۱۰ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۴۲
کد خبر: 81941427
T T
۰ نفر

حمام تاريخي خسروآقا در اصفهان احيا مي شود

۱۰ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۴۲
کد خبر: 81941427
حمام تاريخي خسروآقا در اصفهان احيا مي شود

تهران - ايرنا - معاون سازمان ميراث فرهنگي با تاكيد بر تعامل مثبت ميان اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اصفهان و شهرداري اين استان از بررسي طرح مشترك مرمت و احياء حمام تاريخي خسرو آقا در عرصه دولتخانه صفوي شهر اصفهان خبر داد.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگي ايرنا، محمد حسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي، احيا اين حمام تاريخي را يكي از مصوبات نشست مشترك با شهردار اصفهان، رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري و مسئولان اداره كل ميراث فرهنگي استان اصفهان در راستاي اعتلاي ميراث فرهنگي و توسعه پايداراصفهان اعلام كرد و گفت: احياء اين حمام به عنوان يكي از نگين هاي معماري و مهندسي حمام هاي تاريخي كشور بر اساس شواهد، عكس و نقشه هاي تاريخي و بقاياي بجا مانده از اين اثر صورت خواهد گرفت.
وي اين رخداد را پيامي مهم در تغيير، نگرش و رويكرد مديريتي شهر اصفهان خواند وگفت: حمام خسرو آقا با920 متر مربع مساحت در زمان شاه سليمان صفوي و به همت يكي از كارگزاران او به نام خسرو آقا (آغا) ساخته شد . اين حمام كه تا حدود پنجاه سال پيش مورد استفاده همگاني بوده است از سوي سازنده آن وقف شده بود تا عايدات آن صرف استنساخ كتب شود.
به گفته طالبيان، اين بنا كه در سال 1353 با شماره 976 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده بود در سال 1358 از سوي افرادي ناشناس و سودجو كه مي خواستند شرايط را براي احداث امتداد خيابان استانداري آماده كنند تا بتوانند زمين هاي منطقه را به بهاي گران تر بفروشند.
طالبيان با اشاره به اينكه پس از اين رويداد تلخ، شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران براي پيشگيري از تخريب نهايي حمام خسرو آقا با مصوبه اي با تخريب حمام خسروآقا و احداث ادامه خيابان استانداري مخالفت مي كند افزود: طبق اسناد منتشر شده در سال 1372 از سوي وزارت مسكن و شهرسازي وضعيت حمام خسرو آقا در آن سال « درحال بازسازي» و كاربري پيشنهادي آن هم « فرهنگي، نمايشگاه آثارهنري دوره صفويه » معرفي مي شود. با اين حال در ساعت 2 بامداد روز سه شنبه 22/ 1/1374 حمام خسرو آقا، يك شبه تخريب و محوطه آن تسطيح مي شود. در آن سال با شكايت سازمان ميراث فرهنگي وقت اصفهان مبني بر تعقيب عاملان تخريب حكم اجراي عمليات بازيابي فضا و اجراي معماري اين اثر تخريب شده از سوي دادسراي عمومي اصفهان صادر مي شود. علي رغم صدور اين حكم متاسفانه خيابان حكيم بر روي اين حمام در امتداد خيابان استانداري احداث مي شود. هنوز بقاياي اين اثر در زير خيابان موجود است.
تخريب اين اثر از سوي يونسكو ، مردم ، علاقمندان تاريخ و فرهنگ و آثار معماري ايران به دفعات مورد اعتراض قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، طالبيان به دنبال توجه بيشتر و روزافزون مديريت شهري و شهرداري اصفهان در سال همدلي و هم زباني دولت و ملت و راهبرد اتخاذ شده براي توسعه فرهنگي و پايدار شهر جهاني اصفهان يعني توسعه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كه اصفهان در هر سه مورد جهاني است گفت: اين اقدام در راستاي اقدام مهم احياء دولتخانه صفوي به عنوان پيام مهم و ارزشمند مديران شهري و تغيير نگرش جديد در تاريخ مي تواند ماندگار و حايز اهميت باشد.
فراهنگ**3079**1569
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ