۱۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۸:۴۷
کد خبر: 81952000
T T
۰ نفر
اشياي باستاني مرمت شده تخت جمشيد به نمايش عموم گذاشته شد

شيراز- ايرنا- : مدير پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد گفت: دو قطعه از اشياي تاريخي مرمت شده اين مجموعه كه متعلق به دوره هخامنشيان است در موزه اين مجموعه به نمايش گذاشته شد.

به گزارش دريافتي شنبه ايرنا از روابط عمومي پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد، مسعود رضايي منفرد افزود: اين دو شي تاريخي كه كوزه سفالي و سيني سنگي است پيش از مرمت، به دليل از هم پاشيدگي قطعات آنها در حين كاوش، قابليت به نمايش گذاشتن در موزه مجموعه جهاني تخت جمشيد را نداشت.
او بيان كرد: نبايد به اشياي تاريخي فقط به عنوان يك اثر موزه اي توجه كرد بلكه ضروري است وجوه ديگر فرهنگي اين گونه اشيا نيز مد نظر قرار گيرد.
رضايي گفت: موزه، بيانگر تاريخ گذشتگان، جايگاه كنوني و مسير رو به آينده جوامع مختلف است، از اين رو مرمت اشياي تاريخي موزه ها ضمن تقويت جايگاه موزه ها، اشيا را از ورطه فراموش شدن و بلا استفاده ماندن مصون نگاه مي دارد و كاربردي ارزشي تر به آن مي بخشد.
مسئول موزه تخت جمشيد و استادكار مرمت اشياي تاريخي نيز اظهار كرد: كوزه سفالي ياد شده، يكي از اشياي موزه اي منحصر به فرد متعلق به دوران هخامنشيان است، كه در اكتشافات تخت جمشيد به دست آمد و در زمان كشف، به صورت كامل از هم پاشيده و تكه تكه شده بود.
كرامت بردبار افزود: اين كوزه سفالي با به هم پيوند زدن بيش از 100قطعه كوچك و بزرگ توسط استادكار مرمت پايگاه تخت جمشيد، مرمت و به موزه تخت جمشيد سپرده شد.
يكي از كارشناساسان مرمت آثار تاريخي و فرهنگي كه در مرمت سيني سنگي با كارشناسان و استادكاران مرمت پايگاه تخت جمشيد همكاري داشت نيز بيان داشت: اين اثر از خزانه تخت جمشيد به دست آمد و در ابتدا به دليل غباري كه بر روي آن نشسته بود، تشخيص رنگ آن دشوار بود.
حانيه قوامي اضافه كرد: پس از مرحله پاكسازي اين سيني، شواهد ظاهري نشان داد كه اين اثر با رنگ تيره و تركيبي از رنگ هاي قهوه اي شكلاتي، سبز و خاكستري با رگه هاي طبيعي از جنس خود سنگ و لبه هايي به رنگ آجري است.
وي ادامه داد: اين اثر داراي يك لبه برجسته دايره اي به صورت عمودي كه دور تا دور ظرف را احاطه كرده و كف تخت و مسطح و بدون نقش و داراي يك برجستگي مدور در زير، به ارتفاع تقريبا يك سانتي متر است كه ظرف روي آن قرار مي گيرد،
او گفت: اين سيني سنگي كه از هم پاشيده شده بود پس از مرمت، در موزه مجموعه جهاني تخت جمشيد در معرض ديد عموم قرار گرفت.
شهرام رهبر و حانيه قوامي، كارشناسان مرمت آثار تاريخي و فرهنگي، كرامت بردبار، محمد رضا رفيعي و محمدرضا رنجبر استادكاران مرمت پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد، در قالب يك تيم اين دو اثر را مرمت كردند.
هخامنشي يا هخامنشيان نام دودمان و يك سلسله پادشاهي در ايران دوره باستان است كه از سال 559 تا 330 قبل از ميلاد به مدت 220 سال حكفرمايي مي كردند.
سلسله هخامنشيان را از نظر گستردگي و جمعيت، نخستين امپراتوري تاريخ جهان مي‌دانند زيرا بيش از ۴۹ ميليون نفر از ۱۱۲ ميليون نفر جمعيت جهان آن زمان در اين سرزمين زندگي مي‌كردند و 30 قوم مختلف تحت لواي اين امپراتوري بودند.
پادشاهي هخامنشي، محدوده وسيعي از جمله آسياي صغير، بخش هايي از مصر، بخش هايي از يونان و بخش هايي از هند را در بر مي گرفت.
سلسله هخامنشيان با حمله اسكندر مقدوني در سال 330 قبل از ميلاد و مرگ داريوش سوم پادشاه اين سلسله، منقرض شد.
مجموعه جهاني تخت جمشيد در شهرستان مرودشت و در فاصله 60 كيلومتري شيراز واقع شده است.
3002 /6118

سرخط اخبار استان‌ها