۳۰ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۱۷
کد خبر: 81970174
T T
۰ نفر

اوضاع اقتصادی ژاپن به هم ریخت

۳۰ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۱۷
کد خبر: 81970174
اوضاع اقتصادی ژاپن به هم ریخت

پكن - ایرنا - پس از آنكه چین دومین اقتصاد برتر دنیا روزهای سختی را در عرصه اقتصادی تجربه می كند، ژاپن یكی دیگر از قدرتهای برتر اقتصادی قاره آسیا نیز از به هم ریختگی در بخش تجارت خارجی و كسری تجاری سنگین خبر داده است.

به گزارش ایرنا، آمار گمرك ژاپن نشان می دهد كه این كشور در ماه ژانویه سال جاری (دی - بهمن) شاهد یك كاهش 13 درصدی در صادرات در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته بوده است.
این در حالی است كه به دلیل همین وضعیت میزان كسری تجاری ژاپن به 646 میلیارد ین معادل 5میلیارد و 650 میلیون دلار در این ماه رسیده است.
گمرك ژاپن گزارش كرده است كه در بخش واردات نیز یك كاهش 18 درصدی به ثبت رسیده و میزان تجارت ژاپن با چین در ماه گذشته میلادی 12 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل كمتر شده است.
ژاپن به شدت برای توسعه اقتصادی و مازاد تجاری به بازار چین وابسته است، اما آمار سازمان تجارت خارجی این كشور نشان می دهد میزان صادرات ماشین آلات ژاپنی به چین در سال گذشته میلادی (2015) 27 درصد كاهش یافته و صادرات اقلام دیگر نظیر خودرو، فولاد و آهن هم كمتر شده است.
اداره كل گمرك این كشور در گزارشی تازه، آماری مربوط به سال جاری میلادی و ماه ژانویه‌ آورده كه نشان می دهد میزان صادرات ژاپن در این ماه به كل قاره آسیا 18 درصد كاهش داشته است.
در همین حال میزان صادرات ژاپن به آمریكا در ماه گذشته میلادی 5.3 درصد و واردات از آن كشور هم نشان دهند كاهش 9.7 درصدی بود.
ژاپن اما در ماه قبل توانست در بخش صادرات كامیون و كشتی باربری شاهد رشد صادراتی 26 درصدی باشد و رشد صادرات بخش مواد شیمیایی هم قابل توجه بوده است.
این اتفاقات در حالی می افتد كه صادرات چین نیز بر اساس گزارش اداره كل گمرك این كشور در ماه ژانویه 6.6 درصد كاهش یافت، ولی مساله مهمتر اینكه این هفتمین ماه متوالی است كه صادرات كاهش می یابد.
آمار همین اداره حكایت از آن دارد كه واردات هم برای پانزدهمین ماه متوالی 14.4 درصد كاهش یافته كه طبق اعلام مسئولان، هر دو رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته كاهش چشمگیری داشته و وضعیت بدتر از پیش بینی ها بوده است.
«لی گانگ لئو» اقتصاددان چینی می گوید كه تقاضا و مصرف بخصوص در كشورهای همسایه چین از جمله كره جنوبی و جزیره تایوان كاهش یافته و این موضوع تاثیر فراوانی در پایین آمدن نرخ صادرات داشته است.
آساق ** 231** 1597

سرخط اخبار جهان