۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۰:۰۱
کد خبر: 81952328
T T
۰ نفر
اعلام نامزدهای بخش رقابتی دهمین جشنواره شعر فجر

تهران- ایرنا- مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی، نامزدهای 3 بخش رقابتی جشنواره شعر فجر امسال و داوران آن را اعلام و معرفی كرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مهدی قزلی عصر شنبه در دومین نشست خبری دهمین جشنواره شعر فجر با تبریك فرارسیدن ایام دهه مبارك فجر انقلاب اسلامی، به آغاز جشنواره از محفل شعرخوانی شاعران در استان قم كه 26 دی ماه برگزار شد اشاره كرد و گفت: نامزدها در هر سه بخش رقابتی جشنواره انتخاب شده‌اند.
به گفته وی محفل قم، محفل شهرری، محفل ایلام، محفل جوانان تهران، محفل شعر طنز ارومیه، محفل خراسان شمالی و دو محفل برون‌مرزی در لبنان و افغانستان تاكنون در دهمین دوره برگزار شده است.
قزلی اظهار داشت: همچنین ما محفل شعر كودك و نوجوان در استان همدان، محفل شعر كرمان در شهر بم و محفل شیراز را نیز در برنامه داریم.
مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در ادامه به معرفی 5 نامزد بخش‌های مختلف رقابتی جشنواره پرداخت و گفت: در بخش شعر 320 اثر اولیه داوری شدند كه از این میان پنج اثر به مرحله نهایی رسید.
وی ازفود: این پنج اثر عبارتند از 'آتش پارسی' اثر حمید یزدانپرست، 'از هفت پیكر تا هشت بهشت' اثر محمد جعفر محجوب، 'مكتب هرات و شعر فارسی' اثر حسن نصیری جامی، 'نجوم قدیم و بازتاب آن در ادب پارسی' اثر عباس ماهیار و 'نگاهی به شعر سنتی معاصر' اثر فضل‌الله رضا.
وی از علیرضا فولادی، محمدسرور مولایی و بهادر باقری به عنوان داوران این بخش نام برد.
قزلی همچنین به بخش شعر كودك و نوجوان اشاره كرد و گفت: هیئت داوران از 70 اثر به هفت نامزد نهایی رسیده كه عبارتند از: 'حال غنچه خوب است' اثر غلامرضا بكتاش، 'قد سر سوزن' اثر ناصر كشاورز، 'قصه نمایش كودكان' اثر مهری ماهوتی، 'هر گلابی یك چراغ' اثر كمال شفیعی، 'هی بس هی بس' اثر سعید موسوی‌زاده، 'یك قاچ هندوانه' اثر زهرا داوری، 'یك قوری پر از غور' اثر مریم هاشم‌پور. همچنین هیئت داوران این بخش عبارتند از: مصطفی رحماندوست، مریم جلالی و انسیه موسویان.
قزلی خاطرنشان كرد: در بخش شعر بزرگسال نیز هیئت داوران از 2500 اثر به 10 نامزد دست یافته است كه عبارتند از: 'بادام هزاره‌ها' اثر محمدشریف سعیدی، 'پورتره' اثر هرمز علیپور، 'دوقدم مانده به خاكستر' اثر تیرداد نصری، 'سپیده‌خوانی روز' اثر مفتوم امینی، 'سكته سوم' اثر رضا بروسان، 'سكوت، فرفره‌ای كوچك بود كه در باد می‌چرخید' اثر احمدرضا احمدی، 'سیبی از باغ زمستان' اثر جعفر درویشیان، 'لحظه جهان' اثر قربان ولیئی، آثار هوشنگ چالنگی، اثر هوشنگ چالنگی، 'مجموعه غزل پریخوانی' اثر امیرحسین اللهیاری. هیئت داوران در این بخش را سعید بیابانكی، مصطفی علیپور و بهمن ساكی تشكیل می‌دادند.
وی در ادامه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه معیار انتخاب شاعران حاضر در محافل خارجی جشنواره چه بوده است؟، گفت: معیار انتخاب بنیاد شعر و ادبیات داستانی است كه زیر نظر دبیر علمی انجام می‌شود.
به گفته قزلی افرادی كه نامزد شعر فجر چشنواره سال گذشته بوده‌اند، برگزیده شعر پروین بوده‌اند، در جامعه مبدأ حضورشان مثمر ثمر بوده و تخصص شاعر از جمله معیارهای ما برای انتخاب بوده است.
وی اظهارداشت: برای نمونه ما شاعران عرب‌سرا را به لبنان بردیم و یا سال گذشته شاعران ترك را به باكو بردیم.
در ادامه این نشست دبیر علمی جشنواره نیز گفت: جشنواره شعر فجر نه برای من است نه برای نباید و نه برای وزارت ارشاد بلكه یك جشنواره ملی و متعلق به جامعه ادبی است. اینكه خوب برگزار شود و حاصل آن رشد ادبیات و شعر ما باشد برای همه مطلوب است.
اسماعیل امینی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینكه محافل خارجی شعر فجر تاكنون چه ثمری برای شعر ما داشته است، گفت: این برای خود ما نیز سوال است كه این محافل چه تاثیری بر شعر ما دارد. به نظر من بخشی از این تاثیرات این است كه ما از احوال شعر هم باخبر می‌شویم. چرا كه گاهی نه شاعران كشورهای دیگر ما را می‌شناسند و نه ما آنها را. چهره‌های برجسته‌ای در شعرمان داریم كه شناخته شده نیستند باید تلاش كرد تا آنها معرفی شوند.
وی خاطرنشان كرد كه بخش دیگر این است كه زمینه‌های همكاری مشترك فراهم می‌شود.
اختتامیه دهمین جشنواره شعر فجر اول اسفندماه سال 94 در سالن همایش‌های رفاه برگزار می‌شود.
فراهنگ**1355**1569
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ