۲۱ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۴۵
کد خبر: 81916189
T T
۰ نفر
مطالعه ساخت سلول‌هاي خورشيدي بر پايه تركيبات كالكوپيريت

تهران-ايرنا-مطالعه ساخت سلول‌هاي خورشيدي بر پايه تركيبات كالكوپيريت با نسبت بازدهي به قيمت بهبود يافته به روش الكتروفورتيك با حمايت صندوق حمايت از پژوهشگران وفناوران معاونت علمي انجام شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، جمعي از پژوهشگران به سرپرستي دكتر حسين عبدي زاده استاد و محقق پرديس دانشكده فني دانشگاه تهران با پشتيباني مادي و معنوي صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمي(بنياد ملي علم ايران) مطالعه ساخت سلول‌هاي خورشيدي را بر پايه تركيبات كالكوپيريت با نسبت بازدهي به قيمت بهبود يافته به روش الكتروفورتيك انجام دادند.
هدف اين پژوهش ساخت سلول‌هاي خورشيدي مبتني بر تركيبات نانوساختار كالكوپيريت سنتز شده به روش شيميايي و نشانده شده به روش الكتروفورتيك است.
در سالهاي اخير توجه بسيار زيادي به مقوله انرژي‌هاي تجديدپذير شده كه علل اين توجه بخاطر افزايش جهاني قيمت نفت، آلودگي هوا و گرم شدن كره زمين بواسطه آزاد شدن گازهاي گلخانه اي و محدود بودن منابع اين انرژي‌ها است.
انرژي‌هاي تجديدپذير و از همه مهمتر انرژي خورشيدي اين مشكلات را ندارند و تجديد پذير، پاك، بدون تغيير در آب و هوا و رايگان هستند.
در اين طرح نانو ذرات كالكوپيريت با تركيب كنترل شده بطور موفقيت آميزي توسط روش سولوترمال سنتز و تحت شرايط بهينه توسط روش الكتروفورتيك لايه نشاني شدند.
سلول‌هاي خورشيدي ساخته شده توسط اين روش تمام شيميايي كه براي اولين بار در دنيا انجام گرفت، بازدهي حدود 5% از خود بروز دادند. مشخص شد با جايگزيني 25% گاليم بجاي اينديم و 10% سلنيم بجاي گوگرد در تركيب اوليه، بازدهي مي‌تواند به حدود 6% افزايش يابد. همچنين با تغيير شرايط سنتز و ايجاد ساختار ورتزايت بازدهي اين سلول ها به 6.7% افزايش يافت.
اين سلول‌ها علي رغم بازدهي كمتر نسبت به ساير سلول هاي خورشيدي همسان، به دليل استفاده از روش ارزان شيميايي مي‌توانند منجر به نسبت بازدهي به قيمت بيشتر شوند. همچنين قابليت توليد انبوه اين سلول‌ها بسيار بيشتر است.
علمي(1)**1023**1440
۰ نفر