۱۷ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۳۴
کد خبر: 81910961
T T
۰ نفر
اجازه سیاسی كاری و مصلحت اندیشی را به بهانه حمایت از كشاورزی نداریم

تهران- ایرنا- دبیرستاد احیای دریاچه ارومیه گفت : موضوع آب امری همه شمول است و ما موظفیم در مقابل این حق عمومی پاسخگو باشیم بنابراین اجازه سیاسی كاری و مصلحت اندیشی به بهانه حمایت از كشاورزی و كشت محصولات غیركارشناسی را نمی دهیم.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه، عیسی كلانتری یاداور شد كه امنیت آبی حافظ امنیت ملی است .از كل آبهای فسیلی مقدار 180 میلیارد متر مكعب آب شیرین بوده كه ما در این سالها 130 میلیارد متر مكعب آن را برداشت كرده ایم . قدرت تجدید پذیری آبهای زیر زمینی كشور اینك به 33 میلیارد مترمكعب رسیده كه در حال حاضر برداشت ما 61 میلیارد آن است كه این رویه برداشت واقعا تاسف بار است.
وی افزود: از یك سو تجدید پذیری آبهای زیر زمینی بسیار محدود شده و از سوی دیگر میزان برداشت ها دو برابر تزریق آب به زیر زمین است كه بدون شك مشكلات متعددی را شاهد خواهیم بود.
كلانتری در خصوص عوامل موثر بر روند خشكی دریاچه یاد آور شد: در حالی كه افت بارندگی سهم 18 درصدی در روند خشكی دریاچه داشته، سوء مدیریت از سهم تاثیر 82 درصدی برخوردار است و امروز ما موظفیم آبی را كه از دریاچه به یغما رفته است به آن باز گردانیم.
كلانتری خاطرنشان كرد:به عنوان یك آذری خود را مدیون رییس جمهوری می دانم چرا كه بی تردید وی نیازی به چند صد هزار رای این منطقه نداشت تا به خاطر رای، حمایت از احیای دریاچه ارومیه را مطرح كند بلكه به خاطر مسائل استراتژیكی و امنیتی احیای دریاچه ارومیه را مطرح كرد.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارمیه در بخش دیگر از سخنان خود پیرامون اقدامات مهم ستاد از خرید دو دستگاه تی بی ام ( دستگاه حفر كانال ) به ارزش 45 میلیون یورو برای حفر كانال انتقال آب زاب خبر داد و افزود: با نصب یكی از دستگاه ها تاكنون 650 متر تونل حفر شده و دستگاه دیگر نیز به زودی وارد كشور می شود تا كارها سریعتر پیش رود تا طبق برنامه در سال 98 بتوانیم آب زاب را به دریاچه منتقل كنیم.
وی با اشاره به اتمام طرح اتصال زرینه رود به سیمینه رود، پیشرفت 97 درصدی سد پسوه كه 200 میلیون مترمكعب آب به دریاچه جاری می كند و رضایت از مراحل اجرایی سد چراغ ویس و كانال جلدیان گفت: بوته كاری هایی كه در سال گذشته صورت گرفته حدود 20 درصد مانع حركت ریزگردها شده است.
كلانتری با اشاره به اقدام مناسب مسدود سازی چاه های غیرمجاز گفت: خوشبختانه هزارحلقه چاه غیر مجاز در استان آذربایجان شرقی و 300 حلقه در آذربایجان غربی مسدود شده است. این اقدام در راستای حمایت منطقی از معیشت پایدار كشاورزان این خطه انجام شده است بنابراین مخالفت هایی كه حاكی از دفاع غیر منطقی از كشاورزان حوزه دریاچه می شود، محلی از اعراب ندارد.
*** دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور است و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود. عمیق ترین نقطه آن 16 متر بوده است.
این دریاچه چند سالی است با بحران خشكی مواجه شده و بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است، اكنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب 26 پیشنهاد در قالب مصوبه ای تلاش می كند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد.
علمی 9014**1581
۰ نفر