معاون بانك مركزی:حساب های ایران از فردا در بانك های خارجی باز می شود/افزایش نرخ ارز عجیب بود

تهران- ایرنا - معاون ارزی بانك مركزی از بازگشایی حساب های ایران از فردا (دوشنبه) در بانك های خارجی خبر داد و گفت:‌ با این امر زمینه انتقال ارزهای ایران به داخل كشور فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایرنا، «غلامعلی كامیاب» عصر امروز(یكشنبه) در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره چرایی افزایش نرخ دلار پس از اعلام رسمی اجرای برجام، افزود:‌ افزایش نرخ ارز در روز جاری عجیب بود و دلیل مشخصی نداشت؛ زیرا بانك مركزی بخشنامه ای را صادر كرد كه براساس آن متقاضیان ارزی كه كد تخصیص گرفتند می توانستند گشایش اعتبار كنند.
وی ادامه داد:‌ براساس این بخشنامه متقاضیان می توانند پوشش خود را بر بانك مسقط عمان و همچنین بانك ایران و اروپا انجام دهند.
وی با بیان اینكهٰ‌ گشایش بسیار بزرگی امروز در بخش اعتبارات اسنادی اتفاق افتاد، اظهار داشت: البته این در حالی است كه امروز بازارهای بانكی تعطیل بود و فقط بانك های ایرانی و برخی از كشورهای همسایه فعال بودند بنابراین با آغاز فعالیت بانك های خارجی از فردا، انتظار فعال شدن حساب هایمان و انتقال پول ها را داریم.
كامیاب تصریح كرد: با این اتفاق می توانیم به بخش بازرگانی و غیر بازرگانی خدمات ارائه كنیم.
این مقام مسئول در بانك مركزی ادامه داد: ایران دارای بازار بزرگی است و به همین دلیل بانك‌ ها تمایل زیادی برای همكاری با ایران دارند زیرا در هر كشوری كه تجارت وجود داشته باشد بانك ها در آن كشور حضور یافته و تجارت می كنند.
معاون ارزی بانك مركزی با بیان اینكه بزرگترین بانك های دنیا با ما كار می كردند و اكنون نیز انتظار داریم كه آنها به ما مراجعه كنند، افزود: تاكنون بانك های خارجی مختلفی به ما مراجعه كرده اند.
وی ادامه داد: به محض اینكه نتایح برجام اعلام شد پای بانك های خارجی به ایران باز و مذاكراتی در زمینه همكاری های بانكی انجام شد كه امیدواریم همكاری این بانك ها با ایران آغاز شود.
كامیاب در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره پیش بینی آینده بازار ارز نیز گفت:‌ به هر حال آثار هیجانی تحریم ها از بین می رود؛ البته بانك های مركزی به طور عام درمورد نرخ ارز صحبت نمی كنند و این طبیعی است زیرا هرگونه اظهارنظر در این مورد، نشانه اشتباه به بازار است.

** بازار بین بانكی كوچك و بازار صرافی ها بزرگ می شود
وی در پاسخ به ایرنا درباره برنامه بانك مركزی برای افزایش عرضه ارز به بازار نیز گفت: افزایش عرضه بستگی به بزرگی بازار دارد زیرا قرار است بازار بین بانكی كوچك و بازار صرافی ها بزرگ شود.
معاون ارزی بانك مركزی با بیان اینكه، با اجرای برجام بانك های ما در بازار فعال خواهند شد و می توانند ارز حاصل از صادرات را جذب كنند، افزود: ‌از طرفی نیز بانك ها می توانند كارهای تجاری از طریق ابزارهای رسمی و متداول دنیا همانند اعتبارات اسنادی را تحت پوشش قرار دهند.
وی ادامه داد: شبكه بین بانكی امنیت بالاتری دارد و به همین دلیل عمده فعالیت های صرافی ها به سیستم بانكی منتقل خواهد شد و در این صورت بازار ارز متشكل تری خواهیم داشت.

** جلسه ویژه بانك مركزی برای هماهنگی بانك ها
معاون ارزی بانك مركزی به جلسه عصر امروز بانك مركزی با مدیران حوزه بین الملل بانك ها نیز اشاره كرد و گفت: این جلسه بسیار ویِژه بود زیرا هماهنگی های لازم برای انجام اقدامات لازم در دوران پسا تحریم انجام شد؛ ضمن اینكه در این جلسه بخشنامه ای برای ساده سازی و عملیاتی كردن انجام امور در بانك ها در روز اجرای برجام تهیه شد.
كامیاب ادامه داد: ‌این بخشنامه، امكان را به وارد كننده می دهد كه بدون توجه به نوع بانك و نوع ارزی كه براساس آن كد تخصیص دریافت كرده است بتواند به بانك مراجعه كرده و درخواست گشایش اعتبار(ال.سی) از طریق بانك مسقط و یا بانك ایران و اروپا كند.
معاون ارزی بانك مركزی افزود: از فردا كه تعداد كارگزاران بیشتر می شود، بانك های بیشتری را به بانك های ایرانی معرفی می كنیم تا امكان گشایش ال.سی فراهم شود؛ در جلسه عصر امروز نیز اطلاعاتی درباره شرایط افتتاح حساب و دیگر امور به بانك ها داده شد.
كامیاب ادامه داد: مقررات قبلی مركز مبادلات براساس ارز حواله ای بود اما اكنون بانك ها ملزم به گشایش اعتبار شدند ضمن اینكه در گذشته بانك ها مجاز بودند تا 100 میلیون یورو حواله كنند اما براساس مقررات جدید، این رقم به 500 هزار یورو كاهش یافته و بیش از آن را باید گشایش اعتبار كنند.

** زمان افتتاح بازار مشتقه ارزی هنوز مشخص نشده است
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره زمان راه اندازی بازار مشتقات ارزی نیز اظهار داشت:‌ هماهنگی های لازم برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی انجام و جلساتی نیز در شورای بورس و بانك مركزی تشكیل شده است؛ این بانك نیز موافقت خود را اعلام كرده اما هنوز زمان افتتاح آن مشخص نشده است.
اقتصام(4) 9141 ** 2023
۰ نفر