۱ بهمن ۱۳۹۴، ۲:۳۵
کد خبر: 81929453
T T
۰ نفر
ایران بعد از لغو تحریم ها یك بازیگر اصلی در بازارهای جهانی است

وین- ایرنا- آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارشی با اشاره به اعلام اجرای برجام، تصریح كرد: بازگشت ایران پس از تحریم‌ها تاثیر بسیار زیادی در بازار خواهد گذاشت چرا كه این كشور در حال مطرح شدن در جهان به عنوان یك بازیگر اصلی است.

به گزارش ایرنا؛ آژانس بین المللی انرژی روز چهارشنبه در گزارش خود آورده است: جمهوری اسلامی ایران به دنبال بازگشت برای فروش نفت خود به كشورهایی است كه بعد از سال 2012 از خرید نفت ایران منع شدند. این كشور در نظر دارد همانند رقبای قبلی خود یعنی عربستان روسیه و عراق صادرات نفت خود را مجددا به منطقه خاورمیانه از سر بگیرد.
به گفته این آژانس، ایران حدود 250 هزار بشكه به منطقه مدیترانه ارسال می كند و تولید نفت خود را تا ماه مارس به 300 هزار بشكه خواهند رساند.
گزارش آژانس بین المللی انرژی اضافه كرده است كه ایران در حال تلاش برای سبقت از رقبای نفتی خود و بازپس گرفتن جایگاه دوم در میان تولیدكنندگان عضو اوپك است. به همین دلیل ایران در ابتدا برای ارتقا سطح كیفی نفت خود قراردادهایی را با شركت های بزرگ نفتی امضاء خواهد كرد.
این آژانس تاكید كرد: همچنین جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهد كرد تا قراردادش با شركت خطوط لوله نفت چندملیتی عربی (SUMED) كه نفت را از دریای سیاه به منطقه می‌فرستد را احیا كند تا سهم خود را در بازار پس بگیرد.
این در حالیست كه پیش از این، بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در حاشیه یكصد و شصت و هشتمین اجلاس كشور های صادر كننده نفت اوپك، گفت: پس از رفع تحریم ها500 هزار بشكه در روز به تولید نفت ایران اضافه و در فاصله كوتاهی این افزایش را به روزی یك میلیون بشكه خواهیم رساند.
وی تاكید كرد: ما درباره افزایش تولید خود و بازگشت به سطح قبلی تولید ایران در بازار و عرضه جهانی نفت، هیچ مذاكره ای نخواهیم كرد .
وزیر نفت ادامه داد: اینكه از ایران خواسته شده بازار را متعادل نگه دارد فكر میكنم یك امر غیر كارشناسی و غیر منصفانه است . این صحبت ها به گونه ای مطرح می شود كه در واقع ایران رفتار ستمگرانه ای را بپذیرد كه در این سالها با فشار بر كاهش تولید، فشارهایی را بر علیه كشور و مردم ایران اعمال كرده اند.مسئولیت تعادل در بازار به عهده كسانی است كه افزایش عرضه داشتند و همین الان هم بیشتر از سقف تولید، به بازار نفت عرضه می كنند.
زنگنه تاكید كرد: آنها باید مسئولیت پذیر باشند و سقف را رعایت كنند، ما همواره به عنوان یك عضو متعهد به تعهدات خود در اوپك پایبند بوده ایم. اوپك باید به سهمیه كشورها باز گردد و بر آن سهمیه نظارت كند.
اروپام**441** 3404
۰ نفر