لزوم اطلاع رسانی عمومی درباره زمانبر بودن لمس تاثیر اقتصادی برجام

تهران- ایرنا- دبیركل كانون نهادهای سرمایه گذاری لمس تاثیر عملی برجام در اقتصاد را «زمانبر» خواند و با توجه به انتظارات عمومی، شفاف سازی و اطلاع رسانی در این زمینه را خواستار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، «بهروز خدارحمی» گفت: با اجرای برجام و رفع تحریم های بین المللی، باید انتظارات عمومی از این اتفاق را در نظر گرفت و شفاف سازی انجام داد؛ زیرا آثار عملی برجام در اقتصاد زمانبر است و به یكباره رخ نمی دهد.
دبیركل كانون نهادهای سرمایه گذاری تاكید كرد: باید توجه داشت آثار رفع تحریم‌ها در همه بازارهای كشور به یكباره نمایان نخواهد شد و به زمان بیشتری نیاز دارد.
شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) كه بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریكا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای كاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این كشور لغو شود.
دبیركل كانون نهادهای سرمایه گذاری گفت: با وجود گشایش های بین المللی و رفع ریسك های سیستماتیك، از آنجا كه اقتصاد كشور درگیر ركود است، اجرای برجام به تنهایی نمی تواند این مساله را برطرف كند.
خدارحمی افزود: بازار سرمایه نمی تواند خلاف مسیر اقتصاد حركت كند و شاید در كوتاه مدت متاثر از اتفاق های مثبت، با رشد روبرو شود اما رونق پایدار بازار در گرو خروج اقتصاد از ركود است.
وی بورس را آیینه تمام نمای اقتصاد كشور دانست و گفت: بورس‌ها كمی زودتر از دیگر بازارها می‌توانند آینده را به تصویر بكشند، در نتیجه زودتر از دیگر ركن های اقتصادی در مسیر صعودی یا نزولی قرار می‌گیرند.
دبیركل كانون نهادهای سرمایه‌گذاری تداوم رشد بازار سرمایه را نیازمند متغیرهای برونزا خواند و افزود: با توجه به آنكه بازار سهام در ركود عمیق قرار دارد، نیاز است متغیرهای برونزایی موجب تحرك در بازار شود كه یكی از این عوامل حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بورس است.
وی یكی دیگر از مزیت‌های ورورد سرمایه‌گذاران خارجی را افزایش نقدینگی در این بازار دانست و بیان كرد: اكنون بازار سهام از كمبود نقدینگی رنج می‌برد و ورود سرمایه‌‌های خارجی می‌تواند تا اندازه ای كمبود نقدینگی بسیاری از بنگاه‌های تولیدی را برطرف كند و سودآوری آنها را به دنبال داشته باشد.
اقتصام**9141**1961
۰ نفر