۲۹ بهمن ۱۳۹۴، ۷:۲۳
کد خبر: 81968852
T T
۰ نفر
دومین غول نفتی چین میادین خود را تعطیل می‌كند

پكن - ایرنا - شركت نفتی «ساینوپك» از غول های بزرگ انرژی در چین و كل قاره آسیا از بستن شماری از میادین خود به دلیل نوسانات بهای نفت خبر داد.

به گزارش ایرنا، این اولین بار است كه یكی از شركت های بزرگ نفتی چین در پنج دهه گذشته اقدام به بستن میادین نفتی خود می‌كند.
«ساینوپك» دومین شركت بزرگ نفتی چین محسوب می شود و این شركت روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام كرد كه به دلیل پایین آمدن بهای نفت، چاره ای ندارد جز آنكه چهار میدان نفتی خود را در استان «شاندونگ» در شرق كشور تعطیل كند.
پنج دهه قبل اولین بشكه نفت از میادین نفتی «شنگلی» دومین میدان بزرگ نفت چین تولید شد و هر چهار میدانی كه قرار است تعطیل شود در همین منطقه قرار دارد.
در بیانیه شركت یاد شده آمده است كه سوددهی به كمترین میزان رسیده و بهای نفت همچنان كاهش می یابد و نوسانات فراوان بتدریج ساینوپك را مجبور به تعطیلی این میادین كرده است.
«شنگلی» زمانی از سودده ترین میادین نفتی چین بود اما با كاسته شدن از بهای نفت این میدان در سال گذشته میلادی شاهد زیانی در حدود یك میلیارد و 400 میلیون دلار بود.
بهای نفت از اواسط سال گذشته میلادی تاكنون به نصف كاهش یافته و بهای هر بشكه نفت دریای شمال به 30 دلار رسید كه كمترین قیمت دستكم از سال 2009 میلادی است.
روزنامه «مردم» ارگان حزب حاكم چین نیز گزارش كرده كه تولید برای اولین بار در هفت سال گذشته در میدان نفتی «داچینگ» كه شركت ملی نفت چین آن را اداره می كند، كاهش قابل توجهی یافته است.
این میدان در سال گذشته میلادی بیش از 38 میلیون تن نفت تولید كرد كه در مقایسه با سال 2014 میلادی یك و نیم میلیون تن كمتر بوده است.
كاهش بهای نفت در بازار جهانی باعث شده است تا خسارات عمده ای به بخش ها و شركت های انرژی دنیا وارد شود.
میانگین بهای تولید یك بشكه نفت در چین 40 دلار است و زمانی كه قیمت به 30 دلار برسد تقریبا همه شركت های نفتی زیان ده خواهند بود.
پیش بینی شده است كه در سال جاری میلادی میادین نفتی در نقاط مختلف چین بتدریج میزان تولید را كاهش دهند در غیر این صورت هر روز متحمل میلیون ها دلار زیان خواهند شد.
آساق**231**1597