۱۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۵۷
کد خبر: 81947323
T T
۰ نفر
آغاز نشست نقد و بررسی فیلم ها؛ تنور جشنواره فجر داغ تر می شود

تهران- ایرنا- دومین روز از سال نوی سینمای ایران با حضور هنرمندان، منتقدان و سینمادوستان در برج میلاد با حواشی جالب و پررنگی ورق خورد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، با آغاز نشست های نقد و بررسی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از روز دوم (13 بهمن) و حواشی خواه و ناخواه این نشست ها به نظر می رسد شور و حال جشنواره نیز بیشتر شده باشد.
بر اساس برنامه ریزی ها نشست نقد و بررسی فیلم های بخش سودای سیمرغ كه نمایش آنها از ساعت 16 به بعد برنامه ریزی شده است؛ روز بعد از ساعت 10 صبح به ترتیب آغاز و تا ساعت 13 سه نشست با حضور بازیگران، كارگردان و تهیه كننده و یك منتقد همچنین خبرنگاران برگزار می شود.

***استقبال سرد عوامل فیلم های گیتا و نقطه كور از نشست نقد فیلم ها
نشست نقد فیلم گیتا اولین ساخته مسعود مددی كه عصر دوشنبه بعد از تاخیری یكساعته به دلیل نقص فنی به نمایش درآمد؛ اولین نشست سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بود كه با 45 دقیقه تاخیر برگزار شد. در حالیكه دیگر بازیگران این فیلم یعنی حمیدرضا آذرنگ و سارا بهرامی در مراسم نمایش فیلم حاضر بودند؛ از نشست نقد و بررسی چندان استقبال نكرده بودند. واكنش مجید شیخ انصاری تهیه كننده این فیلم نیز نسبت به تاخیر پیش آمده در نمایش آن شب گذشته واكنش نشان داد و گفت: جشنواره قایقی است كه همه در آن هستند و ما نمی توانیم جایی كه در آن هستیم را سوراخ كنیم! با این حال روش پخش در دنیا نظم خاصی دارد و استانداردها بر اساس زیر ساخت های خوب اتفاق می افتد. در ایران شرایط كمی متفاوت است و دستگاه پخش فیلمی كه در برج میلاد مستقر است، برای این سالن نیست و به اینجا آورده شده است. وی با توضیحات فنی نسبتا كامل دلیل تاخیر در پخش فیلم را نقص فنی در دستگاه های برج میلاد دانست و در پایان هم از مخاطبان عذرخواهی كرد. الهام حسامی هم كه به عنوان منتقد در این نشست حضور داشت؛ تا حدی از فیلم نامه تعریف كرد و اما در مورد هماهنگی موسیقی متن و فیلم ایراداتی را متوجه كار دانست.
نشست بعدی به فیلم نقطه كور متعلق بود كه تنها در مجموع سه نفر از عوامل فیلم یعنی مهدی گلستانه كارگردان، نیكی مظفری یكی از بازیگران و آنیتا جواهرچی طراح صحنه در آن حاضر شده بودند. از حواشی این نشست هم آنكه اسم بابك زنجانی در نشست برده شد و مهدی گلستانه در مورد فیلمنامه و روند طی شده برای ساخت آن گفت: شركت نفت می‌خواست كاری سفارشی بسازیم و اگر به سفارش‌های آنها توجه می‌كردیم ما را به بابك زنجانی می‌چسباندند و باید بخشی از بدهی او را هم می‌پرداختیم.
اما شاید نشست سوم با حضور كامل عوامل و بازیگران از جمله رویا نونهالی، حامد بهداد، گوهر خیراندیش و ستاره اسكندری، پرحاشیه ترین نشست امروز بود. خبرنگار یكی از رسانه ها در مورد دلیل حضور نیافتن عوامل این فیلم در برنامه دیشب نقد سینما در شبكه 4 سیما پرسید، تینا پاكروان مشغول پاسخ به او بود كه حامد بهداد موضوع مخاطبان صداوسیما و بعضی سریال های شبكه های خارجی را مطرح كرد اما در پایان باز هم گفت ما با تلویزیون اعلام دوستی می كنیم و آنچه دیشب رخ داد دیشب یك لحظه بود كه ما تصمیم گرفتیم به این برنامه نرویم.
محمد گبرلو وظیفه برگزاری نشست ها را برعهده داشت و یك منتقد نیز كنار او نكات مد نظر را در فیلم بیان می كرد. بر اساس سلیقه ای كه به خرج داده شده بود؛ وقتی موضوع فیلم در مورد زنان بود از منتقد زن برای نشست دعوت شده بود و برای نمونه در نشست نیمه شب اتفاق افتاد، آنتونیا شركا به عنوان منتقد حضور داشت.
تعداد عكاسان و فیلمبرداران به اندازه ای زیاد بود كه در بسیاری از موارد صفی پرشمار جلوی جایگاه تشكیل می دادند و عملا ارتباط تصویری عوامل فیلم با حضار در محل نشست قطع بود. ضمن اینكه روند عكاسی در تمام لحظات ادامه داشت. بسیاری از خبرنگاران معتقدند پخش دیرهنگام فیلم ها و برگزاری نشست ها فردا صبح باعث می شود آنها نتوانند فیلم ها را ببینند و در نتیجه نمی توانند سوالات خوبی از عوامل فیلم ها در نشست بپرسند. انتقادی كه درست به نظر می رسید و در سه نشست برگزار شده امروز بیش از سه سوال از عوامل مطرح نشد و بیشتر وقت كه یك ساعتی هم بیش نبود به سلام و احوالپرسی و خسته نباشید فیلمسازان به خبرنگاران و برعكس گذشت.
حامد بهداد بازیگر فیلم نیمه شب اتفاق افتاد در نشست این فیلم مانند همیشه خبرنگاران را با بذله گویی های خود سرگرم كرد و در تمام مدت نشست البته غیر از وقتی كه به انتقاد شدید از مسئولان صداوسیما پرداخت؛ مشغول عكاسی با دوربین خود بود.
***فیلم های مستند و تجربی؛ هدف مخاطب خاص
بر اساس برنامه هر روزه نمایش فیلم ها با یك فیلم مستند، سپس یك فیلم تجربی یا از بخش نگاه نو آغاز می شود و در ساعات پایانی عصر و شب فیلم های بخش سودای سیمرغ به نمایش در می آیند. اولین فیلم مستند سه شنبه فیلم مجتبی بود كه فرش قرمز چندان پررنگی نداشت. بعد از آن عوامل فیلم یك شهروند كاملا معمولی روی فرش قرمز ظاهر شدند؛ در این فیلم كه ساخته مجید برزگر است و در بخش نگاه نو در جشنواره حضور دارد هیچ بازیگر حرفه ای بازی نمی كند و قطعا به دلیل نوع خاص فیلم سازی برزگر و صحنه های طولانی و بدون دیالوگ بازیگران مخاطبان خاص را جذب خواهد كرد. در ادامه دومین روز از جشنواره فیلم جشن تولد ساخته عباس لاجوردی به نمایش درآمد. این فیلم كه بیشتر بازیگران آن غیر از دو نفر سوری بودند در مورد بحران سوریه و ظهور گروه تروریستی داعش در این كشور است؛ سوژه دشواری كه وضعیت سوریه در ظاهر ساخت آن را برای كارگردان دشوارتر كرده است. بلندگوهای سالن هنگام پخش این فیلم از حضور یك هیات فرهنگی لبنانی نیز خبر دادند؛ اما خبرنگار ایرنا موفق به دیدن آنها نشد.
در ادامه هنگامه قاضیانی و عباس غزالی دو هنرپیشه مشهور فیلم دلبری به همراه دیگر عوامل روی فرش قرمز حاضر شدند و با حاضران به تماشای فیلم نشستند. سیدمحمود رضوی تهیه كننده پركار این روزها كه از قضا این فیلم را نیز تهیه كرده بود، با همسرش برای تماشای فیلم آمده بود. دلبری كه فیلمی چالش برانگیز از نظر بازی است؛ روایت داستان زن یك جانباز قطع نخاعی است كه ... . هر چند بازی قابل قبول هنگامه قاضیانی عده ای از مخاطبان را جلب كرده بود اما عده ای دیگر نیم ساعت ابتدایی فیلم سالن را ترك كردند. در هر حال باید به جسارت اشكذری و رضوی به عنوان تهیه كننده و كارگردان برای سرمایه گذاری معنوی و مادی در فیلمی تنها با یك شخصیت اصلی اما راوی بیم و امیدهای شماری از هموطنانمان تبریك گفت. آخرین فیلم روز سه شنبه، فیلمی از فرزاد موتمن كارگردان شناخته شده سینمای ایران به نام آخرین بار كی سحرو دیدی؟ بود. موتمن در این فیلم جسورانه دو بازیگر مشهور تئاتر یعنی سیامك صفری و ژاله صامتی را به عنوان دو نقش اصلی زن و مرد برگزیده بود. از آنجایی كه موتمن از جمله كارگردانانی است كه برای مخاطب عام فیلم می سازد و مثلا فیلمی مانند پوپك و مش ماشالله هم دیده می شود و هرگز گیشه را فراموش نمی كند، استفاده از دو بازیگری كه قدرت بازی فوق العاده دارند اما در سینما چهره نیستند، جسورانه به نظر می رسد و الحق كه ژاله صامتی در نقش مادری هراسان و فرزند گم كرده و زنی تنها در كنار همسرش خوش درخشیده است. ضمن اینكه هنگام تماشای این فیلم سالن پر بود و داستان پلیسی، اجتماعی فیلم بینندگان را سر جای خود نشاند.

***از غایبان و حاضران جشنواره تا گشت ارشاد مقابل برج میلاد
از آنجایی كه امسال برج میلاد به عنوان كاخ جشنواره به خبرنگاران، منتقدان، بازیگران و كارگردانان اختصاص یافته و پردیس ملت به عنوان كاخ مردمی محل حضور سینمادوستان در جشنواره است هر روز هنرمندان زیادی به برج میلاد مراجعه می كنند كه یا آن روز فیلمی از آنها اكران نمی شود یا اصلا به طور كلی فیلمی در جشنواره امسال ندارند. اما در این میان غیبت بعضی از بازیگرانی كه مثلا در یك روز دو فیلم از آنها به نمایش در می آید كمی تعجب برانگیز است. آتیلا پسیانی در دومین روز از جشنواره در دو فیلم دلبری و آخرین بار كی سحرو دیدی؟ بازی داشت اما در برج میلاد دیده نشد. مریلا زارعی، شبنم مقدمی، سارا بهرامی، علی كمالی نژاد، مهراوه شریفی نیا، رابعه مدنی، مارال و مونا فرجاد و ...از جمله بازیگران حاضر امروز در جشنواره بودند. اما غیر از آنان مسئولان سینمایی پیشین نیز به جشنواره سری زدند؛ سید احمد میرعلایی رییس پیشین سازمان سینمایی فارابی از آنان بود. حجت الله ایوبی هم كه از قبل گفته شده بود برای حضور در برنامه هفت در استودیو این برنامه در برج میلاد حاضر می شود؛ پیش از آغاز فیلم موتمن وارد برج میلاد شد و همراه با حضار به تماشای فیلم موتمن نشست. از دیگر حواشی دومین روز جشنواره حضور واحدهای گشت ارشاد مقابل برج میلاد از صبح امروز بود. دومین روز از جشنواره مانند روزهای قبل بازار مصاحبه و ضبط برنامه های تلویزیونی داغ بود و خبرنگاران گهگاه كه بیكار می شدند، با هم مصاحبه می كردند و حتی همین نظرها دستمایه گزارش یا برنامه های تلویزیونی می شد. پذیرایی از مهمانان در برج میلاد هم كه پیش از این گفته می شد به یك میان وعده و شام منحصر است، روز سه شنبه شامل ناهار هم شد؛ اما ناهاری كه خیلی زود تمام شد و بسیاری از خبرنگاران همیشه گرفتار ارسال خبر از آن به دلیل وقت كوتاه یك ساعته اش، جاماندند.
فراهنگ**9157 ** 1569
۰ نفر