد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی گفت: همچنین در برنامه ششم توسعه نیز پیش بینی شده است كه به پنج درصد برسد و 46 درصد از آن از محل بهره وری حاصل می شود.
به گفته وی، در طول برنامه ششم توسعه، وزارت جهاد كشاورزی هیچگونه رشد افقی را پیش بینی نكرده است و همه فعالیت ها شاهد رشد عمودی خواهد بود.

** رشد سه برابری منابع مالی بانك كشاورزی در برنامه ششم توسعه
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد كشاورزی همچنین اعلام كرد كه در برنامه ششم توسعه، نگاه ویژه ای به افزایش منابع مالی بانك كشاورزی شده است زیرا 90 درصد منابع تسهیلاتی این بانك به بخش كشاورزی اختصاص می یابد اما دیگر بانك ها كمتر از 8.5 درصد از منابع خود را به این بخش اختصاص می دهند.
وی، منابع مالی كنونی بانك كشاورزی را 18 هزار میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: با اقدامات دولت یازدهم، مبلغ پنج هزار میلیارد ریال دیگر به منابع مالی این بانك اضافه شده است.
به گفته بخشنده، در قالب برنامه ششم توسعه قرار است منابع مالی بانك كشاورزی به 41 هزار میلیارد ریال یعنی دو تا سه برابر افزایش یابد كه كمك بزرگی به بخش كشاورزی است.
وی افزود: در برنامه ششم توسعه چالش های پیش روی بخش كشاورزی و متغیرهای عملكرد تولید و منابع طبیعی و موضوع های فرابخشی و فعالیت های پشتیبانی و همچنین متغیرهای كلان ملی و جهانی مورد توجه قرار گرفته است، به طوری كه اهداف كلان بخش كشاورزی و راهبردهای آن و زیربخش های منابع طبیعی، محیط زیست، امنیت غذایی، بهره وری آب، توسعه پایدار، تنظیم بازار، صادرات و صنایع تبدیلی و تكمیلی مشخص شده و به تصویب رسیده كه امیدواریم آنچه كه از سوی دولت به مجلس ارائه شده، تصویب شود.
به گفته وی، در ماده 10 بخش كشاورزی و آب موارد خاصی (نگاه ویژه به مصرف آب، ارتقاء بهره وری آبیاری، آبخیزداری، آبخوان داری، توسعه گلخانه ها و ممنوعیت كشت سبزی و سیفی در فضای باز و اعمال الگوی كشت)، وجود داشت كه ما تصور می كنیم نیاز به قانون دارد و در برنامه ششم به آن توجه شده است.
این مقام مسئول درباره سهم اعتبارات بخش كشاورزی از منابع عمرانی كشور نیز گفت: سهم اعتبارات این بخش دو تا چهار درصد بود كه سهم ما از كل تسهیلات كشور، اكنون به 7.5 تا 8.5 درصد رسیده در حالی كه سهم بخش صنعت 31 درصد، خدمات 46.6 و مسكن 13.6 درصد است.
وی درباره منابع صندوق توسعه ملی نیز گفت: منابع صندوق توسعه ملی بر مبنای پرداخت های ارزی انجام می شود كه در مجموع چهار سال اخیر از 10 درصد سهم به بخش كشاورزی حدود سه میلیارد دلار به این بخش اختصاص یافته است كه این عدد چشمگیری نیست.
بخشنده ادامه داد: در قالب طرح های مشترك با وزارت نیرو نیز در پروژه آب و خاك، با مجوز رهبر معظم انقلاب مبلغ 10 میلیارد دلار برای بخش آب و كشاورزی تصویب شده است.
به گفته وی، همچنین برای احیای 550 هزار هكتار اراضی خوزستان نیز 1.5 میلیارد دلار تخصیص یافته كه تاكنون 200 هزار هكتار آن به اتمام رسیده و در قالب كارگروه های مختلف ماهانه 10 هزار هكتار تسطیح، زهكشی و هندسی سازی اراضی انجام شده است.
وی درباره اعتبارات دشت زابل نیز گفت: در 46 هزار هكتار از منطقه دشت زابل نیز مبلغ دو میلیارد دلار اختصاص یافته است.
این مقام مسئول درباره آب های مرزی نیز اضافه كرد: با همكاری مشترك با وزارت نیرو مبلغ هشت میلیارد دلار برای طرح مهار آب های مرزی در 12 استان كشور اختصاص یافته كه تاكنون 300 تا 400 هزار هكتار آن در قالب شبكه های سه و چهار و تسطیح اراضی انجام شده است.

** سرمایه گذاری در یك میلیون هكتار از اراضی در برنامه ششم توسعه
بخشنده گفت: برای یك میلیون از اراضی كشور سرمایه گذاری خوبی در حال انجام است و امیدواریم در طول برنامه ششم توسعه این نوع سرمایه گذاری ها ادامه یابد.
به گفته معاون وزیر جهادكشاورزی همچنین در طول برنامه ششم قرار است 2.5 میلیون هكتار در زیرساختها، 15 میلیون هكتار در بخش آبخیزداری و سالانه دو هزار هكتار در ایجاد گلخانه های فنی كار شود كه می تواند در ارتقاء بهره وری آب موثر باشد.
وی درباره بخش شیلات نیز گفت: پرورش ماهی در قفس از سال گذشته مورد تاكید قرار گرفته به طوری كه 200 قفس بزرگ در دریاهای شمال و جنوب كشور نصب شده است.
وی درباره ارزش كل تولیدات بخش كشاورزی نیز گفت: طبق آمار اخیر بانك مركزی، ارزش كل تولیدات بخش كشاورزی یك تریلیون و 890 هزار میلیارد ریال (189 هزار میلیارد تومان) معادل 68 میلیارد دلار برآورد شده است.
وی اضافه كرد: با وجود منابع ناچیز مالی بخش كشاورزی از پروژه های عمرانی كشور، سهم این بخش بیش از 19 درصد اشتغال و 32.6 درصد ارزش افزوده فضای كسب و كار كشور است كه انتظار می رود به این بخش بیش از پیش توجه شود.
اقتصام ** 9186**1540** 2023
۰ نفر