۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۳۹
کد خبر: 81933508
T T
۰ نفر

114 روز هوای آلوده به گرد و خاك در آبادان

۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۳۹
کد خبر: 81933508
114 روز هوای آلوده به گرد و خاك در آبادان

آبادان - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبادان عوامل طبیعی، انسان ساز و مصنوعی را از سبب آلودگی هوای این شهرستان عنوان كرد و گفت: 114 روز هوای آلوده طی 6 ماه نخست سال جاری تنفس را برای مردم این منطقه سخت كرد.

به گزارش ایرنا سید احمد موسوی آزاد یكشنبه در آیین گرامیداشت روز هوای پاك در دبیرستان شاهد 5 مهر آبادان افزود: بیشترین عامل آلودگی هوای آبادان گرد و خاك است كه این مشكلات به دلیل دخالت انسان در طبیعت، خشكی تالاب ها، تغییر كاربری اراضی و ایجاد كانون های گرد و غبار در كشورهای همسایه و كشور به وقوع پیوسته است.
موسوی آزاد به وجود 56 هزار هكتار اراضی بیابانی و تالابی در شهرستان آبادان اشاره كرد و بیان كرد: این زمین ها به دلیل بی توجهی و تامین نشدن حق آبه تالاب شادگان به كانون های گرد و غبار در اطراف شهر آبادان تبدیل شده است.
وی گفت: پارسال یكی از واحدهای آلاینده پالایشگاه آبادان به دلیل ایجاد آلودگی و انتشار گوگرد در شهر تعطیل و پس از بازسازی و استفاده از دانش فنی سال 2010 اروپا دوباره وارد چرخه تولید شد.
موسوی آزاد همچنین به نامگذاری 29 دی ماه تا پنجم بهمن ماه هر سال به عنوان هفته هوای پاك اشاره كرد و اظهار كرد: فعالیت واحدهای صنعتی و وجود صنایع نفتی بزرگ و كوچك در شهر و ناوگان حمل و نقل فرسوده به خصوص ناوگان حمل و نقل سنگین باعث از دیگر عوامل آلودگی هوای شهر آبادان است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبادان با تاكید بر لزوم استفاده از توان سازمان‌ها و تشكل‌های مردم‌ نهاد در شهر آبادان برای حفظ محیط ‌زیست، افزود: فرهنگ و كارگروهی نقش مهمی در حفظ و نگهداری محیط‌ زیست دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر آبادان نیز در این آیین با بیان اینكه آموزش‌ و پرورش، فرصتی برای نجات محیط ‌زیست است، افزود: از منظر تكالیف اخلاقی، دینی و قانونی باید مسائل را به‌گونه‌ای مدیریت كنیم كه كمترین آسیب ممكن به محیط ‌زیست وارد شود.
سیدفیاض موسوی افزود: تاكنون نتوانسته‌ایم فرهنگ ریختن زباله بر زمین را از بین ببریم و باید برای رسیدن به این هدف فرهنگ‌سازی مناسب انجام شود.
وی بابیان اینكه تشكل‌ها می‌توانند، دانش آموزان مدارس را در حفظ محیط‌ زیست بسیج كنند، ادامه داد: دانش آموزان می‌توانند به سفیران محیط‌ زیست مدارس تبدیل شوند.
تقدیر از شهردارن نمونه مدارس شهر آبادان و اجرای تواشیح از سوی گروه روشندلان اروند از دیگر برنامه های این آیین بود.
2077/3015/6125
۰ نفر