420 ميليارد ريال سهم آموزش و پرورش از شهرداري ها جذب شد

تهران - ايرنا- رئيس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت هاي مردمي و خانواده گفت: برابر مصوبه قانوني، در 6 ماه گذشته، بالغ بر 420 ميليارد ريال سهم آموزش و پرورش از شهرداري ها جذب شده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا، مرضيه گرد روز شنبه به مناسبت گراميداشت هفته شوراها در نشست خبري، با اشاره به حضور نمايندگان شهرداري و سازمان مديريت در جلسات شوراي آموزش و پرورش، افزود: اگر بندهاي قانوني درآمدزايي براي آموزش و پرورش محقق شود، بسياري از مشكلات مدارس حل خواهد شد.
رئيس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت هاي مردمي و خانواده درخصوص سهم آموزش و پرورش از درآمد شهرداري‌ها افزود: اين موضوع يك قانون است اما در برخي استان‌ها براي تحقق آن با مشكل مواجه هستيم.
گرد اظهار كرد: در همين رابطه در بسياري از مناطق با استفاده از اين درآمد مي‌توان توانايي بالايي داشت و هزينه‌هاي نوسازي مدارس را پرداخت كرد.
معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان مدارس غيردولتي با اشاره به اينكه مدارس هيئت امنايي نبايد بر دريافت كمك‌هاي مالي از خانواده‌ها اداره شوند، گفت: در بازرسي‌ها مشخص شد كه يك مدرسه مبلغي معادل 10 ميليارد ريال بابت فوق برنامه از خانواده‌ها دريافت كرده است.
وي با بيان اينكه قانون شوراهاي آموزش و پرورش يكي از مترقي ترين قوانين فرادستگاهي در كشور است افزود: اين قانون در سال 1372 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد و شوراهاي آموزش و پرورش در چند سال اخير با حضور استانداران و فرمانداران و به دبيري مديران كل آموزش و پرورش در استانها و مناطق مختلف كشور فعاليت دارد.
رئيس سازمان مدارس غيردولتي گفت: سند تحول بنيادين آموزش و پرورش جايگاه ويژه‌اي را براي شوراها در نظر گرفته و در اين زمينه از قابليت‌هاي موجود در قانون استفاده مي شود.
وي افزود: در پنج حوزه، كميته‌هاي تخصصي در شوراهاي آموزش و پرورش تشكيل شده كه عبارت است از آموزشي، پرورشي، تندرستي و سلامت، اداري و پشتيباني و پژوهشي كه تلاش مي شود تا در اين حوزه تعامل بيشتر با استانداران، نمايندگان ائمه جماعات، نمايندگان اولياء و صاحب ‌نظران تعليم و تربيت شكل گيرد و مسايل منطقه‌اي بررسي شود.
رئيس سازمان مدارس غيردولتي گفت: در شوراهاي آموزش و پرورش بسيج امكانات براي حل مسايل و مشكلات آموزشي و تربيتي مدنظر است و در اين رابطه 679 شوراي آموزش و پرورش در كل كشور وجود دارد كه 9 هزار و 482 عضو به عنوان صاحب نظر و تصميم‌گيرنده در آن حضور دارند و سال گذشته 277 شورا در سطح استان‌ها تشكيل شد.
گُرد با اشاره به اينكه شوراهاي آموزش و پرورش سال گذشته 38 هزار و 659 مصوبه داشت ، افزود: بر اين اساس 33 هزار و 714 مصوبه شورا به مرحله اجرا درآمد و در اين زمينه معتقد به تفويض اختيارات به استان‌ها هستيم تا از طريق شوراها مشكلات آموزشي حل شود.
وي با اشاره به وضعيت مدارس هيئت امنايي، اظهاركرد: رويكرد اصلي در اين مدارس تأمين اعتبارات از سوي هيئت امنا است، لذا نبايد از خانواده‌ها توقع هزينه داشت و تلاش مي‌ شود تا روند حاكم بر اين مدارس را اصلاح كنيم.
رئيس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت هاي مردمي و خانواده گفت: طبق اساسنامه هيئت امناي مدارس بايد مسايل مالي را حل كنند و هيچگونه وجهي را بر خانواده‌ها تحميل نكنند. كيفيت‌ بخشي به مدارس هيئت امنايي مدنظر بوده و بايد در اين خصوص كميته نظارت تشكيل شود و در پايان هر سال تحصيلي اين مدارس مورد ارزيابي قرار گيرد.
گُرد افزود: هر مدرسه‌اي كه به صورت هيئت امنايي اداره مي شود اگر نتواند كيفيت را افزايش دهد بايد به وضعيت قبل بازگردد و مديران اين مدارس موظف هستند تا وضعيت واحد آموزشي را عادي اعلام كنند.
وي اضافه كرد: هم اكنون برخي از اين دست مدارس تحت عنوان فعاليت‌هاي فوق برنامه از مردم هزينه دريافت مي‌كنند كه اين سازمان تاكيد دارد مدارس بدون اتكا به بودجه خانواده‌ها و دريافت هزينه از آنها ، مدرسه را اداره كنند.
رئيس سازمان مدارس غيردولتي بيان كرد: در ارزيابي‌ها مشخص شد، دريافتي برخي مدارس هيئت امنايي از خانواده‌ها بسيار اندك است اما يك مدرسه نيز هزينه يك ميلياردي از خانواده‌ها اخذ كرده است. همچنين برخي از مدارس هيئت امنايي كه كيفيت خود را افزايش نداده‌اند در آستانه لغو مجوز و تبديل به وضعيت عادي قرار گرفته‌اند.
فراهنگ**1417**1027

سرخط اخبار جامعه